Ik heb precies hetzelfde gehad bij oxxio. Het duurt even nadat je nieuwe tarieven in gaan en dan past de app alles aan. Dus ook voorgaande maanden. Ik heb nu tweede jaar achter elkaar een oxxio contract, in de overgang is dit ook gebeurd bij mij.
Ik huur een appartement en betaal de energiekosten aan de verhuurder, ik huur dus inclusief. Maar nu vroeg ik me af hoe dat dan zit met die tegemoetkoming/energiecompensatie. Die gaat dan waarschijnlijk naar de verhuurder omdat het contract op hun naam staat. Maar ik betaal, dus ik heb dan toch recht op de ‘korting’ zeg maar? Ik woon hier pas net (per 1/10) maar deel het huisnummer met mijn bovenburen (die ook inclusief huren van dezelfde verhuurder). Twijfel om hen een berichtje te sturen om te vragen hoe zij er in staan en of we misschien gezamenlijk een bericht aan de verhuurder kunnen sturen om te vragen hoe ze dit willen gaan doen. Heeft iemand hier misschien een soortgelijke situatie?
Edit: Heb inmiddels wel gevonden dat “Als u met meerdere huishoudens op een grootverbruikaansluiting bent aangesloten, krijgt u geen korting.” Maar staat niet bij wanneer dat dan is. Ik deel dus een huisnummer met de bovenburen. En we hebben ook maar één aansluiting/thermostaat/watermeter etc.
Is jouw prijs ook variabel? Dus dat je alleen betaalt voor het werkelijk gebruik? Of betaal je standaard huur + een vast bedrag voor de stookkosten per maand? Ik denk dat dit ook bepalend is in of ik de vraag zou stellen aan mijn huisbaas. Je wil geen slapende honden wakker maken.
Hmm kan ik niet echt inschatten maar ze zeggen zelf dus dat ze niet zo failliet zullen gaan juist omdat ze de inkoopprijzen vragen (+ een gedeelte winst neem ik aan ). En dat is natuurlijk ook wel logisch.
Als jij voor 3 maanden een variabel contract hebt a €2 gasprijs terwijl die in 2 van de 3 maanden op €3 staat maak je juist verlies als bedrijf. Maar als jij gewoon de daadwerkelijke prijs elke dag kunt aanpassen aan je gevraagde prijs lijkt me daar weinig risico aanzitten?
Kan je bij de meterkast? Dan zou je kunnen nakijken of je een grootverbruik- of kleinverbruikaansluiting hebt. Het is een grootverbruik aansluiting als de capaciteit groter is dan 3x80 ampere voor elektriciteit en groter dan G25 voor gas.
Wanneer je een grootverbruikaansluiting hebt, krijgt je verhuurder de compensatie van de 190 euro voor november en december niet, dus dan zou ik er ook niet om gaan vragen.
In het geval van een kleinverbruikaansluiting krijgt je verhuurder deze wel dus dan denk ik dat het relevant is wat @tomtom zegt.
Dit is niet waar. Ook volume voor een variabel contract wordt over het algemeen (cowboy uitzonderingen daargelaten) van tevoren ingekocht. Dat is juist de verklaring achter het zakken van de inkoopprijs van gas zoals dat in de media de laatste tijd wordt gecommuniceerd, maar het nog niet terugzien op je rekening: je gas is eerder ingekocht.
Ah dat wist ik niet! Dan klopt dat idd niet wat ik hierboven zei…
Is er iemand die (nog steeds haha, vgm zijn het er vrij weinig) bij greenchoice zit en in de app kan zien wat de tarieven voor elec/gas zijn? Bij mij staat er nog steeds 0.43/kwh bijvoorbeeld. Zou leuk zijn als we dat ook echt betalen maar ik ben bang dat de prijsverhoging nog niet doorgevoerd is in de app ofzo
Nee, ik betaal maandelijks €150,- voor gas, water, elektra en volgens mij zitten ook de gemeentelijke belastingen e.d. daar al bij. Het is voor mij niet inzichtelijk hoeveel het los van elkaar kost. In mijn contract staat dat het een ‘voorschot’ is maar ik heb al eerder vier jaar bij deze verhuurder gehuurd en ik heb nooit daadwerkelijk te horen gekregen of het bedrag klopte/inzicht gehad in de daadwerkelijke kosten, en nooit bij hoeven te betalen en ook nooit wat terug gekregen.
@Pecan, goeie tip dankjewel! Dat ga ik bekijken. En aan de hand daarvan beslissen of ik, evt in overleg met de bovenburen, contact opneem met de verhuurder hierover.
Mijn ex-partner (waar ik tot 1/10 bij woonde) krijgt die compensatie dan ook lijkt mij… Weet niet goed of ik daarin dan nog iets moet terug vragen aan hem want de bedragen krijg je (of worden gecompenseerd) in nov en dec en die maanden woon ik dus niet meer in hetzelfde huis als hij. Maar als het een compensatie is, is het ergens ook wel weer eerlijk om het wel te delen? Maar ja ik ben net voor de echte herfst/winter weg gegaan dus een gedeelte v/d kosten komen er nog aan als het ware dus is het misschien toch logischer als hij er profijt van heeft en ik niet.
Ja ik zit bij Greenchoice! Ik heb voor gas een vast contract (sinds mei dus de prijzen zijn om te huilen) en elektriciteit variabel. Zijn de tarieven dan interessant voor jou/hetzelfde/wat je zoekt?
Misschien ga ik nu iets heel geks zeggen, maar die compensatie is (al is de regeling echt scheef omdat iedereen hem krijgt) geen ‘gratis geld/extraatje’, maar bedoeld om te compenseren voor de hoge elektra/gasprijzen en dat gaat dan in eerste instantie natuurlijk op voor degene die die prijzen ook daadwerkelijk betaalt. Dwz: als jouw verhuurder/ex hoge(re) kosten heeft nu die niet aan jou worden doorberekend dan zou ik het ook wel vreemd vinden om om de compensatie te vragen. Als beiden vaste contracten met lage tarieven hebben óf jij nu meer betaalt dan vroeger vanwege de hoge tarieven is het een ander verhaal natuurlijk
Ik zie ook nog de oude tarieven staan. Denk dat het nog niet geupdate is oid.
Ja ben het helemaal met je eens hoor! Maar dat weet ik dus niet omdat de verhuurder niet inzichtelijk maakt aan de huurders hoe de berekening gemaakt wordt. Dus dat zou ik in principe kunnen vragen, lijkt me. Waar ik ook recht op heb omdat het ‘een voorschot’ betreft, maar in de eerdere jaren dat ik via hen huurde hebben ze me dat nooit willen laten zien.
Ik zou aan je ex-partner in ieder geval niks terug vragen, want die compensatie is voor november en december en toen woonde jij er al niet meer.
Dit moeten ze gewoon bekend maken en moet ook in je contract staan. Je hebt recht op die info
Nee, ik denk het niet haha. Ik heb een variabel contract :’)
Ja klopt… helaas doen verhuurders wel meer dingen die niet helemaal de bedoeling zijn. Sinds ik particulier huur is het altijd zo gegaan bij mij!
Ons contract bij green choice loopt midden november af en wij hebben precies een maand van te voren de nieuwe variabele tarieven doorgekregen.
Nieuwe tarieven zijn 1,0425 per kWh en 3,4412 per m3. Echt niet normaal hoe hoog pfff deze tarieven gelden tot 1 januari 2013.
Ik zit er ook aan te denken om over te stappen, weet niet of het ergens anders goedkoper kan, maar volgens mij is green choice best duur.
Wij zitten wel met beide onder het gemiddelde betreft gebruik. Nieuw maand tarief is voor ons 369 euro.
Ja wij kregen toevallig gisteren een mail, zelfde tarieven. Bij ons gaat het dan naar 500, 2,5 keer zoveel als wat we nu betalen.
Ik twijfel tussen Zondergas (per uur variabel) of Essent (50 euro goedkoper, maar dat staat niet vast natuurlijk). Ik vind het lastig. Ook al is het voor maar 1,5 maand en hebben we die compensatie, het is toch echt een flink bedrag waar ik zoveel mogelijk op wil besparen.