Ik vind Nikkie helemaal niet zo leuk in WIDM.
Ik vind het ook echt een judgende reactie. Genoeg mensen die zoiets “voor het geval dat” terug willen zien. Of er met hun gedachten niet bij waren. Of voor mensen die de uitvaart sowieso niet konden bijwonen. Of voor kinderen die nog te jong waren om het te zien. Etc. Ben blij dat je er over gaat nadenken.
Wat is er judgend aan? Het staat toch al in het impopulaire meningen topic?
Omdat ik een foto op Social media zetten nogal wat anders vind dan überhaupt foto’s hebben of de uitvaart op film hebben staan. Ik vind dat totaal niet te vergelijken namelijk.
Nou nee blijkbaar niet gezien haar vraag
Haha precies hetzelfde dus hier, hoor allemaal mensen die haar zooo leuk vinden maar ik zie het echt niet.
Ik wil dat Maroeska HHB wint.
O M G
Ik ben juist een voorstander van overleden mensen herdenken op social media. Heel eerlijk ik heb het nog nooit gedaan en gelukkig het ook nooit hoeven te doen. Ik vind het heel heel kwetsend als ik dan hier in de reacties lees lekker likes binnenhalen over de rug van een overleden iemand. Iedereen verwerkt zijn verdriet op een andere manier en het is niet oké om over iemand zijn manier te gaan oordelen! Heel veel mensen kunnen juist steun halen door hartverwarmende reacties van mensen op in dit geval social media… De wereld is gewoon heel erg veranderd en social media is gewoon vaak een voor de hand liggend medium om te communiceren, je emoties te tonen etc. Ik ben juist een voorstander van iets meer emoties op internet gooien omdat we gewoon uiteindelijk allemaal mensen zijn en genoeg shit meemaken. Waarom mogen alleen de positieve dingen gedeeld worden!?
Hier ben ik het wel mee eens, maar een foto van het vasthouden van de hand van de overledene in zijn/haar laatste momenten of net na het overlijden vind ik wel echt extreem. Deel dan een mooie foto (van jullie samen), of een liedje dat veel betekent voor jou of betekende voor diegene.
Ik vind wel dat het er aan ligt op wat voor manier je het doet. Ik heb een collega die ongeveer 8 jaar geleden haar dochter van 25 verloren is. Dat is natuurlijk het meest erge dat je als ouder kan overkomen. Maar iedere week zet zij iets over haar dochter op Facebook. Foto’s van het graf, verhalen over hoe moeilijk zij het heeft, foto’s. van dochter etc. En ze verwacht likes en steunende berichten. Ze heeft zelfs een keer een collega erop aangesproken dat diegene nooit iets ervan liked. Ik vind op zo’n manier wel te ver gaan. Ik vind het prima wanneer je op speciale momenten iets post. Maar iedere week en dan nog reacties verwacht gaat mij te ver.
Ik vind dat euthanasie makkelijker moet worden, ook als er daardoor meer “fouten” voorkomen (ja, ook als dat toevallig zou gebeuren bij iemand die mij dierbaar is). Er is zo ongelofelijk veel leed waarvan een deel voorkomen kan worden.
In mijn ogen zou dit een hele populaire mening moeten zijn juist. Snap je laatste zin heel goed
@DoornRoosje @Berlijn
Maar vinden jullie het niet een eng idee dat het normaal wordt om iemand te doden zeg maar? Dat wij dat gaan bepalen met z’n allen? Ik ben best wel bang dat de grens dan steeds verder verschuift.
Ja je hebt gelijk; het is niet zo dat we over het leven van een ander gaan bepalen.
Ik ben alleen altijd wat huiverig voor dit soort kwesties over leven en dood. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het voelt zo “groot” ofzo. Te groot om over te beslissen bijna.
Zo mee eens!
Ook omdat bij dieren (ja dieren zijn geen mensen weet ik weet ik), vaak gekozen wordt voor wat het beste is voor het dier (vaak inslapen) i.p.v. nog een keer opereren, nog een keer medicijnen, nog een keer dit etc. Iedereen snapt dat een hond of kat met kanker niet altijd wordt geopereerd. Want het beestje heeft een mooi leven gehad en laten we hem maar uit zijn lijden verlossen. Waarom kan dat bij mensen niet? En moet er altijd maar nog een keer geprobeerd worden, en nog een keer opereren. Laat sommige mensen ook niet meer lijden en verlos ze van een hoop extra ellende. Ook al doet loslaten en afscheid nemen nog zon pijn.
Maar bij mensen wordt het ook zo bekeken? Valt er meer uit te halen dan dat het kost, in het geval van medicijnen/operatie. Wat levert het op (in levensvreugde, jaren) vs wat kost het (bijwerkingen, kosten ook). Wanneer het dan uitslaat naar het kost te veel, dan wordt er ook besloten om niet (meer) te behandelen. En gelukkig hebben we bij mensen dan iets als zelfbeschikking in plaats van dat een ander dat moet beslissen over iemand zoals er wel bij dieren wordt beslist. Bij dieren kun je hun niet om hun mening vragen en weet je ook niet precies hoe het zit met pijn en wat een operatie/behandeling eventueel oplevert. Daar slaat dan sneller/vaker de balans uit naar ‘teveel’ kosten. (daarbij heb je nog dat veel mensen het van de gekke vinden om een operatie van duizenden euro’s te betalen voor een huisdier, daarom worden dieren ook redelijk snel ingeslapen omdat mensen het geld niet hebben voor een dure behandeling).
Ja oké nee dat snap ik ook, en idd mijn bericht is heel zwart wit. Ik begrijp dat het wet technisch niet 123 te regelen valt idd! En qua weigeren van een operatie beslis je nog altijd zelf, maar met de keus om niet te opereren los je het lijden nog niet altijd op. Dan is het helaas nog heel veel geregel als je dan toch uit het leven wil stappen wat soms een oneerlijke strijd is in mijn ogen.
@ellegirltalk
Jaa klopt wat je zegt idd, maar net zoals ik hierboven al zeg is helaas dan nog steeds niet 123 de keus gemaakt of in ieder geval in werking stellen van de euthanasie.
En idd mijn bericht is heel zwart wit en dieren kunnen idd niet zelf kiezen en mensen wel. Maar ik vind het gewoon zo jammer dat een mens in het leven heel veel zelf kan uitmaken maar niet altijd kan of mag bepalen hoe zijn of haar leven ‘menselijk’ eindigt. En dit is ook niet iets wat natuurlijk meteen geregeld of opgelost kan worden natuurlijk
Ik ben het eigenlijk ook gewoon helemaal met jullie eens, maar gevoelsmatig blijf ik huiverig dat de grens hierin steeds verder verlegd wordt.
Misschien heeft dat bij mij ook te maken met een ervaring waarbij iemand in mijn omgeving heel makkelijk is laten gaan omdat hij ooit, toen hij nog gezond was, had gezegd: “ liever dood dan een kasplantje.” Terwijl ik vermoed dat hij eigenlijk toch wilde blijven leven op het moment dat ze hem lieten doodgaan.
Als iemand écht bij zijn volle verstand zegt: ik wil er nú mee stoppen, dan is het wel anders. Maar zoals ik al zei ben ik wel bang dat we op deze manier steeds een stap verder gaan hierin.
Nee je hebt gelijk, en als ik hier in de politiek over zou discussieren zou ik dit ook niet als geldig argument gebruiken. En zoals ik al zei: ik ben het in principe met jullie eens, maar ik blijf wel huiverig voor waar het allemaal naar toe gaat. En dat gevoel zet ik niet zo maar “uit.”
Dat laatste wat je zegt, dat een ongecontroleerde kettingreactie niet zal gebeuren, ben ik het niet mee eens. Dan kun je niet zeker weten. Wat ik nu ga zeggen is ook weer een vergelijking die ik waarschijnlijk niet mag gebruiken, maar de jodenvervolging begon ook niet meteen met de holocaust. Zulke dingen gebeuren omdat grenzen verschuiven.