Impopulaire meningen

Nee, sowieso niet, want dan gebeurt er ook helemaal niks. Maar zijn er geen andere manieren waarop je wel je punt kan maken, maar dat de gemoederen niet hoog oplopen? Wat kunnen wij, of we nou pro of anti zijn, doen om geen rellen te hebben op een kinderfeest? Want het is inmiddels duidelijk dat de politie het allemaal wel grappig vindt en een aantal gemeentes geen ruggegraat hebben. Het is allang te ver gegaan, en daarom vond ik in eerste instantie dat deze hele discussie moest stoppen.

De pessimistische ik vraagt zich af: wordt het wel beter? Wordt het niet alleen maar erger? En als het beter wordt, in hoeveel jaar? Hoeveel jaar is acceptabel? Juist bij dit soort zaken lijkt me subtiliteit handig, want de meeste mensen zijn gewoontedieren en raken van slag als er iets bekends wegvalt, laat staan zo publiekelijk en abrupt. Laat staan als ze oud zijn, laagopgeleid en in een boerengehucht wonen.

Wat die kinderen betreft heb je wellicht een punt, maar ben ik een doemdenker dat ik bang ben dat Nederland in zijn geheel weer wat racistischer wordt? Ik ben opgegroeid in een racistische omgeving en weet als geen ander hoe die mensen denken. Jerry Afriyie die iets zegt? Dan is Jerry niet kut, maar iedereen met een donkere huidskleur is kut. Pleegt een donkere man een overval? Dan zijn ‘alle zwarten’ een overvaller en moeten ze terug naar hun apenland. Als pro nu al extreem getriggerd raakt van wat anti doet, gaat dat dan niet een keer uit de hand lopen? En komen dan niet meer situaties hierboven beschreven?

Nogmaals, ik ben heel pessimistisch ingesteld hoor. Dus het kan ook makkelijk aan mij liggen.

Typische Nederlandse cultuur, net als Zwarte Piet :wink:

1 like

Het wordt nu allemaal heel groot uitgemeten in de media, maar de protesten zijn echt niet iets van de afgelopen twee jaar, er waren al protesten tegen zwarte piet ver voordat de meeste forummers geboren waren. En de veranderingen zijn ook al langer bezig, dat is niet ineens sinds er zo duidelijk twee kampen zijn, want dat is pas echt sinds vorig jaar zo, terwijl er al veel langer over aanpassen/afschaffen gepraat wordt. Helaas is er nu gewoon even heel veel aandacht voor die schreeuwende malloten, maar daar gaat de nieuwigheid ook wel vanaf.

Hehe :smile: (en ook iets waar we vanaf moeten!)

1 like

Ik heb de intocht in Antwerpen gekeken en daar werden veel liedjes over zwarte piet gezongen en ook vaak expliciet zwarte piet genoemd. Mag hij dan wel zo heten maar niet er zo uitzien?

1 like

Oké de mening is fout, maar mensen doen al eeuwenlang foute dingen. Ik bedoel dit niet als rechtvaardiging, maar als uitleg. Er gaat zo teringveel fout en niet iedereen gaat dat inzien.

Overbevolking gaat helemaal fout.
Vrouwenrechten zijn nog steeds een lachertje.
Het milieu gaat volledig naar de tering.
Opportunisme wordt beloond, wat een foute economie tot gevolg heeft.
Racisme is fout.

Er gaat gewoon echt veel fout en dat zal ook altijd zo blijven gaan.

1 like

Huh? Ik woon in Vlaanderen, wel helaas in het meest conservatieve gedeelte en ik zie nog genoeg zwarte piet…

4 likes

Geen idee, ik kijk er geen nieuws over.
Maar in mijn omgeving is 90 % pro zwarte piet en ik zag ook foto’s van de geschminkte zwarte piet :s
Heb het gevoel dat we hier meer achter staan dan NL.

2 likes

Is er al een zwarte pieten topic?

7 likes

Ik ben de discussie ook helemaal zat omdat je dit soort dingen helemaal niet aan het volk moet gaan overlaten want dat kunnen wij helemaal niet want we blinken nou eenmaal niet uit in discussiëren en samen tot oplossingen komen.

De regering faalt hier gewoon keihard en zit een beetje te kijken naar hoe wij hier elkaar jaar op jaar de hersens in slaan. Geef er gewoon een klap op, schaf die hele zwarte Piet af, neem je taak als leiders van een land serieus en geef de media een verbod op opruiende koppen en haatzaaiende artikelen. Even door de zure appel heen bijten en klaar.

Wat had je dan gedacht als je het volk iets laat bepalen. Kun je nog zo’n democratie zijn maar de gemiddelde bevolking is gewoon niet intelligent genoeg om op een fatsoenlijke manier tot een oplossing te komen.

25 likes

Over de zwarte pieten discussie.

Ik begrijp het anti zwarte pieten kamp best wel. En zeker de mensen die vreedzaam protesteren, dus gewoon met bordjes en voor de rest weinig zeggen. Ik heb gewoon een hoop informatie gelezen en hoe het er vroeger aan toe ging, plus foto’s.

Ik begrijp tot een zekere hoogte het pro zwarte pieten kamp ook wel. Maar dan puur vanwege het feit dat ik er nooit als kind zélf in onze tijd een racistisch feest heb gevonden. En ik begrijp dat mensen zwart geschminkt worden om onherkenaar voor de kinderen te zijn.

Maar, vanwege de voorgeschiedenis van het feest en hoe dit vroeger gevierd werd… is het denk ik beter om er gewoon roetveegpiet van te maken. En probeer jezelf dan op een andere manier voor kinderen onherkenaar te maken of geef aan als een kind je herkend dat je Sinterklaas bij wijze van altijd helpt.

Jammer alleen dat heel mijn omgeving alleen heel erg pro piet is. En hoe vaak ik het ook zeg, zij alleen bij het punt blijven hangen: " Heb jij het ooit als racisme gezien vroeger ? "
Nee, absoluut niet. Ik ging zelfs met onze buurjongens uit de Antillen naar de intocht. Dus dat maakt het ook zo lastig, vooral omdat ik hen absoluut niet linkte aan zwarte piet.

2 likes

Ik heb niks tegen zwarte piet, ik vind hem ook niet racistisch. Maar ik heb ook niks tegen verandering. Wel tegen de pro/anti kampen die elkaar op belachelijke wijze in de haren vliegen.

Dus ja, ik kijk ook uit naar het eind van de discussie, wat de uitkomst ervan ook gaat zijn.

11 likes

Heel fijn toch juist dat jij/jullie daar nooit last van hebben gehad maar dat betekent toch niet dat het geen probleem is? Heb ik ooit in mijn leven van dichtbij moord meegemaakt? Nee. Moeten daardoor maar moordenaars niet meer bestraft worden?
Oké onwijze drogreden maar alsnog.

2 likes

Sorry, maar dit slaat echt als een tang op een varken… Overigens geef ik toch ook toe dat als mensen hierdoor gekwetst worden, we het moeten veranderen?

Ik snap dit niet. Het IS zo. Het is een feit. Dat het allemaal niet zo bedoeld is is een tweede. Maar het uiterlijk van zwarte piet, met kroeshaar, rode lippen, en gouden oorringen is racistisch.

40 likes

Het was ook niet als persoonlijke aanval naar jou bedoeld. Je gaf aan dat zij bij het punt blijven hangen dat jij er nooit mee te maken hebt gehad. En dat is nou juist wat helemaal niet hét punt is.

Ik heb het al vaker gezegd maar… waarom maken we hem in godsnaam niet gewoon donkergrijs!

For the love of god people haha. Dan hou je het schoorsteenverhaal/folklore verhaal in stand + ze zijn nog steeds onherkenbaar, en het is ook geen karikatuur meer (rode lippen, oorbellen etc. kan je dan ook desnoods veranderen voor iets anders. Ik vind die roetveegpieten persoonlijk gewoon niks omdat je dan kan zien dat de buurman zwarte piet speelt, en met kleurpieten/stroopwafel pieten etc. moet je het hele verhaal aanpassen dus donker/zilver/licht grijs lijkt me dan een veel betere oplossing. Dat lijkt me echt een van de weinige schappelijke oplossingen op dit moment en vind het bijna bizar dat je daar niks over hoort. Nou ja verder hou ik me meestal maar buiten die hele discussie want je kan toch niks goed zeggen haha

42 likes

Mijn man en ik hebben dat. Ik heb mijn naam- zijn naam en hij andersom (zijn naam - mijn naam).

We wilden gelijk oversteken (hij wou niet alleen mijn naam doen haha). Het is toch meer symbolisch, in je paspoort staat toch je eigen naam.

2 likes

Eens

Over democratie, ik heb altijd geleerd dat het de vertegenwoordiging van de meerderheid is waarbij de overheid de taak heeft de rechten van de minderheden te beschermen. Democratie is niet enkel het recht van de meesten.

9 likes

Ik vind dit echt een geniale oplossing, waarom hoor je hier niks over?:scream:

1 like

Haha vind het nu net zo’n robot of iemand van blik. Maar alsnog beter dan hoe het nu is haha.

2 likes

Hahaha dat is dus precies mijn gedachte bizar gewoon! En @Keaton haha toch cool juist, gaan we helemaal met de toekomst mee :joy:

2 likes