Inflatie en energiecrisis

Nee dat is het rare, ik heb dus nooit een mail hierover gehad

Weet je zeker dat je een variabel contract hebt?

contract

Ja ik zou zeggen van wel haha

2 likes

Ik heb hetzelfde en ook nooit een mail gehad. Zijn sommige variabele contracten variabeler dan anderen ofzo? :upside_down_face:

2 likes

Dat zou wel echt heel kut en oneerlijk zijn eigenlijk :sweat_smile:

3 likes

Mijn contract heet wel:
Groen&Vrij Wind en Zon halfjaar
Type contract: Variabel

Dus misschien mogen ze die maar elk halfjaar aanpassen ipv elke drie maanden?

Zo staat t wel in mijn contract, alleen staat er ook dat gc op elk moment de prijs aan mag passen naast die half jaar

1 like

Ja raar… Ben benieuwd of iemand anders hier misschien een verklaring voor heeft.
Mijn tarieven zijn nu ook nog lager dan het prijsplafond straks.
Ik klaag dus niet maar snap er ook niets van.

2 likes

Zoals ik je screenshot lees loopt je tarief 1 januari 2023 pas af!

Dat dacht ik ook idd, maar in het screenshot van @Mimir staat ook dat het tarief afloopt op 1-1-23 :sweat_smile: Het enige verschil is kwartaal vs half jaar vgm, maar dat zou toch weinig uit moeten maken denk ik?

1 like

Of het hier de verklaring is weet ik niet, maar dit kan zeker uitmaken. Als je voor 3 maanden een variabel tarief hebt en zij kopen nu bijvoorbeeld nov-januari voor jou in, betaal je een gemiddelde van de inkoopprijs die Greenchoice vandaag betaalt. Dan heb je precies de duurdere (winter)maanden te maken. Doen ze dat nu voor een half jaar, heb je ook de goedkopere lente maanden erbij waardoor je gemiddelde prijs naar beneden gaat.
Overigens wel een kleine kanttekening dat de seizoensgerelateerde verschillen niet meer zo duidelijk te zien zijn als voor de crisis.

De markt in het algemeen is super heen en weer gegaan afgelopen maanden en augustus was by far de hoogste piek, dus de inkoopprijs voor januari lag toen veel hoger dan wanneer je nu stroom inkoopt voor januari, om maar een voorbeeld te geven. Als jouw leverancier in augustus of september volumes moest inkopen, betaal je nu daarvoor de hoofdprijs.
De prijsdalingen van nu zie je daardoor ook pas een paar maanden later terug, mits die prijs laag blijft tot het moment dat jouw leverancier weer inkoopt.

Als je geen aankondiging hebt ontvangen erover mogen ze ook niet zomaar je tarieven verhogen.

4 likes

Same… heb ook het idee dat er niet echt een lijn zit in die variabele contracten? Heb wel blijven loont korting bij Vattenfall maar lijkt me toch dat meerdere mensen dat hebben. Het lijkt alsof iedereen iets anders betaald?

6 likes

Amai, hier is een energiecontract opgezegd per 31 oktober… What have we done :sob:

Wat zouden jullie doen? Bellen en proberen te verlengen tot 2 november? :scream:

1 like

Je krijgt die korting dan toch alsnog, bij je volgende energiemaatschappij? Of is die er niet?

1 like

Nee, die is er in dit geval niet :scream:

(We zijn gaan samenwonen en hij heeft 31 okt de sleuteloverdracht)

En in dat huis hebben jullie geen energiecontract?

1 like

Jawel, maar daar heb ik tot nu toe alle kosten betaald dus die tegemoetkoming wordt op mijn rekening gestort. Hij is nu zuur dat hij de tegemoetkoming met een dag misloopt. :sob:

Dus je wilt die 190 euro terwijl hij daar niet meer woont/geen energie gebruikt?

13 likes

Nou die vergoeding is voor november en december dus als je dan geen energiecontract op naam hebt is er niks waarvoor je gecompenseerd moet worden toch? Of begrijp ik het issue verkeerd?

5 likes

Klopt inderdaad, toch voelt het dan zuur als je de compensatie misloopt. @Alicante Zo voelt dat voor hem in ieder geval en ik snap dat wel.