Inflatie en energiecrisis

Eigenlijk slaat dit helemaal nergens op. Las laatst in een artikel dat bijvoorbeeld Vattenfall in Duitsland wel vaste contracten aan is blijven bieden waardoor de prijzen niet zo extreem hard zijn gestegen als hier. Ook nu wordt bijvoorbeeld door een Ben Woldring gepleit voor vaste contracten mét hoge opzegvergoedingen als oplossing voor de absurd hoge prijzen.

We worden gewoon genaaid.

1 like

Welkom in Nederland.

4 likes

Ons tarief is nu 2,60065 voor gas en vanaf 20-10 3,44115 er m3.

5 likes

Ik heb die keus ook gemaakt en ben er heel blij mee. Tot nu toe pakt het veel gunstiger uit dan de variabele contracten die ik om me heen zie. En ik kan per maand opzeggen dus zodra ik denk ergens anders een betere deal te kunnen krijgen, kan ik gewoon overstappen.

3 likes

Pff wat een geld hè, meer dan twee keer zoveel als mijn huidige tarief. Kan dus wel verwachten dat ik in december 600 moet betalen, en dan heb ik nog geluk dat dat maar één maand is.

Ik ga toch even rondkijken, qua gas blijf ik wel onder het plafond maar met elektriciteit helaas niet.

1 like

Ik wil de nieuwe tarieven voor de servicekosten :sob: woningbouw zou het najaar '22 laten weten maar ik wil echt weten waar ik aan toe ben.

2 likes

en @Ovenschaal waar zitten jullie bij? Klinkt wel aantrekkelijk!

Ja echt he… wij zaten hiervoor op 90ct ofzo voor gas. Elektra zijn ze ook flink gestegen, vanaf 20-10 (vandaag dus)1,04253 normaal en 0,70340 dal per kwh. Zie nu in de app dat deze tarieven tot 1 januari zijn.

Wij gaan bij beiden over het plafond helaas, maar hebben gelukkig wel zonnepanelen dus dat scheelt. Hebben nu de vloerverwarming op 18gr staan, verwarming is nu paar keer aangeslagen snachts. Op de dagen dat de kids thuis zijn verwarmen we dan in de ochtend even bij met de airco, kost wel energie natuurlijk maar goedkoper dan de verwarming aan laten staan: In september 2022 was ons gasverbruik 1/3 van wat het in september 2021 was. En ons gebruik qua elektra was nagenoeg gelijk. Nu is het ook wel een warmere zomer geweest en begin september ook nog erg mooi weer, dus ben benieuwd wat het de komende maanden gaat opleveren.

3 likes

Ik zit bij zonder gas slimme energie! Uurprijzen voor de stroom en dagprijzen voor hrt gas. Augustus was even duur maar voor de rest al heel veel bespaard :partying_face:

5 likes

Ik vind dit dus mega interessant maar ben tegelijkertijd bang dat zo’n klein bedrijf bij het minste of geringste failliet gaat. Of is dat hartstikke onterecht?

3 likes

Neem het even lekker serieus. :smiling_face_with_tear:

Woont iemand hier ook in een appartement/flat waar er een centraal punt is van waaruit alle appartementen worden verwarmd? En is er vanuit jullie vve al iets bekend over eventuele compensatie? Het gaat dus niet om blokverwarming. Onze vve verwacht dat de kosten 4x zo hoog gaan worden als het contract afloopt in januari en we vallen tot nu toe buiten alle regelingen. Je hebt zelf ook maar beperkte invloed want zelfs al verbruik je zelf niets dan betaal je alsnog voor het gezamenlijke deel.

Ik zit bij Frank. Heel tevreden mee.
Je moet er alleen even rekening mee houden dat ze je vooraf een rekening sturen op basis van wat ze denken dat je gaat verbruiken. Als je minder verbruikt wordt dat bedrag afgetrokken van je volgende rekening. Dat is wel goed om te weten want ik las op internet wat klachten van mensen die vonden dat ze opgelicht werden toen ze hun eerste rekening krijgen. Maar uiteindelijk betaal je dus gewoon wat je verbruikt, je betaalt alleen vooruit.
Voor stroom verschillen de tarieven per uur, voor gas per dag. Je moet dus wel een slimme meter hebben. Maar in het weekend is de stroom bijna altijd heel goedkoop dus dat is heel chill als je dan je huishouden doet. En je kan ‘s middags zien wat de tarieven de volgende dag worden.

1 like

Is er iemand die bij easyenergy zit en weet hoe ze omgaan met de 190 euro teruggave? Ik kan dit nergens terugvinden en heb er ook geen bericht over gehad.

Voor alle mensen die de 190 euro willen doneren: waar gaan jullie dit schenken?

1 like

Vandebron heeft net een mail erover gestuurd en adviseert oa het kansfonds om aan te doneren als je het zelf niet nodig hebt.

Zij hebben een speciale actie opgezet om het geld weer te verdelen over andere organisaties.
Ik heb zelf wel eens subsidie aangevraagd bij het kansfonds en niet gekregen dus ze zijn iig kritisch haha.

7 likes

Zit er nog iemand bij oxxio die mij kan geruststellen of uitleg kan geven?

Ik zat gisteren op een laag bedrag in mijn maandverbruik, lager als mijn maandbedrag en het maandbedrag geschat door Oxxio.
Vanmorgen keek in de app en is het bedrag van mijn verbruik tot nu toe met 45 euro omhoog gegaan en alle voorgaande rekeningen zichtbaar in de app kloppen ook niet meer.
Zo staat er bijv bij mei 2021 dat ik een rekening had van 120 euro terwijl het maar 15 euro was.

De oxxio-chat kan mijn vraag niet beantwoorden en toen ik thuiskwam van mijn werk om te bellen waren ze al gesloten.

3 likes

Bij mij staan bij alle voorgaande maanden ook hogere bedragen, omdat ik sinds september nieuwe tarieven heb en ze het verbruik van de afgelopen maanden x dat tarief berekenen nu.

Heb jij niet toevallig ook nieuwe tarieven sinds vandaag?

2 likes

Nee mijn nieuwe tarieven zouden per 1 oktober in gegaan zijn. Wel verwarrend dat de oude afrekeningen dan nu ook anders zijn.

2 likes

Hmm misschien hebben ze dat dan nu pas aangepast?

4 likes

Zou kunnen, ik bel ze morgen even voor de zekerheid.

Dank je wel voor het meedenken!

1 like