Impopulaire meningen

Mijn ouders hebben zowel mijn als Mn broers tweede naam verkeerd gespeld dus ik gebruik m nooit. Snap ook niet hoe je twee zulke simpele namen niet kunt spellen?

9 likes

Over namen gesproken, ik vind mijn roepnaam mooi maar het staat nergens geregistreerd. Dus bij instanties ben ik altijd mijn eerste doopnaam, maar die vind ik wel zo lelijk maar zo ga ik dus wel ‘de boeken’ in (ja ik ga zoveel bereiken jongens, nee ok). En mijn tweede doopnaam vind ik heel mooi, maar die komt ook nooit echt ergens aan bod en die lijkt totaal niet op mijn roepnaam dus als ik ineens zeg: heyyy voortaan heet ik tweededoopnaam oke??? Het liefste had ik gewoon mijn roepnaam vooraan gehad en dan die tweede doopnaam als enige doopnaam. Ik heb daar dus serieus over na lopen denken en zou er ook best voor willen betalen dat het zo gewijzigd wordt, maar ja, dan is de reden: vind ik mooier. Lijkt me een beetje een te zwak argument.

Oke, dit is meer een ergernis geworden. Maar ik vind namen best veelzeggend en het schept meteen een bepaald beeld.

4 likes

Hoe sta/stond jij ingeschreven op scholen enzo? Met je doopnaam en moest je dan altijd zeggen “noem me dodecavia?” of stond er op zo’n lijst wel gewoon je roepnaam?

3 likes

Maar het is eigenlijk ook niet zo dat je ‘zo de boeken ingaat’, ja officieel misschien, maar beroemde mensen zijn heel vaak bij het grote publiek alleen bekend door hun roepnaam of zelfs een eigen gekozen naam. Bijv., wie kent de echte naam van Marilyn Monroe?
Maar als je het echt zo vervelend vindt dan is het wel een idee om het officieel te laten wijzigen. Boeien dat dan de enige reden is dat je het mooier vindt. Jij moet ermee leven. En scheelt inderdaad gedoe met voorstellen en officiële documenten.

Om precies deze reden hebben mijn ouders mij en mijn zus allebei evenveel namen gegeven. 4 om precies te zijn, waarvan bij beide een dubbele, met verbindingsstreepje.

Niet echt instawaardig denk ik

Hahaha ik zeg altijd joeeee
Heb even een realisatiemoment dat dit misschien niet zo leuk is als ik denk.

Ik zeg ook vaak: later, ciao, groetjes.
Is dat wel acceptabel?

Dislaimer: ik weet dat ik gewoon kan zeggen wat ik wil, maar ben benieuwd

1 like

Dit heeft mijn broer ook.
Mijn vader moest beide namen doorgeven van mijn mama, maar die dacht dat heen normaal was om alleen de ‘tweede naam’ te laten registeren en hem dan door het leven te laten gaan met de andere naam zonder dat dit een ‘echte’ naam is.??
Gelukkig heb ik wel gewoon beide in mn paspoort staan scheelt denk ik veel gedoe.

Ik stond op scholen gewoon met mijn roepnaam ingeschreven en iedereen kent mij dus ook zo. Maar die naam staat dus nergens geregistreerd terwijl ik mij wel die naam ‘voel’. Lekker diep dit. Bij nieuwe dingen zoals werk nemen ze natuurlijk de namen van je id over, maar dan zeg ik ook altijd duidelijk wat mijn roepnaam is en dat ik zo geregistreerd/aangesproken wil worden.

3 likes

ja dat dachten mijn ouders dus ook?? haha

nou ja ik heb me dus wel eens vaker dan eens verdiept in een naamswijziging maar dat is echt nog niet zo makkelijk. Negatieve associaties/psychische klachten/emotionele redenen. Ja uhhh zo erg vind ik het nu ook weer niet, het is uiteindelijk ook maar een naam en niet zoiets als Beertje van Beers maar toch.

1 like

Haha ja er zijn natuurlijk ergere dingen.
Maar snap heel goed dat het vervelend kan zijn als mensen denken dat je roepnaam ook echt je voornaam is en dan blijkt het van niet. En je dat je ook moet uitleggen dat je anders genoemd wordt dan bijv op je paspoort staat.

Maar ik denk wel dat er best wel wat mensen zijn die dit ook hebben! Blijkbaar was dit vroeger ook meer een ding?

Ik ben zo clueless als het hierom gaat. Ik lees ook vaak op het forum dat mensen verkleinwoorden heel naar vinden. Natuurlijk gebruik ik die vaak, en afkortingen nog vaker!!

3 likes

Ik heb ook een doopnaam en andere roepnaam en toen ik naar de universiteit ging, besloot ik om me voortaan bij mijn doopnaam te laten noemen, want die naam vind ik mooier en chic klinken. Ik heb 1 vak gehad waar de docent me zo noemde en ik voelde me ook echt nooit aangesproken als iemand me zo noemde dus bij de rest van de vakken stelde ik me weer voor met mijn roepnaam. Erg verwarrend haha

5 likes

Ik vind Adele echt een kutstem hebben.

17 likes

ZO mee eens. Blegh. Ben blij dat de hype rond haar een beetje is gaan liggen.

9 likes

Ik ken een Joel, maar hij is Nederlands dus zou ‘JoĂ«l’ logischer zijn. Dat vind ik bijvoorbeeld een verkeerde spelling.

En een MaĂŻtĂ©, maar dat spreek je uit als ‘maitee’, dus dat trema is daar juist weer niet nodig (er staat eigenlijk maai-ie-tee’).

4 likes

In mijn geval een S ipv een Z en in Mn broers geval zijn ze een accent vergeten waardoor de naam niet klopt.

2 likes

Haha, bij mij in de familie hebben praktisch alle vrouwen in de familie de doopnaam Elisabeth.

Maar bij mij was mijn vader vergeten wat de doopnaam van mijn tante was/is
Dus dan maar niks.

Ben dus de enige in de familie met alleen een roepnaam-achternaam.

5 likes

Mathijs?

1 like

Hierop voortbordurend, denk niet heel impopulair eigenlijk, maar ik moet intern echt braken als mensen (mannen) het over hun zogenaamde bindingsangst hebben. Je bent gewoon een egocentrische lapzwans en wil zoveel mogelijk rondneuken en gebruikt dit als excuus om dat te kunnen doen.

27 likes

Was gewoon benieuwd of we over hetzelfde gefrustreerd waren. Vind het grappig dat mensen zich zo bang maken herkent te worden, de kans dat iemand weet wie jij bent adhv de voornaam van je vriend is echt nihil volgens mij.