Niet de enige. Wel de grootste impact (met daarnaast ook nog alleen maar andere voordelen).
Het was voor mij een grote reden om te stoppen met vlees
Het was voor mij de reden om te stoppen met vlees. Vervolgens ging ik inzien dat ik prima kon leven zonder vlees/vis en nu snap ik steeds minder waarom we dieren zoveel leed aan doen.
@Krabsalade @Madrid Ik snap meerdere tassen ook niet. Het lijkt me zo vervelend om steeds de hele inhoud van je tas te moeten verplaatsen naar een andere? Ik zou waarschijnlijk altijd alles kwijt zijn.
Eens en sws gek van mensen die zich bemoeien met mijn eten. Ben gek op vlees/vis/zuivel en dat is mijn eigen keuze, niemand hoeft zich daar verder over op te winden.
Nou ja, met die keuze bepaal je in principe ook de toekomst van anderen. Dus het is niet dat het ze niks aan gaat.
Mwah dat mogen ze vinden, eet er geen biefstukje minder om Ik bepaal ook niet voor een ander dat ze geen kinderen mogen krijgen, een kind op de wereld zetten is nog veel milieubelastender dan vlees en zuivel eten.
Ik hoor de reactie daar op al, als je dat zou zeggen: iemand moet toch jouw reet afvegen als je later in een verzorgingshuis zit
Nou hoop ik nooit zo oud en krakkemikkig te worden dat ik in een verzorgingshuis terecht kom en mn eigen reet niet meer kan afvegen. Kom maar door met de pil van Drion. Hopelijk is die tegen die tijd beschikbaar voor ik te afhankelijk word van andermans milieubelastende kroost
@Hyde 13 % van de CO2 uitstoot op de wereld wordt veroorzaakt door de veeindustrie. Kunnen we met zân allen vegan worden maar dan hebben we nog een probleem in 2030 om het Parijs akkoord te halen en zelfs als we het halen hebben we nog een probleem, om nog niet te spreken over de doelstellingen van 2050.
Wat een non-argument. Alle beetje helpen toch. Als we niet allemaal vegan gaan eten halen we het helemaal nooit.
Wat doe jij dan om je steentje bij te dragen? Want ik vlieg niet meer en ik eet veganistisch en zoek graag manieren om meer te doen.
Afgezien van mijn mening over wel geen vlees eten, eet ik 5 dagen per week geen vlees, rijd ik geen auto, fiets/loop ik ipv de bus. Zo veel verpakkingloos leven. Maar wat nog meer impact heeft: engineering for sustainability. Ik werk nu drie dagen per week voor een bedrijf op de afdeling van de energie transitie van een groot energie concern om daadwerkelijk een verschil te kunnen maken. Heb een jaar fulltime gefocust op een onderzoek naar hoe groene H2 zo efficient mogelijk gebruiken.
@Banananana precies, alle beetjes helpen. Dus als iemand gewoon vlees wilt blijven helpen en zich op een andere manier inzet is dat ook goed genoeg. Afgezien daarvan; https://www.greenpeace.org/eu-unit/issues/nature-food/1100/halve-meat-and-dairy-production-to-protect-climate-nature-and-health/ Het moet halveren ipv helemaal stoppen. En dat is Green Peace die het verkondigd. Dus niet iedereen hoeft vegan te worden en mensen mogen lekker doen wat die zelf nodig vindt om een steentje bij te dragen. Leef en laten leven.
Heeft niks met superieuriteit te maken. Er wordt aan alle (wetenschappelijk onderbouwde) kanten aangegeven dat plantaardig eten de beste manier is om de wereld een kans te geven. Toevallig vandaag nog hier: https://www.nu.nl/wetenschap/5688590/wetenschappers-radicaal-ander-eetpatroon-nodig-wereld-redden.html
Als je dan vol trots komt verkondigen dat jij het lekker toch doet en dat je tegen die tijd wel ziet hoe het gaat of met een whataboutism vingertje gaat wijzen naar mensen die kinderen nemen dan ben je gewoon egocentrisch en koppig bezig. En dan voel ik me niet superieur maar gewoon erg moedeloos en gefrustreerd.
Dat artikel stond vanochtend ook in de volkskrant, maar nergens stond dat het vegan zou moeten zijn. Kwam gewoon kip/rood vlees/ei/zuivel gegeten moet worden, maar de hoeveelheden drastisch om laag moeten.
Nee doe je niet. Het hoeft niet compleet plantaardig, reductie is genoeg. Maar er moet veel en veel meer gebeuren dan manier van voedsel consumeren veranderen om de klimaatstijging onder 1.5/2 graden te houden.
Nee klopt, dit artikel heeft het toevallig over halveren en meer plantaardig eten. Hier is een andere.over de impact van keuzes op de aarde.
De reden dat onderzoeken zoals die op Nu worden geformuleerd heeft een aantal redenen die verder gaan dan alleen âhoe slecht zijn zuivel en vlees voor het milieuâ, even los van dierenleed.
Het doel van deze commissie was om een dieet te definieren dat globaal kan worden ingezet van China tot Guatamala. Met zo min mogelijk impact en om voor iedereen aan genoeg voedingsstoffen te komen.
In Noord-Amerika eet men bijv. enorm veel rood vlees, in zuid Azie een fractie. Landbouw, visserij en veeteelt zijn per land en gebied compleet anders ingericht en dat trekt door naar de economie. Op het moment dat een commissie zoân advies uitschrijft houden ze rekening met veel factoren waaronder de economische en culturele aspecten die advies met zich meebrengt. Dat neemt niet weg dat 100% vegan niet beter zou zijn voor milieu en dierenleed maar het is voor een globale compromis niet haalbaar en te controversieel.
Als je naar dit overzicht kijkt zie je dat alleen Zuid Azie onder de richtlijn van rood vlees van dit referentiedieet uitkomt. Betekent dit dat van hen zij straks juist 2 keer zoveel rood vlees mogen eten? Nope! Maar ze worden wel mee berekent in de percentages en dat brengt valse aannames met zich mee. Want zoals je kan zien aan dit overzicht zou Europa bij halvering van zn rood vlees consumptie niet onder de richtlijnen van het referentiedieet uitkomen.
Edit:
Dit is trouwens afkomstig uit dat rapport wat door Nu.nl wordt geinterpreteerd als âwe moeten de helft minder vlees eten.â wat echt een bogus conclusie is want dit is de samenstelling van het globale dieet wat het onderzoek eigenlijk voorschrijft. En dat is niet de helft minder vlees⊠Bij lange na niet. En zie ook dat het kleine beetje aan dierlijke producten eronder expliciet wordt benoemd als optioneel!
Samenvatting van het onderzoek kun je hier lezen:
Dit geeft exact aan wat het punt is dat ik maakte. Prima dat jij als vegan ervoor kiest om vegan te zijn, maar dat betekent niet dat iemand die op een andere manier bijdraagt aan het milieu slecht bezig is. Kunnen we het wel weer op dierenleed gaan gooien maar mijn punt gaat over milieu, niet over dierenleed.
Er is niet een manier om het te doen. Sterker nog we weten niet wat de oplossing zal zijn voor dit probleem. Het is het grootste probleem wat we ooit als man kind zijn tegen gekomen en om lekker diep in de literatuur te gaan: dit is een voorbeeld van een wicked problem. Er is op dit moment nog geen definitief en objectief antwoord op hoe onze CO2 uitstaat zodandig laag te houden dat de temperatuur niet omhoog gaat. Antwoorden voor wicked problems zijn relatief voor iedereen, wat resulteert in dat iedereen het anders oplost (mede door andere achtergronden).
Dus is het fout als iemand wel dierlijke producten eet maar 80 uur per week bezig is met de CO2 uitstoot van een multinational energie concern omlaag te brengen? Nee.
Is het fout als iemand voor d-reizen werkt en vliegtickets verkoopt, terwijl diegene wel vegan leeft. Nee.
Iedereen doet wat hij denkt dat een goede bijdrage is tot de oplossing voor dit probleem.
Wil ik er nog even aan toevoegen dat de hele life cycle er toe doet, want dat bepaalt de ecologische voetafdruk van iets. Zowel van een product (dus een tomaat geproduceerd in Nederland en opgegeten in Nederland kan een grotere ecologische voetafdruk hebben dan een tomaat geproduceerd in Spanje en getransporteerd naar Nederland om daar geconsumeerd te worden). Hetzelfde geldt voor ons als persoon: stel je eet vlees, maar voor de rest ben jee super milieu bewust, dan kan je alsnog duurzamer zijn dan een hippe vegan die besluit om een wereldreis te maken en zo zichzelf te vinden.
TLDR: het is een probleem waar we geen oplossing voor hebben, omdat het veel te complex is.
Ik snap niet waar men het vandaan haalt dat ik âtrotsâ verkondig vlees en zuivel te eten. Is niks trots aan, mijn eten is mijn keuze. Hoe vaak ik die dingen eet, waar ik ze koop en wat ik verder zoal doe om impact op t milieu te verminderen staat nergens. Dus oordelen/veroordelen op basis van halve informatie lijkt me ook niet echt de weg.
ik vind er zo geen bal aan he, discussies met dit onderwerp. het is zo duidelijk allemaal.
beter eet je geen of weinig vlees, omdat het relatief zo vervuilend is en niet leuk voor die beesten. doe je het wel, is het wel zo chic om je er een beetje schuldig over te voelen. dat is het toch zoân beetje? of ben ik nou simpel.