In theorie zou je die 190 korting moeten krijgen bij de leverancier waar je op 1 november een contract hebt voor stroom…
Tenminste, dat is hoe ik de maatregel vanuit de overheid uitleg.
Wij zitten ook bij twee verschillende, was ook wel benieuwd hoe ze dat gaan doen!
Oh wat fijn dat het kan (individueel verbruik inzien)! Ik lees net dat er gaat worden gestemd over een prijsplafond voor blokverwarming. Ik hoop ernstig dat die er komt!
Ik las laatst een artikel over mensen die hier ook mee zaten en die gingen idd doneren aan de Voedselbank bjjvoorbeeld. Ben ik ook van plan, ik geef het liever aan een goed doel, ik heb het niet nodig.
Men neme een sigaar en een eigen doos…
Goed idee, ga ik ook doen!
Maar bedenkt dit niet dat een groep mensen juist nadeel gaat hebben van het prijsplafond? Degenen die nu bijv 50 euro per maand onder het prijsplafond zitten zullen dan meer gaan betalen toch aangezien die btw omhoog gaat en de korting eraf? Of maak ik nu een denkfout?
Ik denk dat dat een denkfout is. Het prijs plafond is afgestemd op verbruik, niet op de prijs. En volgens mij zijn de prijzen van het plafond wel inclusief btw etc
Edit: ik lees je berichtje nu nog een keer en snap het ook niet meer
Nee niet perse een denkfout, maar moeilijk te bepalen.
Wel in ogenschouw nemen dat de btw nu verlaagd is als maatregel en dat de korting nu verhoogd is als maatregel.
Dus je gaat terug naar de 'oude situatie ’ met reguliere btw van 21% en korting (alhoewel die dan wel hoger is dan in 2021 nog was, maar lager dan de korting die we in 2022 hebben van ca 800) met prijsplafond.
Was natuurlijk leuk geweest als het prijsplafond nog een extra maatregel was, maar snap wel dat het niet allemaal kan , die rekening komt immers ook bij de belastingbetaler terecht.
Ja ik denk dat je (helaas) gelijk hebt. Ik ga er wss best veel op achteruit volgend jaar; zit nu rond het prijsplafond. De BTW doet niet heel veel voor me, maar de korting scheelt wel echt veel geld.
Eind november loopt mijn vaste contract bij Greenchoice af en ik wil dan waarschijnlijk naar een andere leverancier. Maar ik had wel een nieuw ‘aanbod’ verwacht, of krijg je gewoon stilzwijgend een variabel contract?
En hoe kan ik nu ooit een beetje vergelijken wat enigszins goedkoop is (ik weet dat GC vaak het duurste is). Bij vergelijkingssites zie ik alleen Budget en Mega staan, dus dat is ook irritant.
Met de fluctuerende energietarieven van dit moment durven veel maatschappijen een vast contract niet aan. Ik gok dat je daarom ook geen nieuw aanbod hebt gekregen maar dat je contract doorloopt met variabele tarieven. Op vergelijkingssites zie je ook geen leveranciers omdat daar vaak de vaste contracten getoond werden, welke nu dus niet aangeboden worden.
Ja ik snap dat ik sowieso een variabel contract krijg, maar is er ergens een plek dat je kunt zien wat gemiddeld de laagste prijzen zijn? Ik snap dat het niet betrouwbaar is, maar in ieder geval een richting.
En op zich zou een bedrag vanuit Greenchoice wel fijn zijn, ik heb echt geen idee wat hun inschatting zou zijn. Ik vind dat wel irritant, ondanks dat er binnenkort een prijsplafond is.
Wij kregen geloof ik pas een week voor einde contractdstum een nieuw aanbod voor greenchoice, dat stond 2 maanden vast dat tarief. Per 1 oktober weer omhoog maar waren ze te laat met communiceren, dus nu per 20 oktober.
Vergelijken is echt mega lastig momenteel he je moet echt zelf iedereen af.
Oh wat irritant! Kan je dan nog veranderen van leverancier?
Ja omdat je contract afloopt per week erop kon dat wel, je zit dan niet aan die opzegtermijn vast. Nu wel maand opzegtermijn.
Oké dan wacht ik het maar af, dankjewel voor je antwoord!
Als je wilt kan ik straks wel ff onze tarieven opzoeken heb je een idee.
Ja dat zou fijn zijn, dan kan ik iets van een inschatting maken.