Echt? 20 km klinkt echt als veel en zelfs leeftijdsgenoten van mij zijn kapot daarna. Hier klinkt het of ze wekelijks deze afstand lopen en dat vind ik veel/vaak voor in de 70?
Ik merk zelf trouwens dat het van 70 naar 75 echt rap gaat. (hetzelfde als van 30 naar 35
) De vitaliteit gaat er wel uit. Ze lopen nog steeds erg veel (op vakantie ook wel uren achter elkaar) maar het gaat allemaal een stuk trager fysiek en zijn sneller geblesseerd dan toen ze 68/70 waren. Ook merk je de snelheid van actie naar reactie snel afnemen. Her is allemaal lomper ofzo. Op babyâs of peuters passen zie ik rond 75 niet echt voor me bij de mensen om mij heen, wel op kleuters en schoolgaande leeftijd.
En ik heb er ook wel eens over gelezen: dat de zorgtaak wéér meer bij de moeder van het gezin komt te liggen. Heeft ze als 60/65/67 jarige eindelijk meer tijd voor zichzelf, wordt dat opgevuld door kleinkinderen. Ik zie het om me heen ook; de grootmoeders hebben echt die taak, en de grootvaders komen mee wanneer ze zin hebben. âOp woensdag gaan ze naar mijn moederâ âOh en je vader dan, past die ook op?â âDie vindt het wel leuk en helpt ook wel maar het is vooral mijn moeder die oppastâ.
(Vreselijk, heb je je eigen kinderen op die manier zelf opgevoed, gebeurt het patroon eveneens bij je kleinkinderen, maar dat tussendoor)
Als grootouders niet willen, moeten ze natuurlijk nee zeggen en dat is eigen verantwoordelijkheid, maar het is denk ik niet gek om die grootouders (moeders vooral) ook een beetje in bescherming te nemen tegen die verantwoordelijkheidsgevoelens en belasting?