Inflatie en energiecrisis

Compensatie voor wat?

19 likes

Maar hij heeft ook geen kosten toch. Zou het echt vrij sad vinden om dan te proberen 190 euro op te strijken.

24 likes

Ja klopt. Is wel echt een beetje sneu (gierig) inderdaad en tegelijkertijd kan ik me wel inleven. Tegen elke vriend zou ik zeggen ‘je kan het proberen toch’.

1 like

Als je alleen dat antwoord wilde horen had je het ook niet hoeven posten toch?

2 likes

Ik kan me best voorstellen dat je even kan balen maar ik vind het in deze tijd wel echt misplaatst om dat zo uit te spreken/te plaatsen. Er zijn hier veel mensen die angst hebben dat ze rekeningen niet kunnen betalen/de verwarming uitzetten etc. en dit klinkt dan meer als oh was wel een fijn extra geweest, jammer zeg.

Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken dus misschien draaien jullie ook elk dubbeltje om, maar anders denk ik beter volgende keer lekker met je vriend over zeuren maar verder laten

12 likes

Ik zou ook een voorstander zijn van een dergelijke controle, veel mensen krijgen het inderdaad uitgekeerd terwijl ze de compensatie eigenlijk niet nodig hebben. Nu die controle er niet is, is de vergelijking met een kerstpakket niet eens zo gek gemaakt.

Mijn vriend baalt vooral omdat hij het ziet als een compensatie voor überhaupt de hoge kosten van de afgelopen tijd en niet specifiek november en december. Dat toevallig deze twee maanden zijn uitgekozen als compensatiemaanden is qua timing gewoon rot voor hem.

@ferris Ik schijt 'm ook voor de rekening. Ik heb stadsverwarming zonder individuele meter dus ik heb geen enkel tussentijds inzicht in mijn verbruik. Schijnt aan gewerkt te worden, maar kan nog enkele jaren duren.

3 likes

Mja je kunt dingen als argument toe blijven voegen aan je post, het blijft fucking matig om het uberhaupt te overwegen.

18 likes

Maar dat maak jij ervan, je hebt geen enkel inzicht in zijn verbruik van de afgelopen maanden. Ik zeg alleen dat ik het eens ben met jouw vergelijking van een kerstpakket, omdat het zonder jouw voorgestelde controle in enkele gevallen dus wel zo uitpakt. Daarom ben ik ook voorstander van controle.

2 likes

De kosten waren de laatste maanden wellicht hoger, maar die zouden de komende maanden nog hoger zijn omdat het dan pas echt koud begint te worden en er dus meer gestookt gaat worden en het plafond pas in januari in gaat. Die extra kosten worden dan dus gecompenseerd. Jullie hebben sowieso al lagere kosten vanaf november omdat je de energierekening dan kunt delen (even ervan uitgaande dat met 2 personen wonen niet gelijk staat aan 2x zoveel verbruik). Dan is het toch heel scheef om alsnog 2x compensatie te willen krijgen terwijl je geen extra kosten gaat maken?

9 likes

Als je huurt zit jouw verhuurder namens jou in de VvE. Je betaalt dan denk ik ook energiekosten aan de verhuurder toch? Want het energiebedrijf weet niet hoeveel huizen er op jullie aansluiting zitten, dat is het probleem nu met dat plafond.

2 likes

Zit er hier toevallig iemand bij oxxio? Ik vraag me af wat zij gaan doen met die 2x €190. Op hun website staat dat ze er nog niet uit zijn hoe ze die korting gaan verrekenen. Ik lees dat sommige maatschappijen de korting gewoon op de rekening gaan storten, dus ben benieuwd. Wij gaan per november €0,85 kwh betalen. Gelukkig maar 2 maanden.

Verder hebben wij het geluk dat we een warmtepomp hebben en 6 zonnepanelen. We hebben een particuliere huurwoning, maar deze is goed geïsoleerd. We wonen hier sinds juni dus ben heel benieuwd hoeveel we gaan gebruiken in de winter… Gemiddeld zitten we op 190 kwh per maand. De opbrengst van de zonnepanelen verschilt per maand, maar met de jaarrekening wordt dit weggestreept tegen wat we hebben verbruikt.

Ik vind het echt bizar om te lezen hoeveel sommige van jullie kwijt zijn per maand. Kan me er ook zo boos over maken… voor veel mensen is dit toch allemaal niet meer te betalen? En de stijgende energiekosten, echt alles wordt duurder. Maar toch zie ik nog steeds overvolle terrassen. Hoe dan? Ik hou mijn hart vast…

2 likes

Is dit niet meer iets om de regering kwalijk te nemen? Zij heeft deze oplossing bedacht, je vriendin profiteert er enkel van. Het is toch niet zinvol om mensen die de compensatie ontvangen maar niet nodig hebben daar op aan te kijken. Je kunt de compensatie ook niet weigeren als je dat zou willen. Sommige mensen kiezen er nu voor om het bedrag te doneren. Maar als jouw vriendin ervan op vakantie wil, boeit dat dan? Je zou de regering erop moeten aankijken denk ik op het moment.

Edit: Huh de post waar ik op reageer is verdwenen. Ging over een vriendin die nog op vakantie zou gaan en daarom blij was met de compensatie.

3 likes

Ongekend… als je het niet nodig hebt doneer het dan aan de voedselbank oid. Genoeg anderen die hun ontbijt overslaan omdat ze het niet kunnen betalen of deze winter in 14 graden zitten omdat ze geen geld hebben om de verwarming aan te kunnen zetten (om dan naast de kou maar ff niet te spreken over dat je huis dan te vochtig kan worden met schimmel tot gevolg). Maar laten we vooral aan ons eigen levensgeluk denken dat alleen bestaat met extra vakanties :sparkles:
Had hierboven ook gehoopt op een fatsoenlijke verklaring maar ook een gevalletje schaamteloos graaien naar iets waar je gewoon geen recht op hebt, heel bijzonder wat dit met mensen doet……

14 likes

Mijn aanbieder, Innova, gaat ook gewoon storten en niet verrekenen. Wel praktisch, blij mee.

1 like

Eneco ook zie ik net. Begin november checken ze of je nog een contract hebt, midden-eind november storting. En dan in december dat proces opnieuw.

Ik snap dat de overheid snel iets bedacht heeft om de kosten te dekken voor iedereen. Maar het feit dat ik overal hoor en zie dat mensen heerlijk ervan kunnen shoppen oid doet wel een beetje zeer.
Ik gun het ze van harte, heel fijn dat ze geen financiële problemen hebben en kunnen genieten van 380 euro.
Maar toch ben ik een beetje salty erover… Ik ben er kapot blij mee omdat ik echt super stress heb over alle rekeningen en dit mij echt verlichting geeft.

15 likes

Ik voel me ook een beetje een zure kantoortrut, maar word inmiddels echt geïrriteerd van de grote hoeveelheid mensen in onze omgeving die blijkbaar nog een vast contract hebben en heel laag maandtarief en er zelfs geld op toe krijgen omdat ze bv onder de €100,- per maand betalen. Ondertussen ben ik vooral blij dat er in november en december “maar” €310 ipv €500,- af wordt geschreven (greenchoice trekt het af van het bedrag wat ze afschrijven en als je dan negatief uitkomt krijg je dat gestort). Fijn voor je, maar hoef het even niet te horen.

Gelukkig hebben ook wij in oktober weinig gas verbruikt tov 2021. Nu 20m3 vs 160m3. Vloerverwarming bijna uit in het kantoor (is een ruimte van 30m2 op de noordkant van het huis dus altijd al koudere ruimte) omdat we die nu niet gebruiken ivm dat ik met verlof ben, thermostaat op 18 ipv 19gr, watertemperatuur cvketel omlaag en uiteraard het bizar mooi weren helpen dus wel mee. December en januari waren bij ons vorig jaar de duurste maanden, dus ben heel benieuwd wat we dan weten te besparen tov vorig jaar.

Ga steeds meer twijfelen over een aanbieder voor gas met tarieven per dag/uur maar wij zijn afgelopen jaar flink over het energieplafond heen gegaan (2100m3 totaal uit mijn hoofd) dus ben ergens ook bang dat dat negatief gaat werken. Anderzijds hebben we op heel de benedenverdieping vloerverwarming en die slaat snachts het hardste aan… heeft iemand een idee met zo’n contract voor tarieven per uur of de tarieven snachts dan vaak gunstiger zijn dan overdag?

2 likes

Ik snap je gevoel, maar dat een ander het krijgt, doet in feite niks af aan het feit dat jij het óók krijgt, toch? Dat moet je jezelf dan maar voorhouden.

2 likes

Ik ervaar nu het zelfde bij Eneco. Schrok me rot eerder deze nacht. Maar geruststelling om te lezen hoe het zit.

Ik las iets over Zondergas, heb er ook naar gekeken maar ik vond het toch wat risico, maar dat is echt gebaseerd op een onderbuikgevoel.

Wij zijn zelf overgestapt naar Essent, daar was het ipv 500, 370 euro. Scheelt dus ook al behoorlijk. En door die 190 euro betalen we dan gelukkig in november/december net zo veel als de afgelopen maanden.

Je kunt op de meeste websites ook wel het geschatte maandbedrag uitrekenen! Ik heb het expres ruim gehouden, want begin dit jaar hebben we extreem veel gebruikt (door gasten die niet zo zuinig waren). Dus wss krijgen we dan nog terug ook.

Edit: ik bedoelde Vattenfall, niet Essent.

4 likes