Impopulaire meningen #6

Dat is niet zo heel erg oud haha? Ja het ligt misschien aan je leven en genen etc maar de meeste mensen op die leeftijd kunnen toch gewoon nog best goed sporten en 20 km wandelen, hebben hobbies en zijn gewoon scherp?

Mijn ouders, van rond de 70, passen ook een vaste dag op m’n nichtje, maar ook als die er een heel weekend is is dat gewoon prima te doen op die leeftijd? Mn moeder gaat ook gewoon in de klimtoestellen etc, ze is 70 niet 90! Kunnen nog decennia mee als er geen kanker komt etc.

Misschien is mijn impopulaire mening dat ik vind dat veel mensen oudere mensen onderschatten of schattig/zielig gaan vinden en dan dingen gaan invullen of zo extreem aanmoedigen “wat goed dat jij dat allemaal nog doet!” Onder de 85 ben je echt nog niet zo heel erg oud en ook daarboven heb je niet ineens met een klein kind te maken

39 likes

Dat vul ik uiteraard niet zelf in, ik heb hen daarover gesproken en zie dat ook gebeuren. En nee, zij hebben het er niet voor over om daarna 2 dagen opgebrand te zijn. Maar ze zien geen andere keus, omdat, zoals iemand hierboven ook schrijft, het nodig is omdat ze anders de opvang niet rondkrijgen. Want ze houden heel veel van hun kind en kleinkind, en vinden het ergens ook heus wel leuk. Maar niet altijd, en zij kunnen het gewoon niet meer aan.

Ik vind dat je daarin als zoon/dochter ook je verantwoordelijkheid kan pakken. Leuk voor een uurtje af en toe, maar geen wekelijkse meerdaagse verantwoordelijkheid.

Vind het ook grappig om te lezen hoeveel mensen het maar normaal vinden, en het afdoen met opa en oma vinden het gezellig/willen niet anders en eind 70 is nog niet zo oud. Is dat zo of willen we dat gewoon heel graag zien omdat er anders een probleem is met de opvang?

1 like

Ik denk dat de meeste mensen gewoon open communiceren met hun ouders die oppassen en heus wel weten wat ze willen. Mijn hele punt: ook oudere mensen kunnen (en geloof me doen dit ook) aangeven wat ze wel en niet willen.

Denk dat mensen wiens eigen ouders oppassen er een beter beeld van hebben of dat kan en leuk is voor alle partijen dan jij die de unieke ervaring van je buren extrapoleert naar een soort massaprobleem waarbij kinderen hun ouders dwingen om op kleinkinderen te passen.

28 likes

Het is niet slechts een unieke ervaring. Dat jij hele vitale 70-jarigen kent hoeft niet te betekenen dat de hele wereld zo is. En vitaal houdt ook niet in dat je zin hebt om op te passen of een verplichting te hebben, misschien wil je wel liever elke dag 20 kilometer wandelen en met je vriendinnen op vakantie.

Ik denk dat ouders van kinderen (ongeacht welke leeftijd) die oppassen op kleinkinderen het soms heel moeilijk vinden om hun grenzen aan te geven. Iets met oneindige liefde en trouw.

3 likes

Ik ben heel blij dat mijn vader eerlijk is (geweest al destijds) dat hij niet vast gaat oppassen. Hij is gehecht aan de vrijheid van z’n pensioen en heeft een caravan ergens aan de kust staan waar hij heen gaat zodra de zon schijnt.
In het najaar wil hij best af en toe na school of een ochtendje. Zeker bij de eerste, toen was hij “pas 68”. Maar toen de 2e kwam zei hij ook meteen: 2 tegelijk zo jong doe ik niet.

Ben ik soms jaloers op mensen die 4 dagen werken met 1 dag opvang… ja :rofl:
Maar als m’n vader tegen zn wil zou oppassen en ik zou dat niet doorhebben zou ik nog veel erger vinden

11 likes

Ja m’n vader past op m’n nichtje en hij is echt een onfitte oude veel te zware man die zeker het eerste jaar echt een dag moest bijkomen als zij was geweest, maar hij heeft het bij zn eigen kinderen allemaal niet meegemaakt en hij vindt het echt geweldig. Heeft de tijd van zn leven met haar.

Ik zei laatst dat ik dacht dat hij het niet nog eens zou doen bij een volgend kleinkind (mocht ik bijvoorbeeld een kind krijgen) maar hij zat meteen zo van hoezo niet??? Natuurlijk wel!!!

10 likes

Nou ja echt bizar dat mensen het niet gewoon voor hun plezier kunnen doen. Mijn ouders zien elke dag hun kleinkinderen, 2 a 3 dagen day ze ook echt oppassen, en die vinden dat hartstikke leuk. Toen ik zei dat ze straks niet meer om de week hoeven te komen omdat allebei m’n kinderen dan op school zitten was daar geen sprake van, ze rijden met liefde nog twee uur om mijn kinderen een middagje te zien.

En we waren prima uitgekomen met opvang mocht dat nodig zijn.

7 likes

Dit, denk dat de waarheid wel ergens in het midden ligt vooral bij mensen die anders niet rondkomen. Dat er toch iets met schuldgevoel of druk op ligt/zit. Had daar ergens ook een artikel over gelezen (iets met hoge kosten van kinderopvang). Maar betekent niet dat het merendeel dit gewoon wel goed durft aan te geven en heel leuk kan vinden. Vind over het algemeen ook dat, mits mogelijk en afhankelijk van de band, de relatie met opa en oma zoooveel kan toevoegen voor een kind.

Heel andere dynamiek dan thuis, wat losser etc. Zelfde als kinderopvang, dat voegt ook zoveel toe, die andere omgeving, dynamiek, andere kinderen.

Mijn schoonouders doen het samen en vinden het zoals gezegd echt geweldig. We zouden ze echt iets ‘afnemen’. Overigens zijn alle opa’s en oma’s in de 60. Mijn moeder doet het praktisch alleen (want m’n vader heeft er geen zin in en zegt dat ook eerlijk) en die zegt ook eerlijk dat ze het (zeker nu met 2) wel zwaarder vindt maar het voor geen goud zou willen missen. Ze geniet er enorm van en heeft een hele goeie band met de kleinkinderen. Als dat in de toekomst anders zou worden (dat het te zwaar is), dan weet ik zeker dat ze dat zou durven zeggen.

5 likes

Maar als zij niet zouden willen of kunnen hadden jullie toch een oplossing gevonden waarschijnlijk of moeten vinden. Het is wel een soort argument waardoor opa’s en oma’s dus geen nee durven zeggen in sommige gevallen en ze een soort van verplicht zijn.

5 likes

Het is toch de verantwoordelijkheid van ouders zelf om dan nee te zeggen? Wat een betutteling dat het opeens zielig zou zijn, ze zijn er toch zelf bij. Mijn ouders zijn 65 en 68 en passen regelmatig nachtjes op mijn neefjes en leven echt hun droom haha. Ze hebben ook aangeboden dat de ouders ze elk jaar een week kunnen brengen zodat de ouders ook samen kunnen uitrusten of op vakantie kunnen gaan. Ze zeggen zelf dat ze dat graag doen doen omdat ze dat zelf vroeger hebben gemist, dat soort hulp met de kinderen. En ja natuurlijk waren ze na een week met 2 peuters moe, maar ja dat is letterlijk iedereen die 2 peuters heeft dus dat overleven ze ook wel weer. Maakt ze niet meteen zielig haha

13 likes

Maar hetzelfde geldt toch voor jouw argumenten? Jij maakt ook allerlei aannames: misschien durven ze geen nee zeggen, misschien willen vitale grootouders wel liever wandelen of op vakantie. Dat jij dat zo ervaart betekent nog niet dat dat iedereens ervaring is.

Als mensen aangeven dat hun ouders wel met plezier oppassen of daar wel over gesproken wordt, trek je dat alsnog in twijfel omdat jij denkt dat mensen hun grenzen niet durven aan te geven. Maar dat weet je niet.
En helemaal prima als je een impopulaire mening hebt, maar je verpakt het nu alsof dit sowieso waar is. Ja, er zullen vast mensen tussen zitten die geen nee durven te zeggen. Maar die heb je op elk gebied.

7 likes

Een 61-jarige bij mij op werk gaat eerder met pensioen omdat ze helemaal gelukkig wordt van haar rol als oma. Ze vertelde hoe gelukkig ze wordt van het kleinkind, hoe ze helemaal niet lang meer weg wil en juist meer kan genieten van de kleine dingen in het leven en de natuur dichtbij huis. We gingen foto’s en filmpjes laten zien van wat we schattig vonden; zij van haar kleinkind en ik van mn ouders op reis/polarsteps.

35 likes

De moeder van een vriendin van mij (ongeveer dezelfde leeftijd) heeft dat ook. Zij was altijd wel gefocust op carrière, is altijd fulltime blijven werken toen haar eigen kinderen klein waren, maar nu ze kleinkinderen heeft is ze een dag minder gaan werken om een omadag te kunnen hebben. Die vriendin van me was helemaal verbaasd toen ze dit aankondigde haha, die had ook helemaal niet op haar moeder als oppas gerekend.

3 likes

:yawning_face::yawning_face::yawning_face:

30 likes

Maar heb je dan voor dat je aan kinderen begon geïnformeerd bij (schoon)ouders of ze open stonden om op te passen?

1 like

Ik weet niet hoe je dit bedoelt. Als je plots omhoog zit met kinderopvang, waar je wel van alles geprobeerd hebt te regelen, vind ik echt niet dat je dit eerst had hoeven overleggen met je ouders. Je helpt elkaar als je omhoog zit met zorgen voor kinderen of ouders. Soms zijn we zo individualistisch ingesteld, vreselijk. Zie ik ook echt heel vaak in het ziekenhuis, wordt er verdrietig van.

27 likes

Mijn schoonvader van dik in de 70 loopt een marathon in 3.30, die man is fitter dan ik ooit zal zijn.

9 likes

Maar je gelooft dus niet dat ouders dit oprecht heel leuk kunnen vinden? Mijn ouders waren dolblij toen we in gesprek gingen over een oppasdag - zeg maar tot tranen toe geroerd blij - , ondanks dat ze beide nog werken, is echt we groot geluk voor hun & voor ons was het niet perse een must (kon ook naar opvang).

1 like

Even zonder allerlei disclaimers dat het voor de een anders kan zijn dan voor de ander en iedereen het wel moet durven aangeven en bespreekbaar maken en binnen redelijke grenzen blablablabla

Als ik naar mijn eigen familie kijk dan is “moe worden” of “ervan moeten bijkomen” ook helemaal geen reden om iets daarom maar níet te doen. Als ze alles wat moeite of inspanning kost zouden willen vermijden worden ze misschien fysiek minder moe maar zelfs dat betwijfel ik. Ze dóen die dingen juist graag, en calculeren “bijkomen” daarbij in. Ze rusten bovendien een stuk liever uit van iets wat ze zinvol en waardevol vinden dan van niets doen.

28 likes