In je eentje op vakantie

Ik heb m’n post even aangepast: ik bedoelde bij reizen buiten Europa waarbij je ID kaart dus niet voldoende is.

1 like

Ook dan neem ik alleen mn id mee haha. Het is me nog nooit overkomen dat ik me moet legitimeren. En als jou iets overkomt hebben ze denk ik wel genoeg aan je id kaart.

1 like

Ik neem mijn paspoort dan eigenlijk nooit mee. Heb geen id kaart, maar heb wel een kopie van mijn paspoort mee en een foto ervan op mijn telefoon.

Nee hoor, je id is buiten Europa niet veel waard. In de us en NZ had ik m nodig om alcohol te kunnen kopen bv.
Edit: mijn paspoort nodig bedoel ik, id was niet voldoende
Verder hangt het enorm af van het land waar je bent? Hoe groot de kans is dat je je moet legitimeren / hoe streng ze daarmee zijn, en hoe groot de kans is dat je bv overvallen wordt lid. Persoonlijk heb ik hem vaak bij mij, maar dat is ook omdat ik vaak kampeer of in hostels verblijf / couchsurf en dan geen veilige plaats heb om hem achter te laten. In een hotel (evt met kluis ) of privé huisje dat je huurt is hem achterlaten wellicht juist veiliger. Misschien kun je dan een kopie bij je houden?

6 likes

Dit is altijd een goede tip! Ik heb een digitale kopie in mijn mailbox. 1x is mijn paspoort gestolen en met die kopie kon ik makkelijk aangifte doen en een tijdelijk document krijgen om terug te vliegen.

2 likes

Ik heb juist altijd mijn paspoort bij me! Zit standaard in mijn daypack en ik zou niet weten waarom ik die ergens achter zou laten? Doen jullie dat met een reden?

3 likes

Tien minuten geleden vond ik 't nog spannend om in m’n eentje op vakantie te gaan en zat ik te denken aan hooguit een weekje Schotland ofzo maar nu overweeg ik om in m’n eentje naar de VS te gaan en daar te roadtrippen?? Maar misschien ben ik nu iets te overmoedig hahaha. En dan kan ik misschien een stop maken bij mijn vriendin in Lexington

Edit: nou ik kom alweer terug op mijn idee. Wat zijn de prijzen voor huurauto’s belachelijk gestegen zeg! Dat is wel het nadeel van alleen reizen, je kan de kosten niet delen.

6 likes

Ja dat is echt het grote nadeel, hotelkamers gaan ook gewoon vaak per kamer ipv per persoon.

Ik ben in mijn eentje 3 weken naar de VS gegaan en heb vrijwel alles met Greyhound Bus en Bolt bus gedaan. Hikes in national parks heb ik als georganiseerde trip gedaan. Dat was super leuk, want dan heb je iemand die de hikes begeleidt en er zijn ook anderen bij die alleen reizen. Zij zorgen ook voor eten en een tent etc.

3 likes

Schotland vond ik zo duur :melting_face:, zou me 1k kosten om ubh in Schotland te komen met (huur)auto en dan komen kosten voor accommodatie enzo er nog bij. Met z’n tweeën beter te doen, maar nu denk ik dat ik het bij het vasteland van Europa hou.

Iemand vertelde me laatst dat de prijzen van huurauto’s in de VS vaak naar beneden gaan hoe later je boekt, dus dat je het beste zo kunt boeken dat je nog gratis kunt annuleren en dan later nog een goedkopere kunt nemen. Zijn de prijzen ook zo hoog als je kijkt voor bv over twee weken?

Het lijkt mij trouwens superleuk om dat te doen! Ik heb wel eens gehoord dat alleen reizen wel wat moeilijker is dan in bijvoorbeeld Australië of Zuid-Amerika omdat er minder andere solo reizigers zijn die je tegenkomt (en het daarom best eenzaam kan zijn), en dat het daarom misschien niet het beste is om als eerste reis alleen te doen, maar ik denk dat het echt een geweldige reis kan zijn. Zeker als je daar ook een vriendin op kan zoeken!

Mijn eerste vakantie alleen was naar Sicilië, inmiddels ben ik ook alleen in Berlijn, Kroatië, Canada (Toronto - Ottawa - Montréal - Quebec) en Wenen - Ljubjlana - Budapest geweest. Ik heb nu ook al een paar keer een vakantie met vrienden (bijvoorbeeld een vriend die overvloog naar Budapest voor een paar dagen) kunnen combineren, of zoals afgelopen zomer in m’n eentje verder reizen na twee weken samen met vrienden.

Dit jaar heb ik erg veel trips gepland staan (werk, familie en studie) en voor de zomer dus echt bewust een vakantie alleen geboekt. Meestal doe ik een combi van zowel hostels als Airbnb’s/hotels; zo ontmoet ik mensen, maar heb ik ook wat ruimte om bij te komen en me terug te trekken.

Ik heb nu al zoveel voorpret met het uitzoeken, en zooo heerlijk dat ik de trip (Kroatië - Montenegro - Albanië - Griekenland) gewoon kan inrichten hoe ik zelf wil. Ik weet gewoon nu al dat ik voor de andere trips een beetje geleefd ga worden (veel mensen om me heen en drukke programma’s) en kijk daarom zo uit naar de rust die alleen op vakantie gaan me in dat opzicht brengt.

13 likes

Leuke plannen om naar uit te kijken! Ik ga deze zomer naar Canada, gedeeltelijk met vrienden maar ook een stuk alleen waarschijnlijk. Ik ga naar dezelfde regio als waar jij bent geweest. Hoe heb je dit alleen ervaren? Heb je ook buiten de stad dingen bezocht?

1 like

Ah tof! Heel kort samengevat: super tof, alleen in hostels geslapen en voornamelijk de Greyhound genomen om tussen de steden te reizen. Ging echt helemaal prima! Heb me destijds eerlijk gezegd prima vermaakt in- en rondom de steden (erg groen, grote parken) en had al een hele waslijst van wat ik daarin wilde zien/doen, dus ik denk niet dat ik de juiste persoon ben voor tips echt een eind daarbuiten. Wel (uiteraard) naar Niagara Falls geweest - waar echt zo’n beetje een geheel pretpark achter zit aan Canadese zijde, be prepared haha - en heb in Quebec ook nog een fiets gehuurd om rondom te stad te fietsen. Vond dat wel een aanrader! Ik kwam daarnaast mensen tegen die meerdaagse kano-trips maakten, of inderdaad naar hostels afreisden die wat meer buiten de grote steden lagen. Waren niet altijd even bereikbaar met het ov, though.

2 likes

Ik kwam net een groepsreis Ierland tegen wat een samenstelling heeft van tot 32 jaar en 80% door solo-reizigers wordt geboekt. Het is heel erg uit mijn comfortzone, maar ik denk omdat de reis dan al wel helemaal voor mij is geregeld dat het mij een stuk minder stress geeft en misschien wel een leuke eerste stap om in mijn eentje op vakantie te gaan. Nu ben ik steeds afhankelijk van een paar vrienden met vage plannen waar steeds niets van komt.
Komende week eens even kijken wanneer ik vakantie kan opnemen en misschien dan gewoon impulsief boeken :sweat_smile:

20 likes

lijkt me een super goed idee! en als het kut is weet je dat ook weer maar sowieso het gaan doen is al super stoer

3 likes

Ik ben nu sinds een week in de Filipijnen, en vermaak me op zich nog goed met mijn ereader en ipad, maar was gisteren ook wel blij dat ik even wat aanspraak had tijdens een excursie met twee andere meiden, want het is ook wel een beetje eenzaam. Ben hier nog 2,5 week, met de laatste 10 nachten op 1 plek, die nogal toeristisch schijnt te zijn, dus hopelijk ontmoet ik daar nog wat mensen om mee op te trekken zodat ik niet echt élke avond in mn remi mn avondeten ergens zit te eten :sweat_smile:

Edit: het is hier overigens wel echt prachtig en ik zie en doe superleuke dingen! Maar ze doen hier niet echt aan groepsexcursies waar je gewoon aansluit lijkt het, kan telkens alleen maar privé-uitjes boeken. Was vanuit Indonesië gewend dat je in een busje geladen wordt met een groepje toeristen, en dan heb je altijd wel wat te kletsen met iemand. Maar met alleen een chauffeur van ergens achter in de veertig die niet superveel Engels spreekt ben ik toch vrij snel uitgepraat :sweat_smile:

2 likes

Oh dat lijkt me lastig inderdaad, verblijf je ook niet in hostels?
Als je echt aanspraak wilt kun je mss ook eens naar (de bar van) een hostel gaan en eens vragen of zij geen dingen organiseren, meestal zijn daar wel activiteiten waar je bij aan kunt sluiten en dan kun je zo misschien mensen ontmoeten. Ik ga naar dat soort dingen vaak met lood in mijn schoenen maar uiteindelijk kom je toch vaak leuke mensen tegen, al is het maar voor een dag/paar dagen.

1 like

Nee, hostels ben ik een beetje ontgroeid, weiger om een kamer of badkamer te delen (I know, privileged white woman talking, maar had de eerste twee nachten hier wel een hostel met eigen kamer maar een gedeelde badkamer en vond het echt verschrikkelijk).
Zit nu wat meer afgelegen ergens (wel supermooi en heel rustig, heb het zwembad hier voor mezelf :ok_hand:t3:), maar eens een hostel binnenstappen voor een excursie of een hostelbar induiken op die plek waar ik die laatste 10 nachten dan ben is zeker een goed idee! Ben waarschijnlijk wel overal de oudste, maar dat komt ook vast wel goed :sweat_smile:

2 likes

Ik weet niet of je op couchsurfing zit, maar daar kun je ook meetups joinen / organiseren met andere reizigers! Vind je misschien wat gelijkgestemden

3 likes