Nee, sowieso niet, want dan gebeurt er ook helemaal niks. Maar zijn er geen andere manieren waarop je wel je punt kan maken, maar dat de gemoederen niet hoog oplopen? Wat kunnen wij, of we nou pro of anti zijn, doen om geen rellen te hebben op een kinderfeest? Want het is inmiddels duidelijk dat de politie het allemaal wel grappig vindt en een aantal gemeentes geen ruggegraat hebben. Het is allang te ver gegaan, en daarom vond ik in eerste instantie dat deze hele discussie moest stoppen.
De pessimistische ik vraagt zich af: wordt het wel beter? Wordt het niet alleen maar erger? En als het beter wordt, in hoeveel jaar? Hoeveel jaar is acceptabel? Juist bij dit soort zaken lijkt me subtiliteit handig, want de meeste mensen zijn gewoontedieren en raken van slag als er iets bekends wegvalt, laat staan zo publiekelijk en abrupt. Laat staan als ze oud zijn, laagopgeleid en in een boerengehucht wonen.
Wat die kinderen betreft heb je wellicht een punt, maar ben ik een doemdenker dat ik bang ben dat Nederland in zijn geheel weer wat racistischer wordt? Ik ben opgegroeid in een racistische omgeving en weet als geen ander hoe die mensen denken. Jerry Afriyie die iets zegt? Dan is Jerry niet kut, maar iedereen met een donkere huidskleur is kut. Pleegt een donkere man een overval? Dan zijn ‘alle zwarten’ een overvaller en moeten ze terug naar hun apenland. Als pro nu al extreem getriggerd raakt van wat anti doet, gaat dat dan niet een keer uit de hand lopen? En komen dan niet meer situaties hierboven beschreven?
Nogmaals, ik ben heel pessimistisch ingesteld hoor. Dus het kan ook makkelijk aan mij liggen.
Typische Nederlandse cultuur, net als Zwarte Piet