Inflatie en energiecrisis

40 likes

Mega goed nieuws! Ik vind dit serieus echt goed geregeld, op deze manier wordt de basisbehoefte voor een redelijke prijs voorzien. Zorgt echt gelijk voor zoveel minder stress! Ben wel benieuwd hoe de afrekening er dan uit gaat zien, lijkt me nog best een puzzel voor die energiemaatschappijen!

3 likes

Eindelijk :smile:

1 like

Heel fijn dit. Hopelijk hoeven er mensen niet te gaan koukleumen.

Ik zie wel dat onze energie een flink stuk hoger is dan gemiddeld, terwijl ons gasverbruik lager is dan gemiddeld. Moet dus wel nog even daar naar kijken als dit echt zo wordt doorgevoerd, want geen idee waar we nog op kunnen besparen maar wil ook niet de marktprijs betalen :grimacing:

1 like

Wat een goed nieuws!!

2 likes

Heel goed nieuws! Woon in sociale huurwoning, slecht geïsoleerd en vreesde de winter
 Verbruik ongeveer 900 kuub gas per jaar dus heb hier voordeel bij.

2 likes

Ik snap het niet helemaal, is dit nu voor zowel gas als stroom? Ik ben een unsuccessful adult geloof ik :joy:

1 like

Er komt een prijsplafond voor gas en stroom. Voor alles wat je daarboven verbruikt wordt de marktprijs gerekend.

2 likes

Heel goed dat ze dat op deze manier doen; kijken naar gem verbruik & vanaf daar boven marktprijs.

2 likes

Ben heel benieuwd wat dit voor de gasvrije woningen beteknd. Want onze stadsverwarming tarieven stijgen mee met de gasprijs, maar we verbruiken geen gas (dus we verbruiken giga joule stadsverwarming ofzo, en geen m3 gas).
Maar daar lees je nergens wat over :nerd_face:

Plus; zouden maatschappijen dan de marktprijs zo idioot hoog maken dat je alsnog heel veel kwijt bent voor die laatste, zeg 300kwH ofzo?

2 likes

Ja en zou het ook opgaan voor de vaste contracten die in deze tijd zijn afgesloten, zoals die van innova? :grimacing:

3 likes

Ja dat staat er wel: iedereen. Ze kunnen dit ook echt niet anders doen dan iedereen dan ook gelijk trekken. Bovendien maakt het die maatschappijen niet uit waar het geld vandaan komt, van ons of van de overheid.

2 likes

Zo werkt dit echt niet hoor. Je kan een prijs niet zomaar “maken”, er zit een strenge controle op het manipuleren van de markt. Wellicht heeft het een bepaald effect, maar actief beïnvloeden om een zo’n hoge mogelijk prijs eruit halen kan niet. Of ja, dan krijg je een gigantische boete

5 likes

Heb je een app van je energiemaatschappij? Bij die van mij kan ik zien wat ik per dag heb verbruikt en hoeveel dat heeft gekost, kan je vriend dat mooi terugbetalen :smiling_face_with_tear:

@Fishing plus de overheid betaalt het gat tussen factuur en marktprijs

1 like

Voor stadswarmte wordt onder andere gas gebruikt, dus indirect maak je wel gebruik van gas.

1 like

Ja maar super weinig % (waar ik woon volgens mij 7%)! Vraag me dus af hoe de ACM de tarieven gaat berekenen want als dat op de “echte” markttarieven voor gas wordt gebaseerd kost 1 gJ straks 600€ ofzo (en rond de 40-45gJ per jaar is gemiddeld geloof ik). Super krom

3 likes

Ja maar niet boven de Max toch? Dat is tot een x aantal kWh toch?

Maar good to know dat ze ook streng toezien op de prijzen boven die KWH :ok_hand:t2:

@Biscotti ja klopt, maar het is geen gas. Het heet “gas vrij” wonen, maar dat is een grote wassen neus, er wordt, afhankelijk van waar je woont, ook gewoon gas gebruikt. En ben idd benieuwd hoe ze die plafonds gaan bepalen zegmaar voor de GJ’s

1 like

Hmm, ik heb een warmtepomp waardoor ik veel meer elektriciteit verbruik dan gemiddeld. Jammer dat duurzaamheid dan niet wordt ‘beloond’. Maar goed je kan ook niet iedereen tevreden stellen

1 like

Wow ik had verwacht dat mensen met grote gezinnen die in grote tochtige panden wonen zouden klagen over het energieplafond (volkomen terecht) maar nee het zijn de mensen met warmtepompen.

39 likes