Impopulaire meningen

Omdat het best een beladen onderwerp is ivm racisme en blackface lijkt me. Ik vier ook geen sinterklaas, maar vind het vanuit maatschappelijk oogpunt wel een hele nuttige discussie. En aangezien er vanuit de politiek weinig verandering te verwachten valt zoals het nu lijkt, lijkt me discussie in de maatschappij/op fb een goede manier om er enigszins uit te kunnen komen, ook al gaat dat moeizaam.

Maar ik snap dat je geen zin hebt in een discussie over de zwartepietendiscussie hoor haha. Vroeg me alleen af wat er niet nuttig aan was.

19 likes

het is steeds dezelfde discussie met dezelfde argumenten die ik overal weer tegenkom. het is misschien best een goeie discussie maar mensen lopen elkaar zo af te kraken dat het steeds zo uitdraait op haat en dat vind ik gewoon ontzettend irritant en niet nuttig. Als je er niet uit komt met elkaar, stop dan gewoon met die discussie, je hoeft elkaar je mening niet op te dringen vind ik.

2 likes

Maar in dit geval is 1 van de meningen gewoon fout. Ik snap dat je er zelf misschien geen zin meer in hebt om mee te discussiëren maar deze discussie moet gewoon gevoerd blijven worden tot het ook in de meest on-empathische, domste hersenpan is doorgedrongen dat blackface gewoon racisme is en niet meer kan.

26 likes

aan je reactie merk ik dat jij wel erg extreem bent ook.

1 like

Ik vind @kika echt niet extreem. Ik snap dat men (ik ook) opgegroeid is met Zwarte Piet, maar het is een ontzettend racistische karikatuur. Als er dan een oplossing is (zwarte vegen van het roet), waarom zou dat dan niet kunnen.

Ik vind het nogal kort door de bocht dat je het een nutteloze discussie vindt, terwijl er juist verandering kan komen door dit soort dingen aan te blijven kaarten.

19 likes

imo is het ook gewoon vervelend dat overal zoveel achter wordt gezocht. Van mij hoeft zwarte piet ook niet meer zo nodig maar ik zal me er niet zo druk om maken.

Om nog een voorbeeld te noemen :
kerstmarkten mogen geen kerstmarkten meer heten maar moeten wintermarkten worden genoemd omdat gelovige mensen dat niet vinden kunnen.

echt overal moet een probleem van gemaakt worden en dat vind ik echt intens vermoeiend.

4 likes

dan zou de regering daar een keuze in moeten maken en regels moeten opstellen.
op deze manier krijg je er elk jaar weer gezeik over met rellen tot gevolg die elk jaar erger lijken te worden. Dat vind ik echt heel triest.

Ik ben inderdaad extreem tegen racisme.

42 likes

Ik vind iets kerst(markt, vakantie, kransjes) noemen omdat het naar kerstfeest verwijst toch wel iets anders dan een racistische karikatuur die ontzettend kwetsend is naar een groep mensen?!

15 likes

Ja, het zou heel fijn zijn als de regering hier iets mee ging doen, in plaats van zich verschuilen achter slappe excuses en ‘aso’s moeten zich gedragen’. Dat is juist het punt ook.

9 likes

blijkbaar wordt mn punt niet gesnapt en gaan we nu verder met de zwarte pieten discussie. waar ik dus zoals ik al zei erg moe van word.

:wave:

3 likes

Ik snap wel dat je moe wordt van de discussie, maar ik vind het jammer dat je niet lijkt te begrijpen dat die discussie juist wel nut heeft en hopelijk tot verandering kan leiden.

7 likes

Belangrijk om te beseffen is dat niemand hierom vraagt. Organisatoren beslissen zelf om hun kerstmarkt om te dopen tot “Winterpret” of iets dergelijks, om een “breder publiek” (lees: :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:) aan te trekken.

7 likes

Wat is dan je punt? Want behalve dat je het irritant vindt, waarop al is gezegd dat we begrijpen dat je zelf de discussie niet meer wilt voeren, heb ik nog geen punt gezien.

Je zegt dat men elkaar zijn mening niet op hoeft te dringen, maar als 1 mening gewoon racistisch en fout is, dan kun je dat toch niet maar gewoon accepteren en verder gaan alsof er niks aan de hand is?

Edit: er zijn vast genoeg mensen die dit wel kunnen. Ik niet.

3 likes

Het punt is dat het toch geen zin lijkt te hebben omdat groepen het blijkbaar toch niet met elkaar eens worden.
wat de laatste tijd erg duidelijk is geworden. protesterende anti pieten, protesterende tokkie pro pieten, blokkeerfriezen, blokkeerfriezen die 2 ton aan geld ophalen met donaties, anti pieten die blijkbaar 10k hebben opgehaald aan donaties. Ga zo maar door. Het draaft allemaal zo door, het is zoals ik al zei erg jammer dat de regering er niets mee doet en dat deze eeuwige discussie zo lang door blijft gaan.

Maar eerlijk, hoe draagt deze discussie bij aan verandering? Op dit moment gaat het zo in NL:

Anti: ik ben anti omdat reden 1 2 3 rationeel uitgelegd (dat snappen we zelf ook allemaal wel
Pro: jamaar traditie, cultuur zus zo (nog op een normale manier uitgelegd)
Anti: weerlegt punten van de pro
Pro: je bent een negerhoer *begint met eieren te gooien

Nu is wat ik heb gezegd wel heel gechargeerd, maar als je door de pro-kant monddood wordt kun je wel blijven blèren over hoe racistisch zp wel niet is, maar ze willen het toch niet horen. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat @donniedarko het een beetje zat is.

Edit: dan heb ik het over normale mensen en niet over gemeentes en mensen die in de politiek zitten.

10 likes

Jesse Klaver heeft zich eindelijk eens uitgesproken over dit onderwerp, halleluja, werd tijd dat iemand het ging doen. Benieuwd of de rest gaat volgen.

9 likes

ja het wordt eens tijd dat er gewoon serieus over gesproken wordt door de mensen die er gewoon echt invloed op uit kunnen oefenen zodat deze eeuwige discussie eens ten einde komt.
Ik kan geen tv aandoen, facebook weet ik veel wat, ooooveral komt die eeuwige discussie voorbij en dat vind ik echt heel irritant worden.

Maar ook als het ogenschijnlijk geen zin heeft moet de discussie toch gevoerd blijven worden? Anders laat je racisme maar gewoon doorbestaan. Liever dit dan dat er maar gedaan wordt alsof blackface gewoon normaal is.

En ik denk juist dat er wel verandering ontstaat, ook al is het langzaam. Er komen steeds meer roet- en gekleurde pieten, steeds meer winkels en bedrijven doen niet meer aan zwarte piet, en een hoop mensen denken er tenminste eens over na. Hoe langer de discussie door blijft gaan, hoe meer mensen in zullen gaan zien dat zwarte piet niet meer van deze tijd is en gewoon echt niet meer kan.

12 likes

daar verschillen de meningen dan over.