In je eentje op vakantie

Wat leuk! Ik ga in mei volgend jaar dus dan is het ook langer licht. Heb je op tijd geboekt of verbleef je in een airbnb? Ik vind de hotel prijzen wel echt absurd😭

4 likes

Wat jammer dat je ziek werd! Hopelijk toch een fijne vakantie gehad.

Dankjewel voor je tips! Ik vermoed dat dit mijn volgende solo vakantie wordt :wink:

1 like

Ik ben een aantal jaar geleden ook in mei geweest. Heb toen van te voren geboekt een air b&b is in NY altijd bij mensen in huis want het is daar verboden om je huis zo te verhuren ofzoiets. Maar mijn hotel was in long island il betaalde vgm iets van 1000 euro ofzo voor 8 of 9 dagen. Ik heb me ook geen moment onveilig gevoelt maar ik ging wel na 10 uur savonds nergens meer heen.

2 likes

Ik heb de eerste keer toen ik alleen was in een hostel geslapen.

Dan had ik toch nog iets van sociale controle en ontmoette wat leuke mensen waar ik wat dingen mee heb ondernomen.

Vorig jaar was ik met een vriendin en toen hebben we een airbnb geboekt.
Ik was toen 500,- pp kwijt voor 2 weken.

Ik weet niet hoe lang je gaat?
Als je 5 dagen of korter gaat adviseer ik je om een airbnb, hotel of hostel te boeken wat misschien wat duurder is maar wel dichtbij al je to do’s ligt.
Je vergist je snel in de reistijd met metro.

De tijd vliegt daar echt voorbij :joy:

2 likes

Waar op Kreta ben jij geweest? Ik overweeg ook in die periode te gaan.

Ik was naar Fodele beach. Wilde in mijn eentje geen auto huren en bij mijn hotel zat ook een waterpark wat ik heel leuk vond haha.

Ik zit eraan te denken om een paar dagen naar Florence te gaan in mijn eentje. Hoeveel dagen zouden genoeg zijn?

2 likes

Ik vond zelf 3 dagen voldoende!

3 likes

Drie dagen voor Florence is inderdaad wel voldoende! Mocht je langer willen gaan dan kun je eventueel ook vanuit Florence een dagje naar Pisa. Is maar een uurtje met de trein en treintickets zijn goed betaalbaar!

3 likes

Is even wennen maar ik ga gewoon in mn eentje uit eten. Ik kijk wel altijd een beetje hoe chill het er is en neem soms een boek ofzo mee. Maar ik haal ook wel dingen af en eet ze in het hostel/hotel op.

3 likes

Ik ga gewoon uit eten , maar vaak is het alleen hoofdgerecht met soms dessert. Heb niet alrtijd zin uitgebreid te eten

1 like

Zeker in het buitenland kent niemand je. En de kans is groot dat ze dan denken cool, ik zou ook wel alleen uit eten willen.

In Nederland doe ik het trouwens ook niet.

Ik neem een boek mee en vind het juist altijd wel lekker! Maar ik ben wel iets kritischer op de plek waar ik zit, ik vind het fijn om een beetje in een hoekje te kunnen zitten en mensen te kunnen kijken dan.

2 likes

Ik ga heel vaak alleen uit eten (ook als ik niet op reis ben), ik heb altijd een boek bij en ik heb daar nog nooit rare reacties op gekregen. Misschien dat sommigen er wel wat van vinden, maar dat ligt dan eerder aan hen dan aan mij. De eerste keren was ik wel erg bewust van mezelf, maar ondertussen ben ik het zo gewend. Het is volgens mij iets waar je een beetje overheen moet. En in een sterrenrestaurant kreeg ik zelfs meteen kranten en tijdschriften aangeboden om te lezen, als deel van de service.

Verder heb ik ook wel eens eten afgehaald en in m’n hotelkamer of hostel opgegeten. In hostels kan je ook vaak koken, maar veel meer dan een supermarktmaaltijd opwarmen heb ik niet vaak gedaan. En ik wil eigenlijk ooit nog eens roomservice bestellen in een hotel, gewoon om dat eens gedaan te hebben :laughing:.

7 likes

Ik vind alleen uit eten niet per se ongemakkelijk, maar eigenlijk gewoon niet zo leuk en dan vind ik het het geld niet waard. Dus ik haal vaak wel wat af bij een restaurant en dan eet ik het ergens leuk buiten of in m’n b&b/hotel op.

2 likes

Gewoon doen hoor, niks geks aan.

Er wordt wel eens getipt om een plek aan de bar te reserveren, maar ik zit liever aan een tafeltje in een wat rustigere hoek. Heel irritant als je middenin de zaak wordt gezet.

En verder inderdaad een boek mee, en je telefoon natuurlijk. Ik app vaak dan met vriendinnen zodat het toch een beetje voelt alsof je gezelschap hebt.

Gewoon doen haha. Ik vind het heerlijk om dan in mn eigen bubbel wat te eten. Ik ga alleen niet uren zitten zoals ik in gezelschap wel doe. Maar ik vind het fijner om er savonds uit te zijn dan in mn kamer te zitten.

1 like

Ja dit inderdaad! Ik kijk ook altijd hoe druk het is. Als het te vol is (bijvoorbeeld een overvol terras) dan voel ik me ongemakkelijk in mijn eentje, dus zoek altijd de wat rustigere plekjes (maar ook weer niet helemaal leeg, want dan vertrouw ik het eten niet). Ik reserveer nooit, maar als het druk is kun je dat eenvoudig oplossen door wat later te gaan. Restaurants in het buitenland zijn vaak wat langer geopend dan in Nederland, maar wel goed om even te checken van te voren.

@wiewatwaar Als je het toch wat spannend vindt, kun je ook uitgebreid gaan lunchen en dan s avonds een broodje of iets anders kleins eten. Bij lunchen is de drempel soms iets lager.

1 like

Oh dit vind ik altijd zo lekker juist. Ik ben vaak alleen op vakantie in warme landen dus dan kun je s avonds ook nog lekker mensen kijken enzo want er is nog genoeg activiteit op straat, restaurants zijn dan ook vaak open gebouwd
Ik heb altijd mn ereader bij me dus lees soms ook wat maar meestal kijk ik beetje om me me heen, lekker wijntje erbij
Soms ben ik dat ā€œbuiten zijnā€ wel zat dus het liefst boek ik een appartement als ik alleen op vakantie ga, zodat ik wel de keuze heb om zelf een simpele maaltijd te koken

Als tip voor eigenlijk iedereen die in zijn erntje op vakantie gaat. Zorg dat je zulke dingen thuis al eens gedaan hebt. Want soms is de taal nog een extra drempel en is het allemaal net te veel. Als je het hier al eens gedaan hebt kan het in mijn ervaring helpen

1 like

Ik vind het zelf juist veel makkelijker in het buitenland, maar ik weet niet waarom. Misschien toch onbewust het idee dat je echt niemand tegen zult komen die je kent (al is me dat ook wel eens overkomen trouwens :sweat_smile:)

Ik neem ook altijd een boek me en kijk van tevoren goed of de sfeer me aanstaat. En ik vraag inderdaad ook gewoon naar de plek waar ik wil zitten (graag in een hoekje of op een bank tegen de muur, of juist aan de bar) als ze me een andere plek toewijzen. Meestal mag het dan gewoon.
En soms haal ik ook wat losse dingen zoals olijven en stokbrood en andere lekkere dingen als ik op de kamer wil eten ipv een maaltijd afhalen!

5 likes