Impopulaire meningen

Wie de hel is dat? Ik ken echt niemand meer tegenwoordig

7 likes

Staat aankomend jaar in Ziggo Dome. Mensen hadden me meegevraagd maar dacht nou mooi niet.

De Tyfus in Mn oorgang

18 likes

Aan de ene kant vind ik die zaak van Howick en Lili heftig. Aan de andere kant ben ik het er ergens wel mee eens dat de uitzetting door moet gaan.

En ergens irriteer ik mij aan die mediahype nu. Want volgens mij stonden er vorig jaar veel minder mensen bij stil toen ze eigenlijk uitgezet moesten worden samen met hun moeder.

10 likes

Ze komen in een weeshuis, spreken de Armeense taal niet en moeder kan niet voor ze zorgen.
Ik vind het heel krom. In een weeshuis… nee sorry

En dat " hard zijn tegen degene die er geen recht op hebben" aldus Rutte. Dan moeten er eerst nog wat andere zaken behandeld worden denk ik zo. De sukkel.

Ze zijn nu iig weggelopen en ik dacht alleen maar " goed zo, had ik ook gedaan". Ze zullen er weinig mee winnen, maar wie weet.

16 likes

Ja en aan de andere kant denk ik ook weer moet je als je zo jong bent ook niet bij je moeder zijn? Als hun zouden mogen blijven zouden ze ook weer proberen die mleder hier te krijgen. En het gevolg voor andere zaken dan. Het is echt lastig.

Ik begrijp inderdaad dat ze weg moeten vanwege de regels. Ik hoop dat deze zaak ervoor zorgt dat ze hun hoofden gaan buigen over nieuwe regels (als ze dat nog niet doen). De procedures moeten echt korter, want kinderen die al zo lang hier zijn wegsturen kan natuurlijk eigenlijk niet.

4 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens, en ook met dat je zegt: “we kunnen dit niet voor iedereen doen”

Toevallig las ik vanochtend een artikel op het AD dat Armenië echt niet zo vreselijk is als iedereen nu denkt. Ja er is armoede en ja er is werkloosheid, maar er zijn ook heel veel voorzieningen die de moeder moedwillig heeft afgehouden afgelopen jaar. Even kijken of ik de link kan vinden

2 likes

Ja maar ik bedoel meer in hetzelfde land dat ze elkaar wel kunnen zien. Ze hebben haar nu al een jaar niet gezien.

Ik ben het hier mee eens, maar veel mensen vinden wel dat asielzoekers / vluchtelingen minimaal X pogingen mogen doen voordat ze definitief worden afgewezen. Ik ben het daar dus niet mee eens. 1 hoger beroep kan ik inkomen, maar klaar is klaar. En niet dan nog weer 10000 verzoeken om herziening.

4 likes

https://www.ad.nl/dossier-lili-en-howick/dit-is-de-nieuwe-wereld-van-lili-en-howick~a200c568/

3 likes

Dit dus. Daarbij is er geen school die ze aanneemt omdat ze de taal niet spreken en hebben ze ook PTSS ontwikkeld door hoe de situatie tot nu toe is verlopen en is het ook daardoor onmenselijk om ze terug te sturen naar een land waar de situatie alleen maar erger wordt en ze geen hulp krijgen bij de trauma’s die ze nu al hebben. Je zou juist niet iedere zaak over één kam moeten scheren, maar de situaties afzonderlijk van elkaar goed bestuderen. Hoe treurig is het ook voor die kindjes dat hun moeder werd opgepakt en op het vliegtuig gezet zonder dat ze afscheid hebben kunnen nemen of wat dan ook. En verschrikkelijk verdrietig wat voor angst zij nou al heel lang moeten voelen over de dreigende uitzetting.

Zij zouden in mijn ogen niet het slachtoffer van het proceduresysteem en van de fouten van hun moeder moeten worden door uitgezet te worden. Het zijn KINDEREN nota bene. Kinderen die in NL zijn opgegroeid van kleins af aan. Zo ga je niet met kinderen om. De staatssecretaris heeft juist de bevoegdheid om uitzonderingen te maken en zou die in dit geval moeten toepassen vind ik. Zelfs Teeven die heel streng was hierin heeft tig meer uitzonderingen gemaakt.

En de vlieger; ‘we kunnen dit niet voor iedereen doen’ gaat in mijn ogen niet op. Er is maar een relatief geringe groep kinderen die in een soortgelijke situatie zitten. Als in +10 jaar al in NL oa. En voor mensen uit die groep worden juist heel vaak uitzonderingen gemaakt en dat zouden ze in mijn ogen ook moeten blijven doen als dat de beste optie is. Dan moet je het rechtssysteem maar zo inrichten dan het geen 10 jaar kan duren. Je kan kinderen hiervoor niet laten opdraaien.

Ik vind het in deze (!) situatie met alle bijkomende factoren (hier 10+ jaar opgegroeid, daar in weeshuis en geen mogelijkheid om te wonen bij hun moeder, geen school, taal niet spreken, trauma’s en veel psychologische problemen, geen toekomstbeeld door voorgenoemde, etc etc) iig heel onmenselijk om ze wél uit te zetten.

24 likes

Ja allemaal leuk en aardig maar ze kennen dat land helemaal niet. Zijn er niet eens geboren. Lijkt me vreselijk.

1 like

Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe de procedures nu verlopen, dus ik kan er eigenlijk niet echt wat over zeggen. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om de procedure te verkorten. Mensen hebben altijd recht op een (hoger) beroep. En daarna kunnen ze nog naar het Europese hof gaan. Dat is denk ik wat het langste duurt. Zo’n Europees hof procedure kan wel jaren duren. Je kan moeilijk mensen in asielprocedures verbieden naar het Europees hof te gaan.
Je kan ook niet zeggen dat iedereen die hier langer dan x jaar is dan mag blijven. Dan gaat iedereen door tot het Europese hof en dat betekend dat ze mogen blijven.
Hoe hard ook, het is dan toch aan de mensen zelf om te kiezen of ze blijven door procederen terwijl de kans groot blijft dat ze terug moeten.
Wel heel verdrietig als kinderen hier de dupe van worden.

7 likes

Deze moeder verpest het eigenlijk voor alle anderen, want elke regel die je nu aanpast zorgt er voor dat er minder zorgvuldig gekeken wordt naar nieuwe feiten en nieuwe bevindingen, om te zorgen dat de procedures korter worden.
Deze moeder wist al na een paar maanden in Nederland dat ze niet mochten blijven, maar heeft toen nog de geboorteaktes kwijtgemaakt, paspoorten met valse namen aangevraagd, gezondheidsproblemen gefaket, een nieuwe procedure gestart uit naam van het jochie, een nieuwe procedure uit naam van het meisje, bezwaar op bezwaar op beroep op beroep gestapeld om uiteindelijk al die jaren maar hier te blijven.
Al die mogelijkheden zijn er omdat er echt soms wel verkeerde beslissingen worden gemaakt waartegen je in beroep moet kunnen gaan, en er echt soms wel nieuwe gezondheidsproblemen kunnen ontstaan waarvoor je in Nederland zou moeten mogen blijven, etc, maar hier zijn die mogelijkheden misbruikt, en als je nu als reactie op dit verhaal het systeem verandert dupeer je mensen die wel terecht van die mogelijkheden gebruik willen maken.

Ik vraag me wel af waarom die moeder nu ineens niet meer voor hen kan zorgen, terwijl ze hier in Nederland al die jaren wel voor hen gezorgd heeft? En als zij hier mogen blijven, moet dan de moeder toch terug mogen komen, ondanks dat ze blijkbaar alsnog niet voor hen kan zorgen en ze hier dus ook in een pleeggezin moeten blijven?

33 likes

Ik ben het ermee eens dat het een complete nachtmerrie is, echt verschrikkelijk. Ik vind vooral die moeder daar verschrikkelijk schuldig aan maar dat is nu eenmaal gebeurd en hadden die kinderen nooit de dupe van mogen worden. Ik weet niet hoe groot die groep is van kinderen die dan in die uitzonderingengroep zouden vallen die @Boommm aangeeft, maar waar trek je de grens. 3 jaar in Nederland is maar kort en als je 5 bent kun je nog prima terug naar Armenië maar als je 7 bent en 6 jaar in Nederland dan mag je hier blijven?
Soms moeten regels zwart wit zijn om ze werkbaar te maken, helaas. Ik weet ook dat Lili en Howick heeeel veel hulp hebben gehad afgelopen jaren hier in Nederland en dat ze ook echt hulp kunnen krijgen in Armenië, als hun moeder dat niet saboteert.
Je kunt het de Nederlandse staat niet kwalijk nemen dat er een stoorzender in het geheel is (de moeder) waardoor de hulp die ze hebben geboden de kinderen niet bereikt. De kinderen hier houden zou in mijn ogen ook niet perse zaligmakend zijn, want een kind hoort in de essentie gewoon bij zijn moeder

6 likes
1 like

Volgens mij was het in het geval van Mauro vanwege zijn studie, maar het waarom wordt vaak ook niet toegelicht. Als een staatssecretaris besluit een uitzondering te maken hoeft ie dat op geen enkele wijze te verantwoorden/verder toe te lichten. Dat is een persoonlijke beslissing. Dus ook al heeft het hof nu besloten dat het juridisch juist is dat de kinderen naar Armenië uitgezet mogen worden mag hij altijd nog de persoonlijke keuze maken om ze toch hier te houden. Daarom vind ik het ook belangrijk dat de zaken die niet zo zwart-wit zijn afzonderlijk goed bestudeerd worden door de staatssecretaris en dat hij zijn bevoegdheid om uitzonderingen te maken ook gebruikt daar waar het erg wenselijk of zelfs noodzakelijk is om kinderen te beschermen. Dat heeft dus zelfs Teeven, die heel streng erin was, ook heel vaak gedaan dus (meestal wordt dat niet publiekelijk bekend gemaakt natuurlijk).

3 likes

Ik ben het helemaal met je eens. Had ook niet zo snel moeten roepen dat het korter moet. Er is misbruik/gebruik gemaakt van het systeem door de moeder.

Vraag me wel af wat ze nu gaan doen. De rest van hun leven onderduiken? Lijkt me vreselijk om altijd over je schouder te moeten kijken. Daarnaast kunnen ze als illegaal ook niet naar school/werken etc dus lijkt me vrij kansloze actie dit en sympathie verkrijg je er ook niet mee.