Impopulaire meningen

Ja ik weet wel waar dry januari over gaat… @Xiomara maar de vraag was wat er zo moeilijk aan is om het even niet te doen. Dat is dus voor heel veel mensen wel heel moeilijk, ook voor mensen die nog niet eens verslaafd zijn.

1 like

Misschien beetje te algemeen, maar ik heb het bijvoorbeeld over mijn collega’s die zo moeilijk doen om elke dag hun biertje te laten staan, dat zijn toch ook geen alcoholisten. Ik snap dan gewoon niet dat je het zo moeilijk vind om het niet te drinken. Maar ik ben ook echt een persoon die heel zelden drinkt, vandaar deze impopulaire mening en mijn onbegrip

4 likes

En natuurlijk verslaving aan alchohol is heel ander verhaal en ook serieuzer dan mijn collega’s met hun biertjes

Dit heb ik ook inderdaad. Niemand in mijn familie drinkt en ik kwam er tijdens mijn laatste middelbare school jaar/studie dus pas achter dat alcohol blijkbaar iets vrij normaals was. Ik was toen echt heel verbaasd. Dat is echt jaren geleden, maar ben er nog steeds niet aan gewend. Ik drink zelf ook niet en mijn vriendinnen + vriend allemaal ook niet, dus mijn eerste gedachte was inderdaad ook ‘waarom is dat zo moeilijk?’’. Maar dat ligt dus waarschijnlijk aan mij.

1 like

Ik noem die van mij altijd een opgeblazen cavia. En dat terwijl hij maar half chihuahua is :joy:

2 likes

Ja dat is helaas het hele sociale aspect van alchohol. Maar waarom zou je je moeten verantwoorden dat je niet drinkt? Je bent toch ook gezellig als je wat anders drinkt?

Collega drong vorige nog aan waarom ik geen alchohol dronk op vrijdag middag. Ik had er geen zin in + ik moest nog met de auto terug naar huis. Redenen genoeg voor mij om het af te slaan. En toch moest ik mij helemaal verantwoorden. Daarnaast wil ik het niet op mijn geweten hebben als ik een ongeluk veroorzaak met drank op achter het stuur.

2 likes

Ik vind het altijd zo onbeschoft om een verklaring te eisen waarom iemand niet drinkt. Doe ik dus ook gewoon niet, uitleggen :fu:t3:

32 likes

Maar als ze niet zonder hun biertje kunnen zijn het wel alcoholisten. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om de frequentie.
Alcoholisten zijn niet alleen de mensen die laveloos in de goot liggen.

31 likes

Maar als je een alcoholverslaving hebt, helpt deze campagne toch helemaal niet? Alsof een alcoholist denkt, “ooohhh tof deze campagne! Ik doe mee!” En dan helemaal genezen is. Ik vind dit net zo’n bucketchallenge dingetje. Mensen vinden het leuk en willen meedoen want pietje doet dat ook. Maar met welk doel precies?

Edit: zure bitchmodus uit; als je zoiets wil doen voor de leuk, moet je dat zeker doen natuurlijk.

5 likes

Ja heb je gelijk in.

1 like

Een maand weet ik niet, er is wel dit https://weekzondervlees.nl . Deden in mijn omgeving best veel mensen aan mee, cafetaria van de uni was die week ook volledig vega, en volgens mij waren er bij de Appie ook veel vleesvervangers in de bonus toen.

4 likes

Wel Vegan Challenge in januari april en Oktober! Maar Meatless match allitereert wel lekker :sunglasses:

6 likes

Ja eigenlijk dacht ik dus ook ‘ooh makkelijk, maandje houd ik wel vol’. Zeker ook omdat ik toch niet zoveel meer uitga, deze maand waarschijnlijk helemaal niet, dus hoe moeilijk is het dan. Maar dan is er net een afscheidsborrel gepland in die periode en nu denk ik wel; oh ja shit, deze borrels zijn juist altijd leuk en wordt flink gedronken door iedereen, en dan zit ik daar straks? En ergens voel ik me dan dus best sneu dat ik het zo ‘lastig’ vind.

Overigens had ik dit samen met m’n tante afgesproken en zij appte van de week al dat het sowieso niet een maand ging lukken want ze had een of ander etentje later deze maand. Ja hallo, ik heb toch ook zo’n borrel, dat is toch geen excuus?! Dat irriteert me dan weer haha

3 likes

Ik denk eigenlijk bij elke challenge: waar doe je moeilijk over? Heb nu ook mensen in mijn omgeving die zich deze maand bezighouden met niet drinken en niet snoepen en het echt als een hele uitdaging zien. Toen ik vorig jaar een maand m’n smartphone opgaf kreeg ik zóveel bewonderende opmerkingen van iedereen, dat heeft me ook echt verbaasd.

Maar ik vind het ook interessant dat mensen het blijkbaar zo eng vinden om gewoontes en afhankelijkheden te doorbreken.

1 like

Ja zo raar eigenlijk dat mensen zich het recht toeeigenen om andermans beslissingen zo te beoordelen. Toen mijn vriend stopte met roken (iets wat ik absoluut ondersteunde, maar helemaal vanuit hemzelf kwam) reageerden sommigen van zijn vrienden ook heel gek. Ze zeiden dat ie te braaf en netjes was geworden en dat ik dan waarschijnlijk de touwtjes heel strak zou houden. Alsof ie zelf niet zo’n beslissing kon nemen??? En alsof hij altijd alles doet wat ik eis??En hoezo is dat opeens ‘te braaf’? Zo vreeeemd

11 likes

Ik denk dan meteen dat dit dit zo’n onbewust proces is, cognitieve dissonantie of iets dergelijks – ze weten zelf ook wel dat ze eigenlijk moeten stoppen maar kunnen dat op de een of andere manier niet, dus gaan ze jouw vriend maar belachelijk maken.

7 likes

Ja er was in november een maand geen vlees ding, maar ik weet even niet hoe het heet.

Oh ja dit laatste punt is echt bizar, ik zei een keer trots op werk dat ik nu al zo lang gestopt was met roken. En toen zei een rokende collega: ja maar je eet nog steeds vlees en drinkt alcohol en dat is ook ongezond.

Het is inderdaad die spiegel die mensen zich voorgehouden voelen. Meestal zijn het niet de vegetariërs, gestopte rokers enzo die heel extremistisch worden (wat ze wel vaak verweten wordt) maar de mensen die het nog wél doen en ermee geconfronteerd worden.

24 likes

Ik ben zo klaar met Wie is de mol. Dat o zo spannende gedoe, ik vind het irritant om te kijken. Je kunt het toch niet weten, al dat pretentieuze gedoe met al die verdenkingen. Ga toch weggggg denk ik dan

14 likes

Ja mee eens, hoewel ik het toch nog steeds kijk? Maar eigenlijk vind ik het echt saai

1 like