Het lastige zit hem denk ik meer in dat hierin body positivity gelijk word gesteld aan morbide obesitas, terwijl het twee verschillende begrippen zijn. Body positivity promoot totaal geen ongezonde levensstijl daar heb je helemaal gelijk in máár dat betekend niet meteen dat morbide obesitas geen (ernstige) gezondsheidsproblemen met zich mee brengt. Toch? Of sla ik nou de plank volledig mis met deze opmerkingen?
Ik vind dat deze tweet het best goed omschrijft, want als je gewoon niet bij de ‘normale’ groep hoort dan lees en hoor je vaak vreselijke dingen over je eigen lichaam. Er zitten mensen met veel gevoelens in die lichamen en je kan toch gewoon wat respect tonen voor hen.
@anon46421473 Thanks voor je verhelderende opmerkingen! Ik zie gezondheid en body positivity ook zeker los van elkaar en vind over het algemeen ook zeker niet dat het ongezondheid promoot. Maar in dit geval werden ze voor mijn gevoel dus juist wel naast elkaar gelegd en dat vind ik lastig. Want dit soort uitspraken als “living causes cancer” in plaats van “obesity” (en het was een soort ‘health warning’ van het Engelse KWF) promoten wat mij betreft dus wel een ongezonde levensstijl met body positivity als argument. Neemt niet weg dat ik elk lichaam prachtig vind.
Edit: Of nou ja, promoten een ongezonde levensstijl niet echt. Maar meer het gevoel dat het feit dat obesitas daadwerkelijk ongezond is wordt gemarginaliseerd.
Ja, ik bedoel dus hetzelfde! Dat het twee totaal verschillende dingen zijn. En net zoals het dus onjuist is om te zeggen: body positivity is het promoten van dikke lichamen vind ik het ook onjuist om vanuit body positivity uitspraken te doen zoals grumpyharry hierboven plaatste (die obesity doorgestreept en vervangen door life uitspraak). Nogmaals ik zie het dus als twee los van elkaar staande termen. Ben het er dus ook niet mee eens dat gezondheid in gevaar zou worden gebracht door body positivity hoor
Voor mij zit het ‘gevaar’ erin dat obese lichamen steeds meer genormaliseerd worden. Zouden we niet moeten willen want overgewicht brengt nu eenmaal risico’s met zich mee. Dat staat voor mij los van iemand respecteren als persoon zijnde.
We promoten ook geen tabak meer en streven naar een ‘rookvrije generatie’. Een obesitasvrije generatie lijkt me dus ook niet verkeerd om na te streven.
Maar bvb tabakreclames mogen niet meer, sommige supermarkten zetten tabak uit zicht en dmv tvreclames probeert men het ook te ontmoedigen.
Zeker en dat is ook niet okee. Maar wil niet zeggen dat we dat ook met overgewicht moeten doen vind ik.
Maar modellen zijn vaak of heel dun/slank of ‘curvy’. En dat curvy is ook weer vanaf bepaalde maten. Maar mijn mening zit het gezonde lichaam daar een beetje tussenin, terwijl je die lichamen dus niet op tv of in de bladen ziet, omdat die meiden te dik zijn om model te zijn en te dun voor curvy model.
Exact dit!
Maar het is toch niet de verantwoordelijkheid van iemand die obese is, dat diegene door gewoon tevreden te zijn met zichzelf (en ik zeg gewoon, maar irl heeft die persoon wss jaren strijd gehad zichzelf te accepteren want het leven is te kort on jezelf te haten. Niet iedereen kan of wil nog op een gezond gewicht komen) en die boodschap uit te dragen aan anderen die misschien dezelfde issues heeft, een ongezonde leefstijl zou promoten.
We leven toch voor onszelf en niet voor anderen? Of zijn we ineens allemaal een voorbeeld voor anderen? Ik steek ook sigaretten op in het openbaar en ik voel daar nul verantwoordelijkheid voor als iemand daar naar kijkt en denkt cool ik ga ook roken. Mensen maken altijd nog zelf keuzes. Als iemand zichzelf accepteert en anderen mensen hebben daar issues mee, kunnen die andere mensen gewoon de andere kant op kijken. Laat mensen lekker leven doei.
maar als je nou een supergecompliceerde en getroubleerde ziel bent en gewoon af en toe zin hebt in simpele gedichtjes? of ben je dan toch meteen af?
Ik had eigenlijk nog nooit wat van haar gelezen
Door de hype kende ik wel haar naam
Heb haar even gegoogeld en wat gedichtjes gelezen
Je had gelijk.
-MACdonalds
Ik vind de video’s van Safiya Nygaard niet zo boeiend. Ok de concepten zijn vaak origineel en er is veel werk ingestoken, maar de uitvoering vind ik vaak niet zo boeiend en ik vind haar ook heel ongemakkelijk alles presenteren. Maar goed ze doet echt moeite en dat is meer dan veel andere YouTubers
Ik heb een paper geschreven over Rupi Kaur, Instagrampoëzie en feminisme, voor wie daarin geïnteresseerd zou zijn! @kali @Tsundoku
Ik studeer westerse literatuur. Mijn conclusie was zo’n beetje dat instapoets zowel op vlak van vorm als inhoud kiezen voor redelijk populistische aspecten. Dus ze gebruiken een heel populistische versie van feminisme die ook vaak hypocriet is. En die vernieuwende vorm is ook nogal populistisch/laagdrempelig, dat is ook waarom er op het internet zo mee gelachen wordt. De vraag blijft alleen of we als letterkundigen blij moeten zijn dat poëzie weer hipper wordt of teleurgesteld dat dat komt door iets wat niet eens zeker poëzie genoemd kan worden.
Hey, zou ik hem ook mogen hebben?
Tof!
Bij al die b/vloggers die boeken uitbrengen heb ik ook een dubbel gevoel (lees en koop ze zelf niet). + Oke, als je mensen überhaupt aan het lezen krijgt, is dat hoe dan ook positief + omzet blijft geld voor het boekenvak dus ook voor ander leeswaar vs. - onnozele zooi (ik noem een jamie li), papierverspilling, ga eens iets zinvols lezen.
O dat vind ik ook interessant!
Klinkt ook echt als sowieso leuke studie, en leuk onderwerp om een paper over te schrijven!
Thanks! Ik zal een link online zetten voor wie het wilt lezen. Het is een hele fijne studie maar mijn interessegebied is echt de combinatie van literatuur en gender/diversiteit/andere socioculturele aspecten en niet gewoon literatuur dus ik vecht er elke keer voor om de opdrachten zo te buigen dat het echt mijn ding wordt. Dat heeft me al vaak punten gekost omdat ik me dan te weinig op de literatuur zelf focus, maar dat kan me niet zoveel schelen