Inflatie en energiecrisis

Ja lukte net niet, probeer morgen wel weer.

1 like

https://www.ad.nl/binnenland/alle-grote-energiebedrijven-zwichten-hogere-energieprijs-uitgesteld~a02dc784/

1 like

Zo essent naait zijn klanten ook flink.

Ik vind het nogal dreigend klinken van ze. Zo van oke jullie willen dit dan pakken we jullie harder terug straks.

3 likes

Is 1 kWh veel of weinig voor als je niet thuis bent geweest die dag? Dus voor je koelkast en alles samen. Dat verbruikt alles hier samen als ik bij mijn vriend zit zie ik.

Moeilijk in te schatten of dat veel is of niet want gebruik op de meeste dagen thuis ook maar 2 of 3.

Bij ons was het afgelopen maand meestal 1 en soms 2 als we niet thuis waren. 4 op normale werkdagen. 5 of 6 in het weekend (dan doen we de was).

3 likes

Ja zie steeds meer mensen bezig zijn met dingen die standby staan, vandaar dat ik me afvraag of dit oke is of niet.

2 likes

Bij ons is het 3kwh als we weg zijn (op vakantie bijv)

1 like

Nee joh is helemaal niet veel. Wij hebben 3 kWh op dagen dat we niet thuis zijn. (groot huis, nog aan het verbouwen en verduurzamen, oudere inbouwapparaten)

3 likes

Nou in dat geval ga ik niet kutten met de tv steeds uit en aan. Dat is enige wat ik nog zou kunnen doen (en lamp in deze kamer vervangen maar moet sowieso een keer voor ik in het donker zit ineens).

Bedoel dus steeds stekker eruit van de tv.

2 likes

Als ik de reacties hier lees, dan is 1 kwh ook prima laag. Het wordt volgens mij ook in de app afgerond naar een heel getal (bij Greenchoice in ieder geval).

Ik vind alle stekkers eruit echt te veel moeite. Ik laat geen oplader ergens inzitten die niet aan een apparaat zit maar volgens mij gaat wat er verder nog op een stekker zit zo weinig besparen tov de moeite om elke keer alles erin en eruit te doen.

1 like

Ik heb mijn telefoonoplader in een stekkerdoos die ik aan en uit kan zetten, gewoon voor de handigheid (want ligt het naast de bank). Maar zorgt er ook wel voor dat ik die telefoonoplader niet snel onnodig aan het stroom laat zitten want dat knopje haal ik zo om.

Laptop mag wel wat meer eruit maar ik denk altijd als hij vol is en uit staat dan kan hij toch geen stroom gebruiken of is dat een domme gedachte. :smiling_face_with_tear:

Ben ik helemaal met je eens, moet je ook alleen doen als je het geld écht opzij zet of al opzij hebt staan al en er verantwoordelijk mee om gaat. In ons geval klopte het nieuwe bedrag ook gewoon niet met de tarieven en ons verbruik afgelopen jaar. Met de nieuwe tarieven komende maand wordt het alweer een ander verhaal :sweat_smile:

1 like

Ik heb van die slimme stekkers gekocht. Daar heb ik dan de stekkerdozen op aangesloten waar de tv en consoles enzo op zitten. En met een app heb ik een slim schema ingesteld waardoor 's nachts (of met vakantie) alles automatisch uitgaat. Echt zo ideaal, want ik ga ook niet elke avond zelf die stekkerdozen uitzetten.

3 likes

Ik snap er dus echt niks meer van. Wat is nu de gasprijs van Essent per m3? Ligt die nog onder de 2 euro? Want een collega van mij vertelde dat hij bij een andere partij zit (weet even niet meer welke) en al ver boven de 2 euro per m3 betaalt. Volgens mij had hij het zelfs over 3 euro.

1 like

Net Vattenfall gebeld (na een kwartier al iemand aan de lijn!) en die medewerker bevestigde dat ik idd de huidige tarieven blijf houden eerst. Oke nog steeds te veel maar wel beter dan wat het gaat worden.

Als ik over een maand nog geen brief heb moet ik weer bellen haha.

3 likes

Ik heb as we speak nog geen brief dus iedere dag dat hun te laat zijn scheelt mij weer een dag aan hogere tarieven. :kissing_smiling_eyes: Betaal voor stroom echt een stuk minder nu en voor gas ook dus ik ben wel een beetje blij ja. 1.63 voor gas en 33 cent voor stroom.

1 like

Uiteindelijk gaan ze toch wel omhoog, maar scheelt wel weer 20 dagen een hoger tarief betalen in ons geval. En gezien vannacht de verwarming voor het eerst is aangeslagen vind ik het niet erg om nog 20 dagen 2,60 ipv 3,44 te betalen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Essent gaat dat doen ja. Vattenfall enz hebben al gezegd dat niet te gaan doen iig niet de huidige tarieven. Maar Essent is sowieso van plan om de “schade” te claimen bij de klanten.

Ik heb nooit bezwaar gemaakt maar als ze zelf nu roepen dat je uitstel krijgt als je niks hebt gehoord dan ga ik daar even achteraan ja. 1 telefoontje en scheelt toch weer 30 dagen wat geld, sowieso erg fijn met de jaarafrekening in zicht in november. :smile:

1 like