Inflatie en energiecrisis

Ik zou zelf denken: laat als bedrijf alle incasso’s lopen en doe gewoon 2 betalingen per contract. Hoef je niks aan te passen of te verrekenen of moeilijk jaarnota’s zitten aan te passen en dan ga je het doel ook volledig voorbij. Het is juist bedoeld als interventie voor NU en niet voor bij je jaarrekening voor whenever dat is.

Lijkt hierboven alsof Vattenfall en Eneco dat dus zo gaan doen. Voor m’n eigen maatschappij weet ik ‘t niet.

2 likes

Ja dat vind ik dus heel vreemd want voor sommigen duurt die jaarrekening toch nog godweethoelang en moeten ze mss nu wel torenhoge voorschotten betalen. Dus het doel van de regering, hulp in 2022, is het dus niet. Uiteindelijk wel maar mensen die echt krom moeten liggen help je daar dan niet nú mee.

2 likes

Ahh okee, wellicht dat dat ook bij sommige maatschappijen het geval is hoor. Maar volgens mij is het niet perse zo vanuit de overheid bedoelt. Zou wel lekker zijn voor de mensen die minder dan 190,- betalen.

@Friemel wellicht dat je het dus inderdaad zo krijg, maar zal je er niet direct op rijk rekenen. Als in, kan mogelijk toch net anders in elkaar zitten.

1 like

Volgens mij was de bedoeling/instructie vanuit Den Haag wel dat die 190 een vast bedrag was, ongeacht je maandbedrag. Dus als je minder betaalt is het niet de bedoeling dat je gewoon 0 betaalt, maar hoor je dus daadwerkelijk wel terug te krijgen.

Bij Greenchoice lees ik over die €190 dat ze dat (op het moment van schrijven van het bericht van op de website) gaan verrekenen als korting op je energienota maar ze schrijven nergens wat ze doen als je maandbedrag minder dan die €190 is. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

3 likes

Kan even geen betere bron vinden dan deze: Korting op de energierekening in november en december. Eén vraag: hoe werkt het precies met die 190 euro? - Dagblad van het Noorden

Maar daar zeggen ze dit:
Maar wat als jouw rekening lager is dan de korting? Er zijn twee mogelijkheden :

1. Je krijgt een rekening van 0 euro; of
  2. de ‘overtollige’ korting wordt doorberekend op de jaarafrekening en die krijg je mogelijk uitbetaald.

Maar als het op je jaarafrekening doorberekend wordt, kan dat nog even duren lijkt me. Stel je jaarafrekening is in September.

1 like

Ik doelde hier op

Het is dus een vast bedrag aan korting dat gegeven moet worden, energiebedrijven horen dat overtollige geld voor mensen met lagere maandbedragen níét in eigen zak te steken. De rest over de manier waarop is gewoon speculatie want dat zal elke maatschappij zelf bepalen, zoals hierboven te lezen is gaan Vattenfall en Eneco het dus al anders (imho veel praktischer) doen.

2 likes

Ik kan me niet voorstellen dat een leverancier het met de jaarafrekening verrekent, omdat deze maatregel juist genomen is om het gat tussen nu en de ingang van het prijsplafond in januari te overbruggen. Dus juist dat er NU al iets gebeurt waar het effect direct van te merken is en een jaarafrekening kan in het meest ongunstige geval inderdaad nog maanden op zich laten wachten

@McApple ik zit ook bij Greenchoice maar kreeg juist een mail (gisteren dacht ik) dat ze er eind oktober pas op terugkomen hoe of wat

2 likes

Precies, acute actie die mensen direct merken en ‘eenvoudig’ is.

Ok de reactie waarop ik wilde reageren is weer weg :joy:

3 likes

Ja klopt ik heb ook een mail gehad. Daarin schrijven ze bij mij: Eind oktober ontvang je van ons bericht over je termijnbedrag voor november en december. Je hoeft hiervoor niets te doen. En ze verwijzen met een link naar hun website en daar staat dat eerdere stukje wat ik schreef, dat ze gaan verrekenen. En ik ben vooral benieuwd wat ze gaan doen met het ‘restbedrag’ als je minder dan €190 per maand aan ze betaald. (Ik betaal namelijk minder per maand dan die €190)

1 like

Dit staat ook op de site van Essent. Lekker onduidelijk ook, want zoals ik het lees kunnen ze het dus ook met de jaarrekening verrekenen.

2 likes

Ja ik denk het? Maar dat krijg je dan toch pas na je jaarrekening uitbetaald?

1 like

Ja inderdaad, een vast contract is nu heel fijn. Wij hebben gelukkig nog een jaar!
Ik hoop voor iedereen dat de prijzen snel omlaag gaan, maar voor onzelf ook. We hebben geen gas maar verbruiken rond de 10000 kwh per jaar ( ja dat is heel veel, we hebben 2 schuren en een loods waar elektrische apparaten staan) dus dat prijsplafond is voor ons alsnog een druppel op de hete plaat.
We zijn nu bezig met zonnepanelen dus ik hoop dat ze er voordat ons contract afloopt op liggen.

4 likes

Tip nu bij de Action, een elektrische knuffeldeken: Action Webshop | Carmen elektrische knuffeldeken

5 likes

Ik lees nu net bij in dit topic. Er zijn niet veel mensen met stadsverwarming hier, of wel?

Ik heb in ieder geval stadsverwarming waarbij ik mijn verhuurder betaal. Zij hebben de contracten met Eneco (de standaard leverancier in 010 geloof ik). Ik ben nu wel benieuwd hoe ik die tegemoetkoming dan ga ontvangen. Eneco naar de verhuurder en de verhuurder naar mij?

En meer dan ooit baal ik dat mijn individuele verbruik (nog) niet gemeten kan worden. Boven mij wonen grote gezinnen, naast mij een oudere vrouw die de hele dag thuis is. Ik geloof niet dat het echt zinvol is als ik nou de kachel uitlaat, tenzij de rest met me meedoet. :weary:
@Hippe_kikker Kunnen ze bij jouw blokverwarming al individueel verbruik meten?

1 like

Ja dat wel, maar dat wordt dus in eenheden berekend waardoor ik er ook nul inzicht in heb. Die eenheden komen niet overeen met m3 of kwh en dat is echt irritant.
Heb vorig jaar de hele afrekening nagekeken en toen wel gezien idd dat het wel echt je persoonlijke verbruik is.

2 likes

Ah ja ik zie het nu ook, verkeerd gelezen denk ik. Ik zit in dezelfde situatie als jij, er staat inderdaad dat het “verrekend” wordt maar ik verwacht eigenlijk dat het gewoon gestort wordt. Ik hoop het, ik denk dat ik het ga doneren want heb het zelf absoluut niet nodig.

3 likes

Dat is een goed idee, ik heb het ook niet nodig, en ik voelde me er al niet lekker bij.

4 likes

Ohhhhh die 190 euro is echt een life safer :sob::sob::sob:. Ik volg al maanden het nieuws niet meer en over alles mbt gas en energie omdat ik kaal word van de stress erover.
Ik ga eens uitzoeken hoe energiedirect dit doet… Die heeft het voor alsnog enkel over de rekening wat ik een dikke prima vind!

2 likes

Ik heb bericht van Eneco (warmte) en Greenchoice (stroom) over 190 euro compensatie. Kan toch niet dat ik twee keer de compensatie krijg van twee leveranciers, of wel?

1 like