Inflatie en energiecrisis

Hm, goed punt. Dan wacht ik de nadere uitwerking van de plannen gewoon af want misschien heb ik het idd verkeerd opgevat!

1 like

Het is ook verwarrend want vermindering en verlaging betekent natuurlijk eigenlijk hetzelfde maar ik denk in deze context dus niet
Ook heb ik recent meegekeken bij een vriendin die bij een andere leverancier zit en ik vond haar overzicht al zo veel minder duidelijk! Ik zit zelf bij Greenchoice en vind hun (overzicht) altijd wel duidelijk hierin
Hopelijk zit het in elkaar zoals ik hierboven aangeef want anders zou het wel echt super scheef zijn.

2 likes

Eens, al is het probleem denk ik dat er in het geval van jouw moeder eigenlijk een ander structureel probleem (bestaansonzekerheid, onvoldoende inkomen) speelt. Wat nu door een tijdelijke maatregel lichtjes gedrukt werkt en om een veel structurelere oplossing (hogere uitkering, hoger loon, woningbouw die gaat isoleren in die hoek) vraagt. Ik vind het schandalig dat die groep mensen onvoldoende ondersteund wordt (en het nu ineens allemaal wel kan). Ik hoop dat het totaal aan maatregelen voor jouw moeder uiteindelijk ook positiever uitpakt

4 likes

Ik snap je wel hoor. Vroeg me dit namelijk ook al voor mezelf af (ziekteuitkering aangevuld tot bijstandsniveau). Ook omdat ik indd de verwarming ook voor de crisis al vrijwel altijd uit liet om op die manier te besparen/geld terug te krijgen gezien het voor mij ook toen al veel geld was in verhouding tot m’n minimale inkomsten.
Maar ben toch blij dat er nu iig een prijsplafond komt want daar heeft een hele grote groep veel baat bij. En gezien eerst alleen het plan was om een fonds in te voeren voor als je je rekeningen al niet kan betalen is dit iig een hele verbetering (wel typisch dat een aantal partijen in dit kabinet niet zelf konden bedenken dat het fonds als oplossing niet bepaald passend was maar gelukkig is mede dankzij de opposite dit plafond toch nog op het allerlaatste moment erin verwerkt).

3 likes

Deze komen uit een artikel van de nos, geeft wellicht verheldering!? Mij wel in iedergeval…

Wat betekent het prijsplafond voor je energierekening? - Wat betekent het prijsplafond voor je energierekening?

4 likes

Nou wat denk je? Omdat zij boven dat plafond gaan uitkomen en alsnog veel moeten betalen. En dan heb ik het uiteraard over arme gezinnen die niet de keus hebben om hun woning te verduurzamen.

3 likes

Maar hoe zit het dan met je vaste kosten? Het valt mij eerlijk gezegd toch nog een beetje tegen. Ben natuurlijk blij met het plafond want anders was het nog veel meer geweest, maar ben alsnog wel 240 euro per maand kwijt als ik het zo bereken, terwijl we vorig jaar 130 euro per maand kwijt waren.

3 likes

Het alternatief is voor veel mensen zonder plafond rond de 3 euro per kuub gas wat een extreem veel groter verschil zou zijn dan jouw 90 euro. Is dat relatief veel: ja.

Op deze manier kan het ook nooit goed zijn denk ik wel een beetje als ik sommige posts hier lees :upside_down_face:

13 likes

Vraag me wel af hoe dat dan zit met de vaste contracten. Want er staat “vast contract en lagere tarieven” maar wij hebben juist een vast contract (net afgesloten toen het 'n week of zo nog kon ergens in juli) maar met hogere tarieven

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg letterlijk dat ik wel blij ben met het plafond omdat het anders veel erger dan was geweest. Ik kreeg doordat er gezegd werd dat de prijzen van vorig jaar gehanteerd worden alleen het idee dat ik ongeveer hetzelfde zou betalen als vorig jaar en dat gaat bij ons in ieder geval niet op als ik deze berekening aan hou.

2 likes

Het gaat om lagere tarieven dan het plafondtarief en dat heb je alleen nog maar met een vast contract dat langer geleden is afgesloten. Dus jij gaat nu tot gemiddeld verbruik het plafondtarief betalen en daarna je vaste tarief ipv een marktprijs.

2 likes

Je gaat wel een beetje omhoog omdat de korting op de energie belasting eraf gaat.

1 like

Maar dat is ook gewoon relatief want iedereen heeft toch altijd al een ander tarief gehad? Sommigen kwamen uit een multi jaren contract, anderen hadden al variabel. Vorig jaar in oktober zijn die prijzen al gestegen, is toen ook in de media geweest. Ik mis gewoon een beetje de relativering dat er iig íéts is geregeld nu en niet alleen een of ander fonds dat pas helpt als je schulden hebt gemaakt. In zijn algemeenheid, niet alleen richting jou.

4 likes

En dat is dus altijd een beetje een probleem. ‘Ik wil niet meebetalen als het mogelijk een voordeel oplevert voor mensen die ‘t eigenlijk niet nodig hebben’.

Of dit de perfecte oplossing is: niemand weet het. Ik weet wel zeer zeker dat het betrekken van inkomen etc. het zo extreem veel moeilijker maakt. Niet uitvoerbaar.

5 likes

Dit is nog niet helemaal duidelijk toch? Of inmiddels wel? De vermindering energiebelasting (dus lager percentage belasting) is van de baan maar had dacht ik nog niks gelezen over de korting (absoluut bedrag).

1 like

Details zijn er natuurlijk nog niet. Hoe het precies voor iedereen uit zal pakken weet ik ook niet. En wellicht wordt er nog aan gesleuteld. Maar er gebeurd eindelijk iets wat al veel eerder had moeten gebeuren.

En niet iedereen zal blij zijn, nope, maar dat kan ook niet altijd lukken. Denk vooral dat het voor veel wel gaat schelen, beter dit dan voor de volle mep betalen dan toch?

1 like

De tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns wordt verlengd tot in ieder geval juni 2023.

Of geldt dit dan weer niet voor gas?

Is dat niet korting op de benzine?

Ja sorry was die zin vergeten! Het gaat om brandstoffen maar dus iig benzine, denk geen gas inderdaad?

2 likes

Over dat soort mensen had ik het niet. Dus we zijn het eens denk ik: ik vind ook dat er een extra regeling moet komen bovenop het energieplafond om lage inkomens doe boven dat plafond uitkomen te compenseren.

4 likes