Maar eerlijk, hoe draagt deze discussie bij aan verandering? Op dit moment gaat het zo in NL:
Anti: ik ben anti omdat reden 1 2 3 rationeel uitgelegd (dat snappen we zelf ook allemaal wel
Pro: jamaar traditie, cultuur zus zo (nog op een normale manier uitgelegd)
Anti: weerlegt punten van de pro
Pro: je bent een negerhoer *begint met eieren te gooien
Nu is wat ik heb gezegd wel heel gechargeerd, maar als je door de pro-kant monddood wordt kun je wel blijven blèren over hoe racistisch zp wel niet is, maar ze willen het toch niet horen. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat @donniedarko het een beetje zat is.
Edit: dan heb ik het over normale mensen en niet over gemeentes en mensen die in de politiek zitten.
Jesse Klaver heeft zich eindelijk eens uitgesproken over dit onderwerp, halleluja, werd tijd dat iemand het ging doen. Benieuwd of de rest gaat volgen.
ja het wordt eens tijd dat er gewoon serieus over gesproken wordt door de mensen die er gewoon echt invloed op uit kunnen oefenen zodat deze eeuwige discussie eens ten einde komt.
Ik kan geen tv aandoen, facebook weet ik veel wat, ooooveral komt die eeuwige discussie voorbij en dat vind ik echt heel irritant worden.
Maar ook als het ogenschijnlijk geen zin heeft moet de discussie toch gevoerd blijven worden? Anders laat je racisme maar gewoon doorbestaan. Liever dit dan dat er maar gedaan wordt alsof blackface gewoon normaal is.
En ik denk juist dat er wel verandering ontstaat, ook al is het langzaam. Er komen steeds meer roet- en gekleurde pieten, steeds meer winkels en bedrijven doen niet meer aan zwarte piet, en een hoop mensen denken er tenminste eens over na. Hoe langer de discussie door blijft gaan, hoe meer mensen in zullen gaan zien dat zwarte piet niet meer van deze tijd is en gewoon echt niet meer kan.
Maar hoe doe je dat met kleine gemeentes? Steden volgen vaak wel, maar hoe zit dat met provinciale dorpen? Of zou het gewoon een kwestie van tijd geven zijn? Ik raak bijna verbitterd als ik naar mijn oude woonplaats kijk. Er is vanuit de gemeenschap én vanuit het bestuur totaal geen erkenning van racisme/discriminatie door het inzetten van zwarte piet. Ik zie dat niet veranderen? Of misschien moet ik het gewoon heeeeel lang de tijd geven. Misschien kunnen mijn achterkleinkinderen dan van een normale sinterklaasintocht genieten :’)
Ook in kleine dorpen kan die verandering komen denk ik, zolang burgers laten merken dat ze het er niet mee eens zijn dat zwarte piet zo blijft bestaan. Zoek gelijkgestemden en schrijf de gemeente, de organisatie van de intocht, de lokale bedrijven. Hoe meer mensen zo’n brief ondertekenen, hoe meer invloed lijkt me. En probeer de invloedrijke mensen in het dorp mee te krijgen, raadsleden, de eigenaar van een groot bedrijf, etc.
Maar ik ben wel een stadsmeisje, dus misschien zie ik het te rooskleurig.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in een linkse niet-intellectuele bubbel zit. Zp in het nieuws? Tv uit, krant de deur uit en hoppa, geen problemen meer.
@kika Ik heb juist het idee dat hoe langer de discussie gevoerd wordt, hoe tweedeliger dit probleem wordt. Er zijn mensen die extreem tegen zwarte Piet zijn, en er zijn mensen die daar extreem tegenin gaan. Je lost er op de korte termijn veel problemen mee op, maar omdat het zo snel gaat zie ik het ook nog wel voorkomen dat pro-pieten volgend jaar nog meer/erger sinterklaasfeesten en -intochten gaan verpesten, wat voor niemand leuk is. Of nog erger, dat de algehele haat van die groep nog meer aangewakkerd is waardoor er in het dagelijks leven meer expliciet racisme is. Of ben ik nou zo’n doemdenker?
Ik woon daar zelf allang niet meer en heb ook geen ambities meer om daar te wonen. Een brief van een (linkse) vrouw uit de stad komt denk ik dan toch minder aan :’) Helaas behoort mijn familie die er wel nog woont tot de pro zp beweging. Geen land mee te bezeilen.
Edit: de gemeente zelf is dus heel erg (populistisch) rechts als je naar verkiezingen kijkt. Dus progressieve linkse raadsleden zijn er al veel minder, bekende plaatselijke bedrijven moedigen zwarte piet juist aan etc.
Maar wat wil je dan? Dat de discussie inderdaad maar gewoon stopt, zoals @DonnieDarko wil? Dan verandert er sowieso niets verder meer, lijkt me de slechtste oplossing.
En ik denk dat het helemaal niet erg is dat het pro-piet kamp zich zo overduidelijk als een stel idiote aso’s gedraagt, des te meer zal de gemiddelde burger die er niet over nadenkt (of vooral niet over wil nadenken) bedenken dat die lui misschien toch niet helemaal gelijk hebben, als zij hun punt zo over moeten brengen, terwijl het anti-piet kamp met argumenten komt en geweldloos demonstreert.
Liever dat het nu even een paar jaar misschien even wat minder leuk is en uiteindelijk beter wordt, dan maar negeren dat er racisme is om de lieve vrede te bewaren. De kindjes zullen er echt niet getraumatiseerd door raken en de wereld wordt er uiteindelijk een beetje beter van.
@anon65516664 Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, maar helaas willen onze politici/populisten uit alle politieke richtingen hier nog niet aan
Geen impopulaire mening dit maar een aanvulling op de gebeurtenissen tijdens de intocht, maar ik heb last van plaatsvervangende schaamte van die zogenaamde hooligans. Juist in Nederland, waar politiek niet zo’n grote rol speelt in de voetbal- en hooligancultuur, zouden dat soort mensen zich moeten beseffen dat het Sinterklaasfeest voor iedereen is, net zoals dat hun cluppie voor iedereen uit hun stad is. En als je per se wilt rellen, doe dat dan in een bos, met gelijkgestemden…