In je eentje op vakantie

Ja dit inderdaad! Ik kijk ook altijd hoe druk het is. Als het te vol is (bijvoorbeeld een overvol terras) dan voel ik me ongemakkelijk in mijn eentje, dus zoek altijd de wat rustigere plekjes (maar ook weer niet helemaal leeg, want dan vertrouw ik het eten niet). Ik reserveer nooit, maar als het druk is kun je dat eenvoudig oplossen door wat later te gaan. Restaurants in het buitenland zijn vaak wat langer geopend dan in Nederland, maar wel goed om even te checken van te voren.

@wiewatwaar Als je het toch wat spannend vindt, kun je ook uitgebreid gaan lunchen en dan s avonds een broodje of iets anders kleins eten. Bij lunchen is de drempel soms iets lager.

1 like

Oh dit vind ik altijd zo lekker juist. Ik ben vaak alleen op vakantie in warme landen dus dan kun je s avonds ook nog lekker mensen kijken enzo want er is nog genoeg activiteit op straat, restaurants zijn dan ook vaak open gebouwd
Ik heb altijd mn ereader bij me dus lees soms ook wat maar meestal kijk ik beetje om me me heen, lekker wijntje erbij
Soms ben ik dat ā€œbuiten zijnā€ wel zat dus het liefst boek ik een appartement als ik alleen op vakantie ga, zodat ik wel de keuze heb om zelf een simpele maaltijd te koken

Als tip voor eigenlijk iedereen die in zijn erntje op vakantie gaat. Zorg dat je zulke dingen thuis al eens gedaan hebt. Want soms is de taal nog een extra drempel en is het allemaal net te veel. Als je het hier al eens gedaan hebt kan het in mijn ervaring helpen

1 like

Ik vind het zelf juist veel makkelijker in het buitenland, maar ik weet niet waarom. Misschien toch onbewust het idee dat je echt niemand tegen zult komen die je kent (al is me dat ook wel eens overkomen trouwens :sweat_smile:)

Ik neem ook altijd een boek me en kijk van tevoren goed of de sfeer me aanstaat. En ik vraag inderdaad ook gewoon naar de plek waar ik wil zitten (graag in een hoekje of op een bank tegen de muur, of juist aan de bar) als ze me een andere plek toewijzen. Meestal mag het dan gewoon.
En soms haal ik ook wat losse dingen zoals olijven en stokbrood en andere lekkere dingen als ik op de kamer wil eten ipv een maaltijd afhalen!

5 likes

Als lezen niet je ding is kan je natuurlijk ook wat anders meenemen bijv een boek met woordzoekers, ansichtkaarten om te schrijven of iets van haken/breien/borduren (als je dat doet). Wat minder handig tijdens het eten maar wel makkelijk om wachttijd te overbruggen en te chillen met een drankje terwijl je mensen kijkt.
Wat ik ook wel eens heb gedaan is tussen de gangen door zo goed mogelijk op schrijven wat ik heb gegeten, hoe het smaakte, structuur etc.

Een beetje ongemak voelen is niet zo gek denk ik hoor. Ik doe het zelf wel uit eten gaan alleen, maar ik herken het wel als ik dan ergens anders ben dan anders dat ik even een drempel over moet. De gedachte dat anderen meer met zichzelf bezig zijn dan met mij helpt ook wel goed! Zo belangrijk ben je helemaal niet.

Wat denk je trouwens als je iemand alleen ziet dineren in een restaurant? Iets van zielig ofzo? Want het kan helpen om dan te denken cool dat die dat doet, niks zieligs aan. Dan word het voor jezelf ook steeds beter omdat je associatie anders is.

1 like

Ik vond het in het begin een klein beetje onwennig, maar nu totaal niet. Als ik lekker wil eten en ik zie iets op het menu staan, dan ga ik daar gewoon zitten. En ja soms kijkt men even vreemd, maar die mensen zie ik toch nooit meer. Ik doe het hier in Nederland ook als ik ergens ben wezen shoppen of afspraken had en ik heb zin in iets ipv af te halen. Waarom zou je in je eentje niet lekker uit eten mogen? Juist mooi toch dat je jezelf dan ook lekker verwend!

Ik kies overigens vaak wel een hotel of airbnb met keukentje, want ik wil niet iedere avond uit eten of eten halen. Zelf wat koken vind ik ook leuk. En zo kan ik lekker afwisselen en doe ik heel de vakantie waar ik zelf zin in heb :wink:

1 like

Ik ga dan meestal naar een food markt/court, daar kan je vaak aan een grote tafel zitten en het eten is vaak snel al klaar.

1 like

Heeft iemand goede ervaringen met bepaalde organisaties voor singlereizen?

2 likes

Ik heb een hele goede ervaring met Shoestring in Costa Rica. Goed geregeld en wat ik heel erg waardeerde dat we gewoon een eigen bus met lokale chauffeur hadden en de gids was een Nederlander die daar al 10 jaar woonde. Die wisten wel echt de leuke en bijzondere plekjes enzo te vinden en zij hoorden ook gewoon gezellig bij de groep. Was duur, maar ik vond het het wel waard, zeker met zo’n rondreis in een ver land waar ik nooit was geweest.

Vorig jaar met Estivant een week naar KroatiĆ« geweest en de vakantie was heerlijk maar de organisatie vond ik tegenvallen. De gids/reisleider was er zelf nog nooit geweest, had gewoon zo’n klapper van collega’s gehad met opties voor excursies en restaurants. Maar dan restaurants niet echt uitgekozen op wat leuk was maar waarvan ze wisten dat zij als reisleidster commissie zouden krijgen. Beetje zo’n Sunweb vakantie vibe haha. Wat ergens helemaal niet erg is, en het was ook gewoon een zonvakantie en geen rondreis oid, maar voor wat je ervoor kreeg vond ik het wel echt heel duur.

Maarja, ik kende ook weer iemand die met Shoestring ergens in Aziƫ een hele slechte ervaring had, dus het is lastig in te schatten en heel erg gids afhankelijk.

3 likes

Iemand ervaringen met Rome? Ik heb de mogelijkheid om van 21 maart tot 24 maart hondvrij ergens naar toe te gaan dus zou graag weer een keer een city trip doen. Rome lijkt mij fantastisch maar zo duur, of ligt dat aan mij?

Ja Rome is duur.

2 likes

valt wel mee toch? in vergelijking met veel andere Europese hoofdsteden

4 likes

Een collega van me is heel tevreden van Intrepid.

1 like

Oh vind ik niet, in het oosten is het allemaal 10 keer zo goedkoop

1 like

ja tuurlijk maar ik vind Rome ook eerder categorie Londen/Parijs en dan valt het wel mee haha (maar is altijd relatief natuurlijk)

4 likes

vind het ook wel meevallen, goedkoper dan alles hier

2 likes

Ik vond Rome niet zo heel duur (je kunt het qua hotel en eten zo gek maken als je zelf wilt maar er zijn ook veel goedkope opties). Colosseum / Forum Romanum etc bezoeken kost wel wat geld, maar is het helemaal waard (en ook als je gewoon door de stad loopt zie je zo veel oude dingen en mooie gebouwen). Ik hou echt van Rome, als je de mogelijkheid hebt om te gaan, zeker doen!

7 likes

Een aanrader is de 24h transport pass, toen ik er was was dat 7.50 euro en super handig als je dingen wilt doen die niet bepaald loopafstand zijn

1 like

Ik vond rome helemaal niet zo duur eigenlijk! Gewoon normaal.

3 likes

Vond Rome ook niet megaduur, en als je juiste plekken weet buiten de heel toeristische kun je goddelijk eten voor niet eens zo veel geld (Luzzi :drooling_face:)

5 likes