Die 220 in de zomer is niet raar? Ik verbruik als 1 persoonshuishouden in de zomer ongeveer 5 kuub gas per maand. Maar in de winter is dat tussen de 100 en 150. Kun je dat van jezelf ergens inzien? Want ik snap het advies van Engie wel als je een variabel contract hebt (daarin is wss alleen nog geen rekening gehouden met laatste nieuws).
Staat er niet gewoon een berekening bij waar die 330 op is gebaseerd? Dan kun je zelf zien of het ergens op slaat
Willen ze niet dat je de voorschotten voor de winter spreidt, zodat je in de winter niet mega hoge rekeningen hebt?
Het heeft trouwens niet zoveel zin om de zomermaanden als referentie te nemen. Als ik naar mijn gasverbruik kijk, dan is dat in de koudste maand vier x zo hoog als in de warmste maand.
Tel daar de stijgende gasprijzen bij op, en dan is t denk ik niet eens zo vreemd dat ze je nu een tarief van ongeveer 4x zoveel vragen als wat je moet 'n de zomer hebt verbruikt
Ja en hoe groter je gezin / slechter geisoleerder je huis, hoe extremer dat verschil is. Zomermaanden zijn hier 10-15m3 per maand. Januari 2022: 380m3. Met de verwarming boven uit en beneden op 19/20 graden is dat
Bij ons is het verschil zomer/winter ook veel groter: zomer 8 m3 en januari 183 m3. Ik heb ons maandbedrag ook alvast maar wat verhoogd.
Ik kon em niet eens instellen op het bedrag dat ik zelf wilde omdat ze een minimum bedrag hebben ingesteld
Ja ik hoorde van m’n ouders dat ze nog maar 20% mochten afwijken (meen dat zij bij essent zitten)
Wij hebben dus laatst bericht gehad met advies termijnbedrag nog €100,- te verhogen. Toen besloten dat niet te doen en hem zo laag mogelijk te zetten (en wel te sparen). Inmiddels met het energieplafond is dat bedrag ook niet nodig. Kijk ik net in de greenchoiceapp, hebben ze gewoon ons termijnbedrag van 475€ naar €625 gezet. Joeh, wat denken ze zelf.
En waar eerder het minimum 300€ was, is dat nu €475,- mijn man wilde hem eigenlijk zo laag mogelijk zetten en de rest zelf sparen zodat we dat dan gewoon af kunnen tikken indien nodig.
Mag dat trouwens zomaar? Ze hebben ook hier niet over bericht, alleen een bericht onlangs met een nieuw advies. Maar dat wat een advies niet we gaan je termijnbedrag wijzigen. Ze kunnen toch niet ineens €150,- meer afschrijven zonder bericht daarover? Dat had op de datum van afschrijven niet eens op de rekening gestaan joh. Snap dat we gewoon moeten betalen wat we verbruiken enzo, maar vind dit echt een beetje gek?
Edit: ohja we hebben ook nog geen bericht gehad met wat het tarief per 1-10 wordt he. Dus waar dit überhaupt op is gebaseerd?
Nou aanvullend hierop, de mail met het nieuwe tarief en gewijzigde termijnbedrag is blijkbaar in onze spam belandt. Wel typisch, want de mail waarin ze aangeven het oneens te zijn met de 30 dagen war nu in de media is én alle andere mails komen gewoon in de inbox.
We gaan van 2,60 naar 3,44 per m3:sob: en elektra van 54 naar 88ct. Nu hebben we gelukkig zonnepanelen, maar dan nog wat een stijgingen zeg. En dit tarief staat maar 1 maand weer he, per 1-11 mogen ze weer ophogen
Ga wel alsnog ff die voorbeeldbrief van de ACM downloaden en versturen, dat ze het uitzoeken met hun 10 dagen vantevoren aankondigen ipv de wettelijke 30 dagen. Zou toch mooi weer iets schelen als het 20 dagen later ingaat want met een baby in huis zal de verwarming toch aan gaan slaan binnenkort, het is nu 18,2 graden in de ochtend maar dat duurt niet lang meer
Wij gaan nu over naar Zonneplan voor elektriciteit. Je betaalt wat je de vorige maand hebt verbruikt en ze hebben variabel tarieven per uur die de dag ervoor bekend worden gemaakt. Geschat wordt dat dit voor ons ongeveer 40% van de kosten van Greenchoice wordt, waar ons contract binnenkort afloopt. Je kunt ook per maand opzeggen bij Zonneplan.
Is het niet dat per 1-11 dat het plafond ingaat??
Nee, per januari. Ze zeggen wel vanaf november iets te willen doen om de kosten te verlichten, maar wat precies is volgens mij nog niet duidelijk.
Oh shit sorry. Had denk ik daarom november in m’n hoofd
Zal Vattenfal zelf zien dat ik geen brief heb gehad of moet ik er achteraan? Want ik heb dan komende maand die nieuwe tarieven nog niet. Eneco blijft wel bij zijn woord, stelletje naaiers.
Ik heb hem in de mail gehad niet via de app.
Heb ook niks in de mail.
Denk niet dat ze het zelf gaan opmerken eerlijk gezegd maar ze spreken kan wel wat tijd kosten. Heb ze 2x gebeld afgelopen 2 weken en stond 1,5 uur in de wacht😭
Naja er staat op de site zie ik nu:
Heb je van ons pas na 31 augustus bericht ontvangen? Dan verschuift de ingangsdatum van je nieuwe tarief. Dus stel; je ontving op 10 september ons bericht dan gaat je tarief 30 dagen later in. De ingangsdatum is dus niet 1 oktober maar 11 oktober.
Je hoeft hiervoor niets te doen, we maken dit automatisch voor je in orde.
Maar heb ik dat vertrouwen?!
Oh wist ik niet eens joh! Ik heb mijn mail 15 september ontvangen. Zou denk ik voor de zekerheid toch even bellen to be sure.