Impopulaire meningen #6

ik had eigenlijk al kinderopvang geregeld (ben nu zwanger) maar mijn ouders en schoonouders stonden erop dat ze het eerste jaar allebei een vaste dag willen gaan oppassen, vinden ze superleuk en heel belangrijk

het hoeft echt niet maar als ze het willen vind ik dat natuurlijk superfijn

1 like

Lol ik heb dit al besproken met m’n ouders en schoonouders ja, heb nog geen kinderen en ook (nog) geen kinderwens

Vind ik alleen maar top. Want hoe doe je het als geen opvang kunt regelen en ouders laatste redmiddel zijn maar dan voor haast wel moeten.
Maar zowel mijn ouders en schoonouders zijn altijd duidelijk geweest dat ze niet structureel wilden oppassen.

Oke en nu allemaal naar het kinder subforum aub.

32 likes

Wat wel echt serieus een ding is (heb hier een Belgisch artikel/onderzoek over gelezen) is de druk die vrouwen uit een bepaalde generatie kunnen voelen. En die druk is dus heel zwaar bij vrouwen die: nog werken, een man + huishouden hebben, oppassen op de kleinkinderen én dan ook nog mantelzorger zijn voor een hun eigen bejaarde (schoon)ouder(s). Dat is echt een beetje een vergeten groep. Die alleen maar bezig is met zorgen zorgen zorgen zorgen en werken.

9 likes

hahaahahahahaha

6 likes

Nou dit, zie op mijn spreekuur best veel ouderen van in de 80 en nog mega vitaal. Dus nog meedoen aan pink walk, veel concerten bezoeken etcetera. Echt zo leuk vind ik dat altijd om naar te luisteren. En laatst een man van 83 die weer een nieuwe vriendin heeft nadat zijn vrouw is overleden tijd terug en ze gingen naar oostenrijk samen.

@Blauwbeertje vind het wel raar dat ze zoiets met jou bespreken ipv hun eigen kind.

4 likes

Ik weet nog dat ik hoorde dat bepaalde grootouders hadden gezegd nee wij willen geen vaste oppasdag en dat ik toen dacht wow oke

Terwijl ik nu denk groot gelijk als je daar geen zin in hebt. Een buurvrouw van vroeger heeft inmiddels 9 kleinkinderen en serieus elke door de weekse dag heeft ze wel een kleinkind over de vloer. Die is dus eigenlijk opnieuw bijna fulltime moeder. Prima als je dat leuk vindt maar ik heb bij haar het gevoel dat ze het ook doet omdat ze niet nee durft te zeggen.

1 like

Echt? 20 km klinkt echt als veel en zelfs leeftijdsgenoten van mij zijn kapot daarna. Hier klinkt het of ze wekelijks deze afstand lopen en dat vind ik veel/vaak voor in de 70?

Ik merk zelf trouwens dat het van 70 naar 75 echt rap gaat. (hetzelfde als van 30 naar 35 :upside_down_face:) De vitaliteit gaat er wel uit. Ze lopen nog steeds erg veel (op vakantie ook wel uren achter elkaar) maar het gaat allemaal een stuk trager fysiek en zijn sneller geblesseerd dan toen ze 68/70 waren. Ook merk je de snelheid van actie naar reactie snel afnemen. Her is allemaal lomper ofzo. Op baby’s of peuters passen zie ik rond 75 niet echt voor me bij de mensen om mij heen, wel op kleuters en schoolgaande leeftijd.

En ik heb er ook wel eens over gelezen: dat de zorgtaak wéér meer bij de moeder van het gezin komt te liggen. Heeft ze als 60/65/67 jarige eindelijk meer tijd voor zichzelf, wordt dat opgevuld door kleinkinderen. Ik zie het om me heen ook; de grootmoeders hebben echt die taak, en de grootvaders komen mee wanneer ze zin hebben. “Op woensdag gaan ze naar mijn moeder” “Oh en je vader dan, past die ook op?” “Die vindt het wel leuk en helpt ook wel maar het is vooral mijn moeder die oppast”.
(Vreselijk, heb je je eigen kinderen op die manier zelf opgevoed, gebeurt het patroon eveneens bij je kleinkinderen, maar dat tussendoor)
Als grootouders niet willen, moeten ze natuurlijk nee zeggen en dat is eigen verantwoordelijkheid, maar het is denk ik niet gek om die grootouders (moeders vooral) ook een beetje in bescherming te nemen tegen die verantwoordelijkheidsgevoelens en belasting?

8 likes

Jaa ik vind dit zo tragisch, dat al die patronen dan weer terugkomen. De zorgende oma’s maar die weinig ruimte aan de opa’s geven om zorgtaken op zich te nemen.
Bij mijn ouders is het andersom want mijn moeder werkte nog toen ze kleinkinderen kreeg en mijn vader heeft altijd voor ons gezorgd. Maar ik zie ook dat ze eigenlijk te veel oppassen, en het is ook moeilijk geweest maar als we voorstellen of ze minder op willen passen worden ze zo boos. Toen m’n moeder bestraling had hebben we er tijdelijk 1 oppasdag afgehaald en dat heeft echt voor best wat frustratie gezorgd bij m’n ouders. In mei zitten ze allemaal op school dus het is ook nog maar even dat het zoveel is gelukkig.
Edit: bij mij is het dus ook m’n vader die dat beschermende heeft over z’n oppasdagen.

2 likes

Ik snap dat ergens wel hoor, want ze vinden het waarschijnlijk heel leuk om op te passen, maar een dag minder zal voelen alsof ze het niet meer kunnen en dan moeten ze (vooral aan zichzelf) toegeven dat ze te oud worden en dingen niet meer kunnen/langzaam gaan aftakelen.
Hoe irritant vinden wij het al als iemand zegt dat je iets niet kan, laat staan als jouw kind zegt dat jij niet voor je kleinkind kan zorgen want hoezo niet, je hebt toch zelf ook kinderen opgevoed???

3 likes

Als je in de dertig bent, gezond bent en kapot bent van 20km lopen moet je denk ik aan je conditie werken?

Verder echt een hollandse nondiscussie dit.

26 likes

Zo zegt u nee. :laughing:

(Is helaas corona-gerelateerd)

Ter aanvulling: Op de kleinkinderen passen komt oma duur te staan - De Correspondent

5 likes

Krijg je dan ook een sticker voor op je voordeur met “JA leuk als je eens langskomt met kleinkinderen | NEE wij passen niet op”

14 likes

20 km is echt niet niks hoor, dan voel je je voeten wel

13 likes

Ja ik heb een goede conditie en ben sportief maar als ik een wandeling van 20 km heb gemaakt dan ben ik best moe daarna? Kapot is misschien een wat overdreven bewoording maar als ik overdag 4 uur heb gewandeld dan ga ik in de avond ook niet veel meer doen zeg maar.

9 likes

Je voeten voelen is toch iets anders dan kapot zijn.

5 likes

Ik weet niet of ik kapot ben na 20 km wandelen, want dat doe ik nooit en ben ik ook zeker niet van plan.

9 likes

Als ik het kan, kan iedereen het. Heb een superslechte conditie maar kan gemakkelijk 20-30 km lopen en 50 km fietsen. Ja dat doe ik niet dagelijks en het tempo is sloom en ik stop dan keivaak, maar dat overleeft bijna iedereen wel toch. Tenzij je een longaandoening of iets fysieks mankeert maar verder kan ik me niet voorstellen dat je daarna echt kapot bent

1 like

Wat een tyfes kut discussie. Laat mensen lekker kapot zijn na 20 km wandelen.

41 likes