Ik ben blij met het plafond hoor, goed dat er iets word gedaan en ook een prikkel om minder te verbruiken… maar Heb zitten kijken op de app, en qua verbruik zitten wij bijna exact op dit plafond, maar ook nog onder wat gemiddeld verbruikt word door 2 personen en onder het gemiddelde van een tussenwoning. Als ik even een snelle rekening maak zit je dus al met deze prijzen van het plafond aan 290 euro per maand en dat is nog zonder vaste leveringskorting… vind het nog echt heel erg duur, en een gemiddeld gezin zal dus meer dan ons verbruiken (aldus de app) en nog meer dan het plafond betalen. Tegen hogere prijzen. Ik vrees dus dat het nog voor veel mensen niet te betalen gaat zijn
Lol wat een gelul. Ik woon in een sociale huurwoning met warmtepomp. Dat is niet alleen voor rijke huiseigenaren.
Dit hebben mijn ouders, warmtepomp icm zonnepanelen. Hun elektriciteitsrekening (ze hebben geen gas) is al bijna 20 jaar ongeveer 0.
Ik ben er wel blij mee, wij zitten al jaren onder die hoeveelheid gas en elektra. Groot gezin(4 kinderen) trouwens en een huis van +150 jaar. Geen idee hoe we dat dan doen, heb nooit het idee gehad dat we er echt op gelet hebben. De cv staat hier niet onnodig aan en we hebben een paar zonnepanelen maar dat is het ook wel. We zijn toch energie zuiniger dan ik dacht
Helaas hebben we geen zonnepanelen. Gemiddeld verbruik is ongeveer 2400 kWh. Bij ons is dat 6500 kWh. Veder heb je (even algemeen) totaal geen idee wat mijn situatie is.
Ik denk dat wij met gas wel uitkomen met die 1200 m3, maar bijv afgelopen maand al 216 kWh gebruikt. Zijn ook afgelopen maanden steeds meer energie gaan verbruiken zie ik, mogelijk juist omdat we proberen gas te besparen? Wasmachine en afwasmachine enzo nu standaard op de ecostand, denk dat daar het hogere verbruik vandaan komt?
Iig wel heel blij met het plafond, maakte me er best zorgen over.
Eens. Hier in de nieuwbouwwijken (oké alles hier niet ouder dan 30jr haha, maar de NIEUW nieuwbouw wijken) wordt alles, ook sociale huur, en ook de “gewone” kleinere eengezinswoningen met gebouwd.
Dat je dan een hogere hypotheek ofzo kan dragen klopt echt niet.
Onze achterburen moesten Bijv verplicht een x aantal zonnepanelen afnemen bij hun nieuwbouwwoning. Dat kost je geld, en dan kies je Bijv voor geen uitbouw/ander type badkamer/andere vloer/tuin een jaar later. Niet perse voor een hogere hypotheek als dat er niet in zit. Dat kan voor een warmtepomp natuurlijk ook gelden.
En ja dat zijn huiseigenaren, maar ook die groep inkomens komt “gewoon” in de problemen als alle kosten zo super hard stijgen.
Maar ben allang blij dat ze Ier doen, als ik de oplossing van @Ovenschaal in Denemarken hoor
Hoe gaat dit in andere landen om ons heen eigenlijk?
De ecostand verbruikt toch minder energie, lijkt me?
Ik dacht minder gas! Hij draait wel langer namelijk, dus ik ging uit van minder gas, maar meer energie? Maar weet het eigenlijk niet.
Misschien heel blond: verbruikt een wasmachine gas ? Dit wist ik echt niet.
Via warm water ofzo dan…?
Nee volgens mij niet hoor want de wasmachine zelf verwarmt het water, hij pompt gewoon koud water…
Een (vaat)wasmachine verbruikt alleen elektriciteit, geen gas.
Ja ik las nu dus dat de eco stand inderdaad een lagere temperatuur gebruikt dan aangegeven. Alleen nu twijfel ik of ik die stand dan nog wil gebruiken voor het wassen van m’n beddengoed en handdoeken/poetsdoeken. Ik was die altijd op 60 graden zodat de bacteriën dood gaan maar blijkbaar is dat met de eco stand dus helemaal geen 60 graden.
Wow ook echt 2% rente vragen dan, dat is inderdaad heel nasty…
Doe je het daarna in de droger? Want dan doodt het wel de bacteriën.
Al zou ik dat nu niet wél gaan doen haha, dan kun je beter op de niet-ecostand wassen.
Wat betreft de kosten van elektriciteit: er is ook nog dat EU plan om de prijs van elektriciteit los te koppelen van de gasprijs waardoor het dus een stuk goedkoper wordt. Volgens mij wordt daar op dit moment aan gewerkt dus dat kunnen we ergens de komende tijd verwachten.
Hier las ik dus dat de ecostand ook als een programma uren duurt zuiniger is, maar ik heb inzicht in al mijn verbruik en mijn vaatwasser is zeker niet zuiniger op ecostand. Zag daardoor zelfs een maand lang een piek in mijn verbruik! Dus het is misschien de moeite waard om dat nog eens na te gaan
En onze vaatwasser krijgt de vaat niet goed schoon op ecostand. Dus als ik dan daarna een deel opnieuw erin kan doen is het effect ook wel weg.
@Fishing @Mar22 een vaatwasser en wasmachine hebben een verwarmingselement, die verwarmen het water naar de gekozen temperatuur. Je ketel slaat er dus niet voor aan.
@Sundance als je in het huishoudtopic op 20 gr zoekt vind je veel tips over wassen op 20 graden / lagere temperatuur en toch goed schoon krijgen. Ik was ongeveer 1x per 3/4 weken op 60gr voor de machine en zorg dat dan dingen die ik af en toe heet wil wassen erin zitten. En bij ziekte wordt beddengoed, gebruikte handdoeken, rompers etc ook op 60gr gewassen.
Hier trouwens ook al jarenlang alle nieuwbouw gasloos. En in principe is gas altijd nog een stuk duurder dan elektra, dus ookal gebruik je iets meer elektra dan ben je altijd nog voordeliger uit dan wanneer je je hele huis moer verwarmen toch?
Hoe zit het eigenlijk als je een contract hebt waar de prijs per Kwh al lager is dan het prijsplafond? Gas is wel hoger dan prijsplafond. Gaan ze dit dan aanpassen en ga ik dan alsnog meer betalen voor stroom?
Hahah ja dat dacht ik dus, maar begon te twijfelen door de post boven me