Hoe zit het eigenlijk als je een contract hebt waar de prijs per Kwh al lager is dan het prijsplafond? Gas is wel hoger dan prijsplafond. Gaan ze dit dan aanpassen en ga ik dan alsnog meer betalen voor stroom?
Hahah ja dat dacht ik dus, maar begon te twijfelen door de post boven me
Ja / nee. Wij hebben een soort gasvrij met stadsverwarming. Maar stadsverwarming tarieven stijgen (bij ons) mee met gas en verbruikt ook (een beetje) gas. Ookal is er geen gas in je woning meer.
Dus wij verwarmen ons huis met stadsverwarming - wat als gasvrije woning wordt aangegeven, maar is dus niet op elektra. Snappieš¤Ŗ
Gasvrij en āvolledig op elektra opwarmenā is dus wat anders zegmaar
Nee, dat wordt uitgelegd in het filmpje van RTL dat hierboven ergens werd gedeeld.
Het gaat om een maximumtarief, dus als je minder betaalt dan blijf je minder betalen. Als je meer betaalt dan ga je minder betalen.
Ben ik de enige die nooit op 60 graden wast?
Ik ook niet, alleen eens per maand handdoeken of beddengoed omdat dat goed is voor de wasmachine.
Ah haha voel me echt een noob nu. Maar ga idd maar even kijken of t wel zuiniger is! Vaat is idd ook niet altijd schoon.
Aah ja dat is wel zuur dan idd, vooral omdat je dan ook geen keuze hebt qua aanbieder toch?
Het is er volgens mij ook al een aantal keer over gegaan om de tarieven van stadsverwarming los te koppelen vd gasprijs? Weet niet hoever die plannen inmiddels zijn?
Ik ging inderdaad bij gasvrij uit van dat je dan zelf een andere oplossing hebt voor het verwarmen zoals bv een warmtepomp.
Ik ben benieuwd wat wij geen betalen.
Ik denk alsnog 500 euro wat echt erg veel is voor ons.
Dus we zitten nu in een huis van 16 graden omdat ik de verwarming gewoon niet aan wil doen nog.
(We moesten normaal nu 700 per maand betalen)
En gisteren zaten we nog in Rhodos met 30 graden.
Kut he, hier is het 's ochtends 17 graden. Gelukkig schijnt de zon weer lekker en warmt het overdag langzaamaan op naar ± 20 graden hier.
Wil hem ook echt nog niet aanzetten.
Ja nadeel hier de zon schijnt niet snel naar binnen.
Wel een goed geĆÆsoleerd huis. Maar wel ruim.
Volgende week moet die hier wel iets aan want dan werk ik weer (Gastouder)
Mijn wasmachine is echt niet zuiniger op eco stand helaas. Laatst paar keer gedaan en mijn stroom verbruik die dagen was voor mijn doen best hoog.
Ik ben wel benieuwd of RTL nieuws of Nibud ofzo een tooltje gaan bouwen dat je kunt zien wat het prijsplafond voor jou betekent (dus met de tarieven die jij nu hebt). Ik had mijn moeder namelijk heel blij geappt dat er een prijsplafond komt, want ze woont in super slecht geĆÆsoleerde sociale huur. Maar omdat ze uit angst voor de rekening al weinig stookte en er tegenover het prijsplafond ook staat dat de vermindering energiebelasting wordt teruggedraaid vraag ik me af of het netto wel beter is voor haar. Vooral gezien haar vaste contract met ā¬1,96/m3 gas en elektratarief onder prijsplafond) en laag verbruik uit angst voor de rekening. Al zou ik haar wel aanraden nu wel gewoon de thermostaat op 19 te zetten ipv op 15 zoals ze van plan was, dus verbruik neemt dan wel iets toe⦠Ik snap zelf de berekening van de vermindering energiebelasting niet dus ik kan het zelf niet voor dār uitrekenen.
Waar lees je dit?
Ik dacht namelijk dat ze het hadden over de energiebelasting zelf, dat is nu X percentage en onderdeel van zowel je gas als stroom tarief
Dit percentage zou naar beneden gaan, wat dus schijnbaar niet doorgaat maar dat heeft geen effect op je huidige rekening/je gaat er niet op achteruit omdat dat toch al niet van toepassing was
Vermindering energiebelasting wordt meestal apart getoond op je contract/bij je tarieven en heeft alleen betrekking op stroom. Dit was altijd al zon 380 euro (dit jaar (tijdelijk) zon 740) dus ik kan me bijna niet voorstellen dat dat er helemaal af gaat
Ik vind het zo apart hoeveel het verschilt per machine.
Mijn machine gebruikt op eco 60 graden met voorwas 0,75 kwh. En op gewoon 60 graden programma zonder voorwas tussen de 1, 5 & 2,5 kwh.
Hier loont het dus enorm om eco te wassen.
@Brum dat heb ik uit dit artikel: Schatting kabinet: prijsplafond energie scheelt gemiddeld huishouden 2280 euro in een jaar
Onder het kopje streep door verlaging energiebelasting. Er staat āHet was eerst de bedoeling dat de energiebelasting ook volgend jaar zou worden verlaagd, maar nu er een prijsplafond komt gaat dat niet meer doorā. Door het woordje āookā vat ik het op dat de huidige regeling met de extra verlaging energiebelasting niet wordt doorgezet. Dus niet die ā¬785 korting die je dit jaar kreeg maar weer de ā¬559 die het in 2021 was. Bij laag verbruik kan het zomaar zijn dat het prijsplafond niet opweegt tegen de extra verlaging energiebelasting
Niet specifiek op jou hoor, maar het gaat toch over herverdeling en het verlichten van de last daar waar het het nodig is. Valt me echt op hoe mensen hier nu bezig zijn met wat zij zelf wel/niet krijgen of het meer/minder is.
We hebben nu eenmaal niet allemaal belastingverlichting nodig en deze crisis zou heel ongelijk gaan raken. Het antwoord daarop is een plafond om te voorzien in basisbehoefte, te voorkomen dat mensen stoppen met besparen. Het is onzin om maatregel op maatregel te blijven stapelen. Een deel van ons gaat er dus op achteruit. Dat is (correct me if iām wrong) ook de groep wiens rekening niet tegen het extreme aan loopt (en in die groep zitten ook veel huishoudens waarbij het überhaupt al nergens op sloeg dat ze die korting kregen).
Voor mijn eigen situatie klopt dit. Helemaal terecht ook en geen problemen mee. Maar voor mijn moeder, die ook voor de oorlog al angst had voor de energierekening en daarom de verwarming op 15 had afgelopen winter, en dus relatief laag verbruik ondanks slecht geĆÆsoleerde sociale huurwoning geldt dat ze er (waarschijnlijk) ook financieel op achteruit gaat door het prijsplafond omdat de verlaging energiebelasting eraf gaat. Ik snap dat je niet met iedere individuele situatie rekening kunt houden maar dat vind ik wel zuur omdat ze wel de doelgroep is voor de lastenverlichting qua inkomen.
Helemaal eens! Vanuit solidariteit gedacht zou ik het zelfs niet gek vinden als je bepaalt dat iedereen (ook de mensen met een vast contract) eenzelfde tarief gaat betalen. Sowieso dat dat tarief dan nog verder omlaag kan. Ik vind het soms best ongemakkelijk aanvoelen dat wij 't allemaal makkelijk kunnen betalen (mits beetje normale tarieven hoor, 600 euro is voor ons ook veel maar de plafondtarieven kunnen we prima hebben bij ons verbruik) maar door puur geluk hele lage tarieven hebben en daardoor dus nog veel beter af dan veel mensen die het al zwaar hadden en de energierekening erbij krijgen.
Maar āenergiebelastingā (of dat nu omhoog of omlaag gaat) is niet hetzelfde als āvermindering energiebelastingā
Je betaalt nu bijvoorbeeld (ik heb geen idee wat het precies is) 20% energiebelasting op stroom, en 40% op gas. Dit zit in je tarief voor je kWh en m3
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit
Volgens mij waren er inderdaad plannen om dit volgend jaar bijvoorbeeld op 15 en 25% te zetten. Dat gaat nu niet door. In het artikel waarnaar je linkt staat ook āde plannen waren dat dit er ook zou komenā, die woordkeuze zou niet kloppen met iets wat we momenteel al hebben (= vermindering energiebelasting)
Vermindering energiebelasting is echt iets heel anders, dat is een vast bedrag en heeft alleen betrekking op stroom. Het staat ook los genoemd, bij mijn leverancier in ieder geval wel:
ik haal niet uit je artikel dat het daarover gaat