In je eentje op vakantie

1 van de internationale sancties tegen Iran is dat ze afgesloten zijn van het internationaal bankensysteem. Je kan er dus geen geld uit de muur halen of geld overschrijven naar een Iraans rekeningnummer of iets dergelijks. Dat betekent dus dat je al het geld dat je verwacht nodig te hebben (en wat reserve voor noodgevallen), cash moet meebrengen. Toen ik er was, heb ik iemand ontmoet die dacht “dat het wel niet zo erg zou zijn” en veronderstelde dat hij wel ergens aan zijn geld kon geraken. Uiteindelijk is hij naar de ambassade geweest, waar hij net genoeg geld kreeg om de trein te nemen naar Turkije :sweat_smile:. Dat wil dus ook zeggen dat alle toeristen met een behoorlijk grote som cash geld rondlopen (en dat iedereen dat weet), maar toch zorgde dat er niet voor dat ik me onveilig voelde.

3 likes

Ah thanks! Sorry ik dacht dat je reactie over Marokko ging en snap nu dat ik dat mis had.
Lijkt me wel heel lastig inderdaad, gelukkig voelde je je veilig, je zou maar worden bestolen en dan…
bedankt voor je uitleg!

1 like

Ik ben inmiddels al weer even terug, maar het was echt fantastisch!
Ik had een hotel in Funchal geboekt omdat je vanuit daar het beste met ov naar andere plekken kan. Ik vond Funchal ook heel leuk, klein maar niet te klein. Wel zou ik de volgende keer een hotel in het “resort gedeelte” boeken. Ik houd daar normaal niet zo van, maar in Funchal vond ik deze hotels er juist heel mooi en rustig uitzien en het is maar 20 min lopen van het centrum.

Ik was helaas ziek toen ik er was waardoor ik veel minder heb kunnen wandelen dan ik had gewild. Ik heb gewandeld in Monte en ponta de são lourenço, allebei heel mooi en heel makkelijk bereikbaar met ov. Ik was van plan om de zonsopgang hike te doen met pico de arieiro ( met bustransfer via https://www.picotransfers.com/) maar ik was nog te ziek daarvoor helaas. En ik had een jeeptocht gedaan over de noord/west kust, dat was ook heel leuk. Als ik niet ziek was had ik nog willen paragliden, hiken in fanal bos en de 25 watervallen hike (deze werd mij wel afgeraden in het hoogseizoen omdat het zo druk was).
Er is best een grote wandel community, ook voor reizigers. Je hebt verschillende fb groepen en ook een meetup groep (met actieve whatsapp groep). Zij organiseren ook wel wekelijks een hike met een groep en dan betaal je 10-30 euro voor een gezamenlijke taxi.

3 likes

Late reactie;

Ik ben 12 dagen in new york geweest in mn eentje en raad alleen af om na 21:00 in je uppie door de bronx te lopen.

Verder heb ik me nooit onveilig gevoeld

1 like

Wat leuk! Ik ga in mei volgend jaar dus dan is het ook langer licht. Heb je op tijd geboekt of verbleef je in een airbnb? Ik vind de hotel prijzen wel echt absurd😭

4 likes

Wat jammer dat je ziek werd! Hopelijk toch een fijne vakantie gehad.

Dankjewel voor je tips! Ik vermoed dat dit mijn volgende solo vakantie wordt :wink:

1 like

Ik ben een aantal jaar geleden ook in mei geweest. Heb toen van te voren geboekt een air b&b is in NY altijd bij mensen in huis want het is daar verboden om je huis zo te verhuren ofzoiets. Maar mijn hotel was in long island il betaalde vgm iets van 1000 euro ofzo voor 8 of 9 dagen. Ik heb me ook geen moment onveilig gevoelt maar ik ging wel na 10 uur savonds nergens meer heen.

2 likes

Ik heb de eerste keer toen ik alleen was in een hostel geslapen.

Dan had ik toch nog iets van sociale controle en ontmoette wat leuke mensen waar ik wat dingen mee heb ondernomen.

Vorig jaar was ik met een vriendin en toen hebben we een airbnb geboekt.
Ik was toen 500,- pp kwijt voor 2 weken.

Ik weet niet hoe lang je gaat?
Als je 5 dagen of korter gaat adviseer ik je om een airbnb, hotel of hostel te boeken wat misschien wat duurder is maar wel dichtbij al je to do’s ligt.
Je vergist je snel in de reistijd met metro.

De tijd vliegt daar echt voorbij :joy:

2 likes

Waar op Kreta ben jij geweest? Ik overweeg ook in die periode te gaan.

Ik was naar Fodele beach. Wilde in mijn eentje geen auto huren en bij mijn hotel zat ook een waterpark wat ik heel leuk vond haha.

Ik zit eraan te denken om een paar dagen naar Florence te gaan in mijn eentje. Hoeveel dagen zouden genoeg zijn?

2 likes

Ik vond zelf 3 dagen voldoende!

3 likes

Drie dagen voor Florence is inderdaad wel voldoende! Mocht je langer willen gaan dan kun je eventueel ook vanuit Florence een dagje naar Pisa. Is maar een uurtje met de trein en treintickets zijn goed betaalbaar!

3 likes

Is even wennen maar ik ga gewoon in mn eentje uit eten. Ik kijk wel altijd een beetje hoe chill het er is en neem soms een boek ofzo mee. Maar ik haal ook wel dingen af en eet ze in het hostel/hotel op.

3 likes

Ik ga gewoon uit eten , maar vaak is het alleen hoofdgerecht met soms dessert. Heb niet alrtijd zin uitgebreid te eten

1 like

Zeker in het buitenland kent niemand je. En de kans is groot dat ze dan denken cool, ik zou ook wel alleen uit eten willen.

In Nederland doe ik het trouwens ook niet.

Ik neem een boek mee en vind het juist altijd wel lekker! Maar ik ben wel iets kritischer op de plek waar ik zit, ik vind het fijn om een beetje in een hoekje te kunnen zitten en mensen te kunnen kijken dan.

2 likes

Ik ga heel vaak alleen uit eten (ook als ik niet op reis ben), ik heb altijd een boek bij en ik heb daar nog nooit rare reacties op gekregen. Misschien dat sommigen er wel wat van vinden, maar dat ligt dan eerder aan hen dan aan mij. De eerste keren was ik wel erg bewust van mezelf, maar ondertussen ben ik het zo gewend. Het is volgens mij iets waar je een beetje overheen moet. En in een sterrenrestaurant kreeg ik zelfs meteen kranten en tijdschriften aangeboden om te lezen, als deel van de service.

Verder heb ik ook wel eens eten afgehaald en in m’n hotelkamer of hostel opgegeten. In hostels kan je ook vaak koken, maar veel meer dan een supermarktmaaltijd opwarmen heb ik niet vaak gedaan. En ik wil eigenlijk ooit nog eens roomservice bestellen in een hotel, gewoon om dat eens gedaan te hebben :laughing:.

7 likes

Ik vind alleen uit eten niet per se ongemakkelijk, maar eigenlijk gewoon niet zo leuk en dan vind ik het het geld niet waard. Dus ik haal vaak wel wat af bij een restaurant en dan eet ik het ergens leuk buiten of in m’n b&b/hotel op.

2 likes

Gewoon doen hoor, niks geks aan.

Er wordt wel eens getipt om een plek aan de bar te reserveren, maar ik zit liever aan een tafeltje in een wat rustigere hoek. Heel irritant als je middenin de zaak wordt gezet.

En verder inderdaad een boek mee, en je telefoon natuurlijk. Ik app vaak dan met vriendinnen zodat het toch een beetje voelt alsof je gezelschap hebt.

Gewoon doen haha. Ik vind het heerlijk om dan in mn eigen bubbel wat te eten. Ik ga alleen niet uren zitten zoals ik in gezelschap wel doe. Maar ik vind het fijner om er savonds uit te zijn dan in mn kamer te zitten.

1 like