Impopulaire meningen

Ik ben laat, maar wou toch nog even op de obesitas discussie reageren. Ik ben het er zeker mee eens dat we het niet normaal moeten gaan vinden als mensen veel te zwaar zijn, omdat we mensen zeker moeten blijven stimuleren en aansporen om gezond te leven. Maar wat wel dringend moet gebeuren is dat de obsessie met slank zijn en een bepaald maatje zijn moet verdwijnen. Want het weerhoudt mensen er echt van om op de eerste plaats aan hun gezondheid te denken. Ik ben er een boek over aan het lezen, en eigenlijk is het best bizar hoe ons aangeleerd is dat we elk maatje kunnen hebben wat we willen. Ipv te accepteren dat we misschien wel gebouwd zijn om zo te zijn als we zijn. Ik ben ervan overtuigd dat als ik nooit zo geobsedeerd was geweest met afvallen, ik nooit zo dik was geworden als ik nu ben, omdat ik er een heel verstoord eetpatroon aan heb overgehouden.

Ik ben tegenwoordig echt bezig om mezelf ok te vinden zoals ik ben, wat super moeilijk is na jaren jojo’en en het gevoel te hebben dat ik afgrijselijk dik ben etc. Ik heb het afgezworen om te diëten, mijzelf slanker te willen zien etc. En in plaats daarvan me te focussen op hoe ik me voel, mijn gezondheid etc. Beweeg ik genoeg in een week? Wat zeggen studies erover? Waarom voel ik me zo moe? Hoe voel ik mij als ik rotzooi eet? Wat is goed voor mij? Wat is gezond? Etc. Het is gewoon bizar hoe sinds ik me zo opstel, dat ik voor het eerst in mijn leven aan mijn eigen gezondheid denk ipv hoe ik eruit ‘moet’ zien, en hoe ik dat het snelst kan bereiken. Ik heb dan ook periodes gehad dat ik veel slanker was als nu, maar me dan alleen maar dood sportte en donuts en chips at. Dus dan denken mensen wel dat je gezonder bent, maar eigenlijk is dat dus dikke bullshit.

Naar mijn mening moeten we dan ook echt af van dat ‘slanke’ ideaal, en overstappen naar een lifestyle of gezondheids ideaal en dat dit gewoon voldoende is, ook al heb je 10 kilo overgewicht.

33 likes

Ik ben het zeker met je eens dat we niet moeten streven naar een bepaalde kledingmaat, maar naar een gezond lichaam (en dat is voor iedereen anders). Maar met 10 kilo overgewicht ben je toch automatisch niet gezond? Want dan heb je waarschijnlijk overtollig vet en meer kans op gezondheidsrisico’s. Iemand van 1.90m kan natuurlijk een stuk meer wegen dan iemand van 1.60m en toch gezond zijn. Maar in beide gevallen is 10 kilo overgewicht toch simpelweg 10 kilo te veel. Of bedoelde jij het anders dan ik het nu opvat?

ik keek dit toevallig vanochtend en hier begint iemand er ook over, of je dan perse ongezond bent. maar dat dat niet zo hoeft te zijn
ik zal straks ff een precieze tijd noemen waarin ze erover beginnen :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik zit nu in het buitenland! Dus ik weet niet of de video het doet op de wifi hier, maar dat vind ik wel interessant! Omdat overgewichf zo’n negatieve klank heeft ga ik er inderdaad vanuit dat het ongezond is, maar ik heb er niet bij stil gestaan dat dit niet zo hoeft te zijn.

1 like

Ik heb bij de musical Lion King meerdere keren op m’n horloge gekeken :roll_eyes:

10 likes

Ik heb weleens gelezen dat overgewicht niet per se zo ongezond hoeft te zijn, omdat BMI sowieso best weinig zegt over je algemene gezondheid. Als je met een gezonde leefstijl nog steeds die 10 kilo te zwaar bent, denk ik persoonlijk niet dat je dan per se ongezonder bent dan iemand die een perfect gewicht heeft, maar nu eenmaal een snellere stofwisseling heeft, waardoor hij/zij de hele dag donuts kan eten zonder dik te worden :joy: extreem voorbeeld maar goed haha. Sowieso moet je om af te vallen onder je dagelijkse behoefte eten, anders gaat het eigenlijk niet. Als je niet afvalt voorzie je eigenlijk gewoon iedere dag in je dagelijkse behoefte ipv daar onder te gaan zitten.

Diëten triggert gewoon binge aanvallen omdat je jezelf dingen onthoudt en jezelf honger laat lijden waardoor er een moment komt dat je meer gaat eten dan je nodig hebt, omdat dat een soort overlevingsinstinct is. Daardoor gaat je gewicht dus telkens een beetje omhoog met elke afvalpoging. Ik las dit in dat boek, en vond het eigenlijk best logisch achteraf haha. Sowieso kan ik uit ervaring spreken, dat er iedere keer toen ik afviel, alles er een paar maanden later weer aan zat + een kilo of twee extra.

Ik vind dus dat er meer een focus moet komen op een ideaal eet/bewegingspatroon voor je gezondheid, niet voor een of ander schoonheidsideaal en ik kan me bijna niet voorstellen dat je lichaam zich dan niet aanpast door een gewicht aan te nemen dat daarbij past. Mocht je dan nog steeds 5 kilo overgewicht hebben, whatever het zij zo. Ik probeer nu ook alle slechte gewoontes van mezelf zo goed mogelijk aan te passen, maar dan hou ik eerder hoe ik me voel, bloeddruk, gezondheid etc. In mijn hoofd dan mijn figuur. Tenminste dat lukt me redelijk want het is echt vet moeilijk om dat 100% uit te schakelen omdat het zo erg ingeprent wordt dat je niet dik mag zijn en dat het een kwestie van wilskracht is etc.

Edit :Wow ik zeg vet vaak etc. Hahaha

8 likes

Klopt! Daarom zegt een gewicht in het algemeen zo weinig over de algemene gezondheid omdat er zoveel andere factoren meespelen. Daarom vind ik een gezond voedingspatroon en bewegingspatroon veel meer zeggen omdat het iets zegt over de gezonde keuzes die je maakt ipv hoe gezond je ‘bent’. Daarom is het ook zo fout om alleen op het uiterlijk af te gaan.

1 like

En @grace bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Dit geeft weer andere inzichten. Heel interessant :smiley:

1 like

Eerder patchoeli dan denk ik, musk is net vrij zacht en niet overheersend!

1 like

Mensen die hun baby’s en kinderen kleden als kleine volwassenen. Zo lelijk en depri :frowning:
En nee, full on Frozen outfits vind ik ook niet echt mooi maar gewoon vrolijke kinderkleding zonder dat ze er als clown of serieuze volwassenen bijlopen bestaat ook gewoon. Zo om me heen te horen en zien is dit erg impopulair. (Disclaimer: ik heb zelfs niet eens kinderen hahaha)

18 likes

Het kindje van mijn schoonzus mag van haar alleen zwart witte outfits aan. Blauw mag heel soms. Ik vind het zo belachelijk, laat kinderen lekker kinderen zijn.

4 likes

Oh nee, ik vind dat eigenlijk gewoon zielig :frowning:

Gefeliciteerd trouwens :tada:

Ik vind het ook zielig, het kindje is net een aankleedpop. Het draait alleen maar om uiterlijk en om leuke foto’s op instagram.

Dank je wel! :smile:

3 likes

Ik ben niet voor het legaliseren van xtc.

4 likes

Net zoals de helft van het forum

3 likes

oh sorry ik had het idee na die laatste poll dat er maar iets van 15 procent tegen legaliseren was.

1 like

Ja dit gister zag ik een dreumes met een blousje en dan zo’n vest? hoe heet zoiets eroverheen, soort bodywarmer zonder rits? Gebreid. En bretels aan z’n kontje hangen en haar helemaal netjes. Leren jasje aan.
Hallo doe rustig dat jong loopt nog maar net.

22 likes

Heb echt een graftakken hekel aan mamma mia

19 likes

Hahah, die omschrijving. Gilet bedoel je?

1 like

Een spencer?:joy:

2 likes