Dit geeft exact aan wat het punt is dat ik maakte. Prima dat jij als vegan ervoor kiest om vegan te zijn, maar dat betekent niet dat iemand die op een andere manier bijdraagt aan het milieu slecht bezig is. Kunnen we het wel weer op dierenleed gaan gooien maar mijn punt gaat over milieu, niet over dierenleed.
Er is niet een manier om het te doen. Sterker nog we weten niet wat de oplossing zal zijn voor dit probleem. Het is het grootste probleem wat we ooit als man kind zijn tegen gekomen en om lekker diep in de literatuur te gaan: dit is een voorbeeld van een wicked problem. Er is op dit moment nog geen definitief en objectief antwoord op hoe onze CO2 uitstaat zodandig laag te houden dat de temperatuur niet omhoog gaat. Antwoorden voor wicked problems zijn relatief voor iedereen, wat resulteert in dat iedereen het anders oplost (mede door andere achtergronden).
Dus is het fout als iemand wel dierlijke producten eet maar 80 uur per week bezig is met de CO2 uitstoot van een multinational energie concern omlaag te brengen? Nee.
Is het fout als iemand voor d-reizen werkt en vliegtickets verkoopt, terwijl diegene wel vegan leeft. Nee.
Iedereen doet wat hij denkt dat een goede bijdrage is tot de oplossing voor dit probleem.
Wil ik er nog even aan toevoegen dat de hele life cycle er toe doet, want dat bepaalt de ecologische voetafdruk van iets. Zowel van een product (dus een tomaat geproduceerd in Nederland en opgegeten in Nederland kan een grotere ecologische voetafdruk hebben dan een tomaat geproduceerd in Spanje en getransporteerd naar Nederland om daar geconsumeerd te worden). Hetzelfde geldt voor ons als persoon: stel je eet vlees, maar voor de rest ben jee super milieu bewust, dan kan je alsnog duurzamer zijn dan een hippe vegan die besluit om een wereldreis te maken en zo zichzelf te vinden.
TLDR: het is een probleem waar we geen oplossing voor hebben, omdat het veel te complex is.