Inflatie en energiecrisis

Blehh ik krijg echt ook stress van het idee wat die energieprijzen gaan doen voor de prijzen in de supermarkt. Ik ben van gas af, maar had net een huisbaas aan de lijn dat ik ook 50% meer aan energie moet gaan betalen zeer waarschijnlijk. Gelukkig kan ik “gratis” eten halen uit mijn moestuin :roll_eyes: Moet ook maar snel achter die energietoeslag aan.

3 likes

Wij hebben een gemiddeld gebruik voor ons soort woning en gezinssamenstelling (vrijstaand en twee volwassenen) maar dit is 1500 gas en 3500 stroom dus alsnog behoorlijk boven het prijsplafond en daardoor als ik goed gerekend heb alsnog 500 per maand

Kan iemand me uitleggen hoe het volgende werkt: ons contract bij Essent is vandaag afgelopen en ons nieuwe contract bij een andere partij gaat op 3 oktober in, dat kon helaas niet eerder. Gaat Essent dan voor die plusminus 10 dagen een rekening opmaken?

1 like

Ja dit reken je dan af bij Essent tegen variabel tarief. Hier ontvang je nog een eindnota van.

2 likes

Ik heb een vast contract voor energie en stroom tot 2025, dus ik zit daar nog veilig. Nog wel, want het zal me niets verbazen als ik dat vaste contract toch ergens kwijtraak ofzo. Ik weet niet in hoeverre dit wettelijk kan verder.

Ik ben wel heel bang dat dit allemaal nog meer effect gaat hebben op de prijs van de boodschappen en andere dingen voor het levensonderhoud, maar bijvoorbeeld ook de prijs van kattenvoer. Ik zit onder/op bijstandsniveau en red het nu maar net met de boodschappen en ik heb dus een kat die speciaal voer en medicatie moet hebben (insuline). :pensive:

En ik ben er niet alleen voor mezelf bang voor, maar voor iedereen. Voor de vriend die ook een laag inkomen heeft, voor mijn gepensioneerde oom en tante, voor de eigenaar van het café waar ik weleens kom (nu overigens vrijwel niet meer) die zijn uitgaven heeft zien verdubbelen (en een week voor de horecasluiting vanwege covid zijn café overnam), voor de bakker aan de overkant van de straat, voor het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe en geld voor de verzorging van de dieren sowieso altijd een probleem is.

7 likes

Gewoon zwembad laten vollopen met koud water? Het water wordt vanzelf wel warm hoor met het warme weer, zo doen wij het altijd.

4 likes

Als ik bezwaar maak ben ik bang dat zn straks zeggen: doeii ga je lekker ergens anders heen. En ontbinden je contract
En dan zit ik met nog hogere kosten??

Of kan dit niet

1 like

Weet iemand hoe het volgende zit of hier nog te weinig bekend over?

Wij hebben zonnepanelen en een warmtepomp. Ik lees dat dat heel nadelig is gezien het prijsplafond. Ene kant logisch want door de warmtepomp zitten we op een verbruik van 3000 kwh op jaarbasis. Maar door die zonnepanelen spelen we bijna quitte. Het gaat dan uiteindelijk toch wat je op jaarbasis verbruikt? Dus dat is dan niet toch nadelig? Of begrijp ik het dan niet :smiling_face_with_tear:

1 like

Nadeligheid gaat dan toch over mensen met een warmtepomp zonder zonnepanelen?? Niet over jou.

9 likes

Dus je woont gasloos? Dan boeit het voor jou toch sowieso niet zo, als je ook zonnepanelen hebt die bijna net zoveel opbrengen dan je verbruikt? :smiling_face_with_tear:

3 likes

Yes! Die voor Eneco moet je zelfs op de post doen :smiling_face_with_tear: Maar hij is onderweg :wave:t3:

4 likes

Ah ja thanks voor de bevestiging! Erg benieuwd wat we mogen afrekenen voor die 10 dagen :sweat_smile:

2 likes

Zijn er hier mensen met stadsverwarming? Wij verhuizen volgende maand naar een huis dat daarop draait. Geen idee nog van de kosten, maar het huis is goed geïsoleerd (energielabel A). Wat is jullie ervaring?

Ah shit dat klinkt echt heel erg kut. Ik hoop ook echt dat ze snel met een regeling gaan komen, gezien het aantal mensen dat nu genaaid wordt. M’n vriend had al zorgen erom maar zoals je het omschrijft zijn die ook wel gegrond. We kunnen het geld wel missen op zich, maar ja niemand is blij om ineens €500 meer te gaan betalen of zo :smiling_face_with_tear:

Volgens mij hebben Rutte en Jetten o.a. gezegd dat het wel de bedoeling is dat dat plafond er ook komt voor stadswarmte. Super krom natuurlijk anders (en sowieso) met die koppeling aan gas. Dus zou me niet al te veel zorgen maken. Het is normaal wel duurder dan gas idd, maar 500€ per maand dit jaar gebeurt niet zo heel makkelijk. Beetje afhankelijk van je huis en stookgedrag natuurlijk, maar gemiddeld verbruik (dan reken ik met 40gJ) is ongeveer 250€ per maand nu. Dat betaal ik ook (in een groot, goed geïsoleerd huis) en ondanks dat het veel duurder is dan vorig jaar door die koppeling aan gas (echt breek me de bek niet open) valt dat best mee toch?

4 likes

Nouja, een vol bad is ongeveer een halve kuub gas en dus maximaal 2 euro met de huidige gasprijzen. De gemiddelde bruisbal is duurder volgens mij :stuck_out_tongue:

Ik dacht eerst ook ‘ik ga voorlopig niet meer in bad’ maar als je het echt berekend kan het af en toe wel een goede treat zijn. Al ken ik je financiële situatie niet dus sorry als 2 euro al te veel is!

17 likes

Oh wow dat valt mee! In bad gaan maakt, zeker in de winter, mijn leven echt fijner

4 likes

Maar ik begrijp de heisa niet over stadsverwarming aan gasprijzen. Ik kreeg toevallig gister een mailtje van de vattenfall dat de stadsverwarming prijzen al sinds 1 januari 2022 niet meer zijn gestegen. Dus dan zijn ze toch niet meegestegen?

1 like

Die worden maar één keer per jaar aangepast. Dus als er niks gebeurt qua prijsplafond/loskoppeling gaan die per 1 januari 2023 flink omhoog. Ik houd mijn hart vast.

3 likes

Hele domme vraag waarschijnlijk maar ik betaal dus tm december gewoon de voor nu ‘lage tarieven’ en dan is het in januari dus misschien poepie duur? Het gaat niet met terugwerkende kracht toch?

1 like