Impopulaire meningen

en ja, ik ben ook tegen racisme. Laat dat duidelijk zijn.

Waarover?

Maar hoe doe je dat met kleine gemeentes? Steden volgen vaak wel, maar hoe zit dat met provinciale dorpen? Of zou het gewoon een kwestie van tijd geven zijn? Ik raak bijna verbitterd als ik naar mijn oude woonplaats kijk. Er is vanuit de gemeenschap Ć©n vanuit het bestuur totaal geen erkenning van racisme/discriminatie door het inzetten van zwarte piet. Ik zie dat niet veranderen? Of misschien moet ik het gewoon heeeeel lang de tijd geven. Misschien kunnen mijn achterkleinkinderen dan van een normale sinterklaasintocht genieten :’)

Looks like Slurp is back

2 likes

DonnieDarko zat ook al tig jaar op het egf. Slurp is/was iemand anders.

4 likes

Damn, jij bent echt wel heel zwaar getriggerd. vind je het goed dat ik nu uitgepraat ben? Volgens mij heb ik mijn punt wel duidelijk gemaakt.

klopt ik zit er al vanaf het begin :hugs:

1 like

Ook in kleine dorpen kan die verandering komen denk ik, zolang burgers laten merken dat ze het er niet mee eens zijn dat zwarte piet zo blijft bestaan. Zoek gelijkgestemden en schrijf de gemeente, de organisatie van de intocht, de lokale bedrijven. Hoe meer mensen zo’n brief ondertekenen, hoe meer invloed lijkt me. En probeer de invloedrijke mensen in het dorp mee te krijgen, raadsleden, de eigenaar van een groot bedrijf, etc.

Maar ik ben wel een stadsmeisje, dus misschien zie ik het te rooskleurig.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik in een linkse niet-intellectuele bubbel zit. Zp in het nieuws? Tv uit, krant de deur uit en hoppa, geen problemen meer.

@kika Ik heb juist het idee dat hoe langer de discussie gevoerd wordt, hoe tweedeliger dit probleem wordt. Er zijn mensen die extreem tegen zwarte Piet zijn, en er zijn mensen die daar extreem tegenin gaan. Je lost er op de korte termijn veel problemen mee op, maar omdat het zo snel gaat zie ik het ook nog wel voorkomen dat pro-pieten volgend jaar nog meer/erger sinterklaasfeesten en -intochten gaan verpesten, wat voor niemand leuk is. Of nog erger, dat de algehele haat van die groep nog meer aangewakkerd is waardoor er in het dagelijks leven meer expliciet racisme is. Of ben ik nou zo’n doemdenker?

Je ziet het te rooskleurig idd.

1 like

Ik woon daar zelf allang niet meer en heb ook geen ambities meer om daar te wonen. Een brief van een (linkse) vrouw uit de stad komt denk ik dan toch minder aan :’) Helaas behoort mijn familie die er wel nog woont tot de pro zp beweging. Geen land mee te bezeilen.
Edit: de gemeente zelf is dus heel erg (populistisch) rechts als je naar verkiezingen kijkt. Dus progressieve linkse raadsleden zijn er al veel minder, bekende plaatselijke bedrijven moedigen zwarte piet juist aan etc.

1 like

Ik snapte je antwoord gewoon oprecht niet. Waarover verschillen de meningen?

wat @Gast zegt is precies wat ik bedoel. @kika

Maar wat wil je dan? Dat de discussie inderdaad maar gewoon stopt, zoals @DonnieDarko wil? Dan verandert er sowieso niets verder meer, lijkt me de slechtste oplossing.

En ik denk dat het helemaal niet erg is dat het pro-piet kamp zich zo overduidelijk als een stel idiote aso’s gedraagt, des te meer zal de gemiddelde burger die er niet over nadenkt (of vooral niet over wil nadenken) bedenken dat die lui misschien toch niet helemaal gelijk hebben, als zij hun punt zo over moeten brengen, terwijl het anti-piet kamp met argumenten komt en geweldloos demonstreert.

Liever dat het nu even een paar jaar misschien even wat minder leuk is en uiteindelijk beter wordt, dan maar negeren dat er racisme is om de lieve vrede te bewaren. De kindjes zullen er echt niet getraumatiseerd door raken en de wereld wordt er uiteindelijk een beetje beter van.

@anon65516664 Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, maar helaas willen onze politici/populisten uit alle politieke richtingen hier nog niet aan :roll_eyes:

4 likes

Geen impopulaire mening dit maar een aanvulling op de gebeurtenissen tijdens de intocht, maar ik heb last van plaatsvervangende schaamte van die zogenaamde hooligans. Juist in Nederland, waar politiek niet zo’n grote rol speelt in de voetbal- en hooligancultuur, zouden dat soort mensen zich moeten beseffen dat het Sinterklaasfeest voor iedereen is, net zoals dat hun cluppie voor iedereen uit hun stad is. En als je per se wilt rellen, doe dat dan in een bos, met gelijkgestemden…

2 likes

Ok, lastig. Dan vooral hopen dat de trend om zwarte piet af te schaffen die langzaam op gang aan het komen is doorzet en ook zulke plekken bereikt.

Ik denk dat je te intelligent bent voor deze hele discussie. Althans, geloof je nou echt dat de gemiddelde burger daar de capaciteiten voor heeft?

(niet lullig bedoeld naar jou hoor, je doet dit met de beste intenties maar ik denk dat je een beetje onderschat hoe dom en ignorant de gemiddelde mens eigenlijk is.)

Heb nog wat toe te voegen aan deze post maar moet daarvoor even m’n laptop opstarten, brb :blush:

2 likes

Helaas is er een grote groep mensen die niet zo simpel kan zeggen dat ze ā€˜geen zin en geen tijd hebben’ om zich er mee bezig te houden. Aangezien deze mensen op regelmatige basis met racisme in onze samenleving te maken krijgen, iets was een racistisch figuur als zwarte Piet o.a. in stand houdt.

16 likes

Oh, ik schat de gemiddelde burger niet heel hoog in hoor, maar nog wel zo dat hij/zij kan bedenken dat een stel schreeuwende randdebielen tijdens zo’n kinderfeest misschien kwalijker is dan een groepje dat er rustig staat.

Hm, nu ik erover nadenk zijn ze daarmee misschien juist wel eerder geneigd om de schreeuwende randdebielen maar gelijk te geven, zodat die in ieder geval oprotten… misschien moeten de anti-pieten juist de schreeuwende randdebielen worden :woman_shrugging:t3:

Nou ja, ik zou me waarschijnlijk er ook best in kunnen vinden als de anti-pieten keihard tegen de pro-pieten in zouden gaan, dus kan me dat nog best voorstellen.

Maar ik heb het idee dat het grootste deel van de Nederlanders aan struisvogelpolitiek doet en gewoon maar net doet alsof zwarte piet helemaal niet racistisch is omdat ze dat gewoon niet willen zien en het makkelijker is om te doen alsof je niet fout zit dan om je fout toe te geven.
En hopelijk zal deze groep door de rustige manier waarop het anti-piet kamp de discussie blijft voeren en de compleet overtrokken manier waarop het pro-piet kamp erop reageert langzaam door gaan krijgen dat de anti-pieten misschien toch wel een punt hebben…
Misschien is dat ook wel ijdele hoop, maar vandaag ben ik in een positieve bui en ga ik ervan uit dat de meeste mensen diep van binnen geen racisten zijn, maar gewoon een beetje bang voor verandering en alleen een heel klein beetje xenofoob.

2 likes

Ik word moe van mensen die moe worden van de zwarte pietendiscussie. Hoe makkelijk is het om afstand te nemen van een onderwerp als je er niet zo’n zin in hebt, als veel mensen niet in die positie zijn. Zegt veel over je positie in de samenleving. Maar misschien moet dit in het white privilege topic

edit: oh zie dat @WilderMind me al voor was. Maar dat dus.

25 likes