Impopulaire meningen

het gaat om de algemene uitdrukking die zo vaak gebruikt wordt wanneer huren / kopen besproken wordt, dat huren weggegooid geld is omdat je dan iedere maand betaalt voor een plekje dat niet van jou is en niet van jou wordt, staat ff los van of je veel te veel betaalt voor veel te weinig m2 ofzo

4 likes

Wat eet je dan? Ben al trots als ik onder de 10 kom voor boodschappen voor het eten :sob:

1 like

Ik werk zo vaak met collega’s die dit zeggen. Dan hebben we het over huizen en dan kijken ze vol verbazing
 huur jij??? :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow: En dan zie ik ze vol verachting kijken. Oh maar vind je dat niet zonde van je geld? Nee meid wonen tot m’n dertigste bij m’n ouders, lijkf me ge-wel-dig. ‘Nou ik blijf nog even lekker bij paps en mams, want ik wil als ik straks een huis koop wel een kookeiland en een houtkachel’ (dit zei een collega echt)
Afgelopen jaar ben ik een paar maanden op reis gegaan en mijn zusje heeft echt een aantal keer gevraagd of ik dat niet zonde vind van mijn geld, want dat geld had ik ook kunnen sparen voor een huis. Echt soms lijkt het wel een hoger doel te hebben om een huis te kunnen kopen. Zo, even een frustratie dingentje zeg maar gerust ding dit :sweat_smile:

38 likes

Ik doel er vooral op dat in onzekere periodes in je leven (bijv. misschien in nabije toekomst willen verhuizen i.v.m werk, op reis willen) het een chill gevoel is dat je een maand opzegtermijn hebt en weg ben je. Daarbij vraag ik me af of je koophuis verhuren waar nog een hypotheek op rust zo makkelijk gaat. Ik denk dat je daar in ieder geval meer voor moet regelen dan voor het onderverhuren van je huurappartementje (althans bij mij ging dat heel makkelijk).

4 likes

snap ik, maar ik vind het wel weggegooid geld om 1000 euro per maand te betalen voor een studio die 20 minuten buiten de stad zit bijvoorbeeld. maar niet als je voor datzelfde bedrag middenin de stad een tweekamerappartement hebt. en ook niet als je wel buiten de stad zit maar toch een hele woning incl tuin hebt oid.

Dat heeft meer te maken met of de prijs klopt met het huis toch? Dat principe geldt net zo goed als je een huis koopt.

5 likes

Ik heb dit met samenwonen. Iedereen ziet dat ook altijd als een ‘hoger doel’ maar ik hoef helemaal niet constant met mijn vriend te zijn en tussen zijn spullen te zitten. Voel die behoefte gewoon niet zo.

7 likes

Ik ken trouwens ook iemand die helemaal geen huis heeft en al een paar jaar op huizen past van mensen die op vakantie of op een lange reis zijn. Dat is pas besparen :stuck_out_tongue:

10 likes

Ophouden :angry:

1 like

Als je een koophuis hebt, mag je niet zomaar onderverhuren. Vanuit de gemeente mag dit misschien wel, vanuit de Leegstandswet ed. Maar veel hypotheekverstrekkers hebben een clausule in de overeenkomst dat je niet zonder hun toestemming mag onderverhuren. Ook als je in een VvE zit mag het niet zomaar. Nu zullen beide waarschijnlijk wel toestemming geven, maar het is niet zonder meer ‘dat mag’.

6 likes

Ik vind ‘aardig gevonden willen worden’ geen tekortkoming.
Zo lang het je leven niet negatief beĂŻnvloedt

11 likes

Amen. En dit vind ik met wel meer “slechte” eigenschappen.
Ja, iedereen kan ergens aan werken maar in essentie (levensveranderende situaties daargelaten) is iemand gewoon zoals ie is.

4 likes

Haha dit is ook vaak mijn reactie als huurders tegen me aan het klagen zijn dat ze ‘hun huis al 3 keer hebben afbetaald en dat ze beter hadden kopen’. Ja vriend, maar ook groot onderhoud en reparaties ed hoef jij je geen zorgen om te maken. En als je, stel, 150.000 aan huur hebt betaald, dan had je je woning nog niet afbetaald aangezien er ook nog iets als rente over je hypotheek bestaat.

5 likes

Ik vind het ook altijd een beetje een rare uitspraak. Behalve het aflossen, zijn er bij koophuizen zo veel kosten die ook ‘weggegooid’ geld zijn. Ik vraag me af of het echt zo veel scheelt tussen huren en de kosten van een koophuis.

2 likes

Ja dit is ook echt irritant. In mijn huurhuis om iets gefixt te krijgen kan ik wachten tot ik een ons weeg; als het mijn huis was en mijn verantwoordelijkheid werd het tenminste meteen geregeld. Want dat zou ik dan doen :stuck_out_tongue:

Maar vind het ook een stomme uitspraak, dat huren je geld weggooien is.

nou ja een huurhuis stopzetten is een kwestie van een fax versturen, huis verkopen of onderverhuren is toch vele malen meer gedoe?

3 likes

Dat een verhuurder kapotte dingen niet maakt is echt poepirritant (en zou je ook nog wel iets mee kunnen als het te lang duurt allemaal), maar schuttingen zijn verantwoordelijkheid en eigendom van huurders. Dus de verhuurder hoeft die niet te plaatsen of te maken oid. Blijft echter wel jouw eigendom, dus je mag ze bij verhuizen wel meenemen of doorverkopen aan de volgende huurder.

2 likes

Je kunt geen voorbeeld aan mij eet want a) eet ik heel slecht en b) heel weinig. Ik kan prima een kop soep als avondeten eten of een roerbakschotel of een maaltijdsalade. Ik eet weinig tot geen vlees en geen aardappels.
Ik vervang eigenlijk niks.
Er was ooit een discussie geloof ik of de 2000 kcal per dag die worden aanbevolen wel voor iedereen geldt, maar die geldt zeker niet voor mij. Ik ben ook maar 1.65m

Grote voordeel van een koophuis. Wij betalen al minder aan rente. En daardoor zijn de maandlasten voor ons huis erg laag geworden.
Terwijl mijn ouders, nu bijna 70, nog nooit zo’n hoge huur hebben gehad.

1 like

Wauw hele discussie aangewakkerd haha.

Ik bedoelde vooral te zeggen dat je met huren gewoon betaalt voor een dak boven je hoofd, voor een dienst, en dat ik niet snap waarom dat “geld weggooien” is want je krijgt er iets voor terug - ook als is het geen eigen huis zoals bij kopen.

28 likes