Natuurlijk heeft een rietje niet aannemen niet direct enorme gevolgen, dat snap ik zelf ook wel dus daar hoeven we geen discussie over te voeren. Het gaat ook helemaal niet om dat ene rietje, maar het gaat om hoeveel kracht en macht er is als je samen iets bewerkstelligt. Daarom noemde ik ook die quote: als iedereen van die 6 miljard mensen dat rietje laat staan, heb je 6 miljard rietjes bespaard. Al is het 50%, al is het 1%, de impact is enorm!
Ik ben het met je eens dat industrieën en overheden de grootste impact kunnen maken… maar door wie denk je dat overheden worden beïnvloed? De politiek heeft niet uit het niets zelf bedacht om plastic tasjes te verbieden, of om in 2050 circulair te zijn. Dit komt door bewegingen in de samenleving, die worden veroorzaakt door onszelf. Dit heeft niets met gemoedsrust te maken, maar door te geloven dat door alles wat je doet je ergens voor kiest en een stem geeft aan je idealen. Als je een stuk vlees koopt dan geef je met de euro’s die je uitgeeft een stem voor het in stand houden van die praktijk. Of je het nou eens paar maand koopt of elke dag. Hetzelfde geldt als je een niet fairtrade chocoladereep koopt bijvoorbeeld, of wortels verpakt in plastic.
Je praat over gemoedsrust. Ik eet al flink wat jaar geen vlees en door de jaren heen (zeeeeker in het begin, inmiddels kan iedereen het aan) heb ik zo vaak te horen gekregen dat het allemaal geen zin heeft, druppel op de gloeiende plaat, je bent maar een iemand etcetera. Voor mij is dat juist het toonbeeld van jezelf gemoedsrust aanpraten: het maakt niet uit of ik dit rietje gebruik of dit stuk vlees eet, ik ben toch maar een druppel op de gloeiende plaat. Maar dat is de omgekeerde wereld. Tenminste, dat vind ik.

Als de liften sowieso wel werken. Al ren ik meestal als een gek over de normale trap maar dan staan er weer van die mensen te hannesen bij de incheckpoortjes. Miep die haar kaart kwijt is in haar grote shopper en toeristen die het niet begrijpen dat je aan de linkerkant moet inchecken. Of denken dat je je chipkaart voor de groene pijl (of rode kruis) moet houden.