Inflatie en energiecrisis

Aaah ok, haha wist niet dat het daarmee ook samen zou hangen. Want de gas en stroomprijs hangen ook weer samen toch?
De gasprijs daalt in ieder geval sowieso, dat lijkt me dan wel zeker aan het plafond te liggen… Of daalt het in Denemarken ook @Ovenschaal ?

2 likes

Ik vind dit weer vaag ‘huishoudens die het meest nodig hebben’; veel huishoudens die net niet eronder vallen, komen juist in de problemen zonder extra toeslagen.

Ik ben wel blij met de 2x 190 euro compensatie van dit jaar want verder heb in nog tarieven die onder het plafond zitten. Lekker egoïstisch van mezelf :upside_down_face: ben wel benieuwd hoe dat gaat. Of je dus gewoon 2x dat bedrag op je rekening gestort krijgt door de energiemaatschappij?

3 likes

Ok dus gewoon wachten om te zien hoe of wat dus. Want er staat 190 als vast bedrag maar wat ik betaal is bijv. lager. Er staat bij mijn leverancier ook alleen dat ik de korting van ze ontvang maar die schrijven nog niks over een wijze waarop. Zullen ze details mss ook nog over moeten becijferen.

1 like

Hier ook hele prima tarieven vandaag!

2 likes

Voor gas heb je inderdaad de TTF markt. Is een Nederlandse markt, maar wel leidend voor heel Europa
De wind + relatief hoge temperaturen kunnen inderdaad zorgen voor een prijsdaling, ik zie ook steeds meer berichten dat “de voorraden goed gevuld zijn” = meer vertrouwen.
De middag is sowieso vaak gunstig, want minder vraag en eventuele wind is dan juist weer vaker op zn hoogtepunt. En weekend is onder die omstandigheden vaak nog gunstiger dan een doordeweekse middag, etc.

4 likes

Wij betalen steady 0,43 euro per m3 voor gas, met een variabel contract.
Hebben ook geen bericht gehad dat het tarief verhoogd wordt. Betalen andere mensen ook zo ‘weinig’? Ik heb soms het idee dat ze ons vergeten zijn ofzo.

6 likes

Haha heh, das wel een heel laag tarief. Ook voor 2021.
Misschien gekke opmerking maar weet je zeker dat je bij gas kijkt en niet bij Electra?

4 likes

Mijn schoonzusje heeft dit ook. Zij neemt gewoon alleen elektriciteit af en that’s it. Ze betaalt dus ook geen vastrecht voor gas aan de energiemaatschappij. Verder komt een bedrijf eens in de zoveel tijd de propaantank vullen voor een x-bedrag. Ik denk niet dat dit valt onder het prijsplafond, want hier komt geen energiemaatschappij aan te pas. Maar ze zijn sowieso wel een stuk goedkoper uit omdat ze het gas alleen gebruiken voor douchen, dus maar heel weinig verbruiken.

Ik denk wel dat het prijsplafond invloed heeft op wat het bedrijf van de propaantank betaalt, dus die prijzen zouden in theorie ook moeten zakken.

2 likes

Ik hoop zo dat er binnenkort een bericht van de overheid komt hoe het gaat werken met blokverwarming. Ik blijf maar zoeken op internet maar overal wordt er ‘gehoopt op een oplossing’ en ‘denkt het kabinet erover na’. Of heb ik iets gemist?

1 like

Bedoel je stadsverwarming? Die worden ook meegenomen in het prijsplafond zag ik… Vorige week nog op de website van de leverancier hier over gelezen,

https://www.google.com/amp/s/radar.avrotros.nl/amp/prijsplafond-voor-stadsverwarming-dit-is-bekend-over-de-tarieven-voor-2023/

1 like

Ja we weten volgens mij alleen nog niet wat de nieuwe prijzen worden, want ze veranderen pas per 1/1.
Maar er is idd wel een prijs plafond afgesproken🤓!

2 likes

Nee blokverwarming, ik woon in een flat met 1 grote ketel die alle appartementen bedient. Maar daardoor komt het verbruik van die ketel natuurlijk ver boven het plafond, en er zou gekeken worden of dat gedeeld kan worden door het individuele verbruik.

4 likes

43 cent voor gas lijkt me wel enorm laag. Voor zo weinig heb ik nog nooit gas gehad. :see_no_evil: Is dat niet zonder andere dingetjes en datjes erbij?

Ik las gisteren op de Vattenfall website trouwens dat iedereen bij Vattenfall (maar zal voor de meeste energiemaatschappijen wel zo zijn?) in de 2de week van november 190 euro krijgen gestort en een maand later dus weer. Voor de mensen die zich afvroegen hoe je die 190 euro krijgt, nou zo dus haha.

Ben je klant van ons op 1 november dan ontvang je van ons 190 euro. We betalen dit bedrag in de tweede week van november uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je ook in december 190 euro.

11 likes

Bij Eneco ook las ik net!

3 likes

Het valt een beetje weg bij de rest, maar in combinatie met communicatie rond het prijsplafond lees ik ook dat de btw per 1 januari wel weer omhoog gaat van 9 naar 21%. Benieuwd wat ze met de vermindering energiebelasting gaan doen, die loopt ook per kalenderjaar.

2 likes

Ik kan het niet vinden, waar las je dit?

1 like

Waar lees je dit? Want overal waar ik zoek is het een korting op je factuur, niet iets wat je zo op je rekening gestort krijgt.

Wat ik wel nog lees is dat het eventueel bij mensen die onder de 190eu betalen het mogelijk terugkrijgen bij de jaarnota, maar niet dat zij dat uitbetaald krijgen.