In je eentje op vakantie

Hou je vast, dit zijn de trajecten:

Utrecht - Frankfurt
Frankfurt - Wenen
Wenen - Boedapest
Boedapest - Boekarest
Boekarest - Sofia
Sofia - Istanbul
Istanbul - Teheran
Teheran - Zahedan
Zahedan - Quetta
Quetta - Delhi
Delhi - Kathmandu

En dan weer terug

22 likes

Wat een gave tocht!

3 likes

Wow, hoe heb je dit uitgezocht? En hoe boek je hier tickets voor?

1 like

Ik wil al van heel jongs af aan lange treinreizen maken, en hoopte ooit de Transsiberië-express te kunnen bereizen, maar dat gaat met de oorlog waarschijnlijk niet lukken. Dus ben gaan zoeken naar een andere optie, dat is deze! Tickets kopen verschilt per traject, tot aan Teheran heb ik het tot in detail uitgezocht, daarna wordt het lastiger

2 likes

Maar hoe heb je het uitgestippeld? Gewoon op de kaart gekeken naar een logische volgorde van steden?

Ja! Ik wist via het plannen van een eerdere interrailreis al dat Istanbul vrij makkelijk is(uiteindelijk niet voor die optie gekozen toen), en ben vanaf daar vooral gaan kijken naar waar überhaupt spoorwegen zijn haha

1 like

Gezellig! Heb je drie maanden vrij ongeveer?

4 likes

Hahaha zonde! Maar wanneer ik ga zal ik mn bevindingen en ervaringen hier delen in ieder geval!

6 likes

Het is ook geen plan voor binnen een bepaalde tijd hoor, ik kijk gewoon wanneer het kan en wanneer ik genoeg geld/tijd heb

2 likes

Echt kapot raar ik las dit dus gisteren en vannacht droomde ik dat ik in de trein zat, en dat een klein blond meisje aan de telefoon zat en iemand vertelde dat ze precies deze reis ging maken. En toen dacht ik ah jij bent Hemakoekjes van het forum en toen plaatste ik hier dat ik jou net in het echt had gezien!

3 likes

Hahaha wel benieuwd hoe sterk jouw droommij op mij lijkt. Ben in ieder geval niet klein meer intussen.

Heeft iemand ervaring met solo reizen door Marokko als vrouw? Zo ja, wat is je ervaring en waar ben je geweest?

Ben wat info aan het opzoeken, maar online is de informatie best wel tegenstrijdig.

Ik heb er in het algemene reizen topic toen iets over gevraagd, denk dat het nog wel te vinden is via de zoekfunctie.Toen werd het niet zo aangeraden. Ik heb het later ook nog aan een Marokkaanse collega gevraagd en die vond het ook niet zo’n aanrader.

Aah thanks! Kon het in eerste instantie niet vinden, maar nu wat gerichter in het topic gezocht en bingo! Toevallig dat jouw post ook over Fez ging, daar zat ik ook naar te kijken.

Hmm toch een beetje teleurgesteld, ik wil er zo graag heen. Maar dan misschien toch op zoek naar een reisbuddy.

Ja ik vond het ook jammer! Ik zit nu te denken aan een groepsreis.

Er is sindsdien natuurlijk veel gebeurd in Iran, dus ik weet niet hoe de situatie nu is, maar ik heb daar in 2017 een maand alleen gereisd en ik vond het fantastisch. Je moet natuurlijk wel voorbereid zijn (hoofddoek dragen en kledingvoorschriften volgen, weten dat je er niet aan je geld op de bank kan, beetje weten wat je niet mag doen/wat illegaal is, etc.), maar ik vond het er toen eigenlijk erg veilig voelen. De mensen waren zo vriendelijk en behulpzaam overal. Maar je moet daar natuurlijk geen risico’s nemen, want ze lachen er niet mee als je de wetten niet volgt (en gezien de gebeurtenissen van de laatste jaren zal dat niet verbeterd zijn, vermoed ik).

Edit: overigens is couchsurfing en slapen bij lokale mensen verboden in Iran. Het gebeurt wel, maar ik zou het zelf niet aanraden :sweat_smile:.

7 likes

Ik heb echt hele andere ervaring in Marokko. Ben wel alleen in Marrakesh en Essaouira geweest, maar vond het daar echt prima te doen in mijn eentje. Er werd wel veel tegen me gepraat, maar ik zei gewoon “non, merci” en liep door, en dan lieten ze me ook gewoon met rust, ook in de Medina. Heb het echt heerlijk gehad, superlekker eten, vond Marrakesh heel mooi en Essaouira heel chill. Heb ook een uitstapje naar het Atlasgebergte gemaakt (wel in groepsverband), dat was ook heel tof!

5 likes

Ik ben met mijn moeder, stiefvader en man naar Marokko geweest (Marrakech, Fez, Ait ben Haddou, Chefchaouen, Tanger). Maar ben met momenten er ook alleen met mijn moeder op uit geweest. Ik vond er op zich weinig verschil in zitten of ik nou met zijn vieren was of alleen mijn moeder. We werden hoe dan ook continu aangesproken (om geld gevraagd, uitgenodigd, als ze de weg willen wijzen etc), gewoon vriendelijk bedanken en doorlopen en op je hoede zijn. Ik vond er weinig verschil in zitten met bijvoorbeeld een Istanbul of Jeruzalem. Daar word je ook wel aangesproken.

En ik zag wel een hoop meiden alleen reizen ook in de medina en zag niet dat ze extreem werden lastig gevallen.

3 likes

Ik ben in mijn eentje van Marrakech naar Agadir gefietst via het Atlasgebergte. Daarna met een vriendin nog een week rondgereisd. Ik moet zeggen dat ik het soms best tegen vond vallen in mijn eentje. In Marrakech zijn genoeg toeristen en als je in een hostel zit trek je vaak op met anderen op, dat scheelt en is prima. In bijvoorbeeld Taroudant voelde ik me niet veilig op straat, en probeerde ik ook niet na zonsondergang rond te lopen. Werd door ook achtervolgd door een persoon op scooter. Agadir vond ik wel prima in mijn eentje! En kan me voorstellen dat Essaouira ook goed te doen is alleen (o.a. daar was ik met die vriendin), daar hangt een relaxed sfeertje en zijn genoeg toeristen. Met zijn tweetjes vond ik het heel goed te doen! Alleen in Marokko vond ik wel iets lastiger in vergelijking met bijvoorbeeld backpacken in Azië en Zuid-Amerika. Maar desalniettemin prachtig land en ook heel veel aardige en gastvrije mensen ontmoet, dus zou het alsnog aanraden!
Laat maar weten als je het over meer plekken nog wil weten

3 likes

Waarom is dit als je dat wilt uitleggen?