Inflatie en energiecrisis

Kan iemand mij helpen? Ik begrijp het niet zo goed allemaal.
We hebben een warmtepop en geen gas. En zitten variabel bij Vattenfall.
Voorschotbedrag is 200 euro.

Dit is ons verbruik en wat we ervoor betalen omgerekend. Ik heb het idee dat het niet klopt (dat het veel te laag is)

Ook de 2 grafieken lijken niet overeen te komen als je kijkt naar juni en juli bijv?

Op internet lees ik namelijk overal dat het rond de 1 euro is per kwh? Of komt dat nog bijvoorbeeld volgende maand? (nu staat er in het contract van januari iets van 30 cent, maar we hebben toch variabel?)
Dat zou betekenen dat wij rond de 700 euro p/m moeten betalen en het is nog niet eens winter?

Ik ben bang dat we zwaar in de problemen zitten als ik straks inneens een narekening /jaarafschrift krijg omdat ik het niet goed begrepen heb. Dan wil ik graag vast beginnen met besparen.

1 like

Neem hierover contact op met Vattenfall zelf. Hier kan iemand op een forum toch niks mee, tenzij die inzichten krijgt in je hele persoonlijke account incl. contractgegevens…

5 likes

Heb je zonnepanelen? Ik zou gewoon vertrouwen op de advies bedragen die vattenfall je opgeeft.

De 1e tabel is je verbruik, de 2e tabel zijn de kosten. En ging de energiebelasting niet omlaag per 1 juli? Dat de kosten daarom van juli lager zijn, terwijl je verbruik hoger was?
Zou inderdaad even contact opnemen met Vattenfall.

2 likes

Ik heb even mijn verbruik berekend. Mijn variabel contract ging 1 januari in. Kan natuurlijk via de Vattenfall app mijn verbruik per maand zien. Heb tot nog toe EUR 477,= aan kosten gemaakt.
Terwijl ik EUR 100,= per maand betaal. De maanden mei t/m september bijna niets verbruikt, heb zonnepanelen en het beetje gas dat ik verbruikte werd gecompenseerd door de opbrengst van de zonnepanelen. De opbrengst is iets meer dan ik zelf verbruik, 6 panelen.

Heb nu dus nog EUR 723,= ā€œoverā€ voor oktober/november/december.
Hoogste verbruik was februari met EUR 145,=. Als ik 723 deel door 3 heb ik ongeveer EUR 245,= wat ik elke maand tot eind van het jaar kan verbruiken.

Met de nieuwe tarieven zou ik in plaats van EUR 100,= iets van EUR 150,= gaan betalen vanaf oktober.
Dus ook als ik ruim zou stoken, wat ik niet doe, red ik het zo wel tot eind van het jaar.
Maar ga dus ook niet kou zitten lijden.
Woon in een tochtige sociale huurwoning van 42 m2, gelukkig wel zonnepanelen, dus beetje verwarming is wel nodig af en toe.

1 like

Precies wat @Misty zegt. 1e tabel verbruik ik kwh en 2e het bedrag wat daarbij hoort.

Wel interessant dat je in juli ongeveer even veel hebt verbruikt als in februari.

Die grafieken gaan over stroomverbruik. Niet gas

De Jacuzzi hebben we aan gehad in de maand juli.

Ik begrijp hoe ze af te lezen zijn, maar dat wil zeggen dat we echt mega goedkoop zitten nu, terwijl ik dacht dat je bij variabel altijd gewoon de prijs van dat moment betaald.
En dan zouden de prijzen vanaf januari niet meer omhoog zijn gegaan…? En vanaf wanneer dan wel, ook geeeen idee. Ik ga maar eens bellen indd. Maar mijn vriend zei al: misschien staat het bij ons wel verkeerd ingesteld en ga je slapende honden wakker maken.

1 like

Hier ook de nieuwe tarieven, vergelijkbaar met de jouwe. Ruim het dubbele van nu :sob: en dat in twee koude maanden. Gelukkig komt het energieplafond eraan…

Begrijp ik, maar ze hebben een warmtepomp dus voor verwarmen gebruik je dan ook kwh en dan verwacht je een hoger stroomgebruik in de wintermaanden dan zomermaanden.

Maar lees al dat daar een logische reden voor is!

3 likes

Daar moet je toch maar net geld of mogelijkheden voor hebben? Ik woon in een huurhuis met warmtepomp maar geen zonnepanelen, die kan ik ook niet aanschaffen al zou ik dat kunnen betalen.

3 likes

Wij hebben daar geen plek voor, op het dak zitten dakramen en het platte dak gedeelte daar is de hele dag schaduw, dus het rendement was niet goed. (we wonen in een straat met veel bomen ook)

Maar omdat wij geen gas hebben, komen we qua totaalprijs niet duurder uit dan gemiddeld tot heden (en vaak zijn huizen met warmtepomp nieuwbouw dus goed geisoleerd)

Ik voel me echt de sukkel dat wij blijkbaar van iedereen in onze omgeving de enigen zijn waarbij de kosten verviervoudigd zijn. Iedereen om ons heen is of maar een beperkt bedrag meer gaan betalen, of hebben nog een vast contract of tig zonnepanelen/warmtepomp :expressionless:

1 like

Ik zit sinds juni bij zo’n leverancier. En kan inderdaad behoorlijk schelen op een dag. Ik kijk elke dag ook even vooraf (of de dag ervoor), wat de meest gunstige tijd is om de wasmachine/vaatwasser aan te zetten en zet dan vaak wekkers zodat ik het niet vergeet :sweat_smile:
Heb wel het idee dat ik er tot nog toe gemiddeld gezien meer mee bespaar dan bij een variabel contract, ik zat hiervoor bij Greenchoice en schrok van hun nieuwe tarieven… Maar goed, wel even afwachten wat het deze winter gaat doen.

2 likes

Wij hebben dit :raising_hand_woman:. Heel blij mee, maar nu zijn de kosten sowieso nog laag natuurlijk haha! De kosten varieren flink, dus wij kijken elke ochtend even. Vooral in het weekend is het in de middag super goedkoop! We hebben ook zonnepanelen en met een andere app kunnen we ook zien wanneer de opbrengst hoog is, dus dan gaat snel de wasmachine/vaatwasser aan.

Anderzijds bouwen we natuurlijk minder op. We storten een vast bedrag op de vaste lasten rekening waar we nu wel van over houden, maar kan me voorstellen dat we in de koude maanden alsnog moeten bijstorten. We hebben overigens ook een warmtepomp sinds kort, dus even afwachten hoe het gaat uitpakken!

4 likes

Zitten jullie toevallig bij Tibber? Want deze leek mij nog wel interessant.

Nee helaas! Dat is het enige wat ik wel echt jammer vind, het is niet super overzichtelijk en heb al paar keer gehad dat de app eruit lag :woozy_face:

@Sarie , nee zit bij Zondergas Energie. Ooit hier getipt gekregen op het forum!

2 likes

Dit hebben wij ook, maar aan de andere kant hebben wij heel lang gebruik kunnen maken van een goedkoop tarief terwijl de meeste al zeker €1 per kuub meer betaalden. Onze verhoging gaat eind deze maand in en hopelijk komt dan snel het plafond … dan hebben wij eigenlijk veel geluk gehad!

2 likes

Ik wilde Vattenfall bellen maar de wachttijd is langer dan een uur :smiling_face_with_tear:
Kan het dus zo zijn dat je met een variabel contract, al sinds januari geen prijsstijging hebt gehad?

Er zit een verschil tussen een variabel contract en een modelcontract. Bij modelcontracten veranderen de tarieven vooralsnog alleen per 1 januari en 1 juli. Modelcontract heb je vaak als je je nieuw aanmeldt bij een leverancier in deze tijd (dus als je bent overgestapt) en variabel contract heb je vaak als je vaste contract is verlopen en je dan bij die aanbieder blijft.

Maar juli is natuurlijk ook al geweest dus op zich wel gek dat je dan geen verhoging hebt gehad… Maar ik zou niet per se bellen denk ik. Aanbieders moeten 30 dagen van tevoren over veranderde tarieven communiceren dus ze kunnen niet achteraf nog je tarieven verhogen. Iets met slapende honden.

3 likes