Inflatie en energiecrisis

Nou ik heb dat ook… heb ze net toch maar voor de zekerheid een berichtje gestuurd (met bellen kom ik er niet doorheen). We betalen gewoon 5,25 keer zoveel als stroom, gelukkig maar voor 2 maanden maar tis toch te bizar voor woorden

Ik heb mijn verhuurder gemaild met de vraag hoe dit zit. Mijn bovenbuurvrouw woont hier al een paar jaar en zij geeft aan dat ze nog nooit inzicht heeft gekregen in de werkelijke kosten. In ons contract staat dat het een ‘voorschot’ betreft voor de energiekosten (en gas en water) dus voor zover ik weet zou de verhuurder dit wel inzichtelijk moeten maken. En hebben wij als betalende partij het recht op de tegemoetkoming, lijkt mij. Ben benieuwd wat de verhuurder gaat antwoorden. Ik heb inmiddels de huur (incl. dus het voorschot) al overgemaakt voor november maar goed. Misschien kunnen ze het dan verrekenen met december of ons geld terug overmaken.

1 like

Het is geen administratief foutje de bedragen dat je ziet schijnt gewoon te kloppen. Omdat de bedragen voor energie en gas dus enorm gestegen zijn. Ook al is je verbruik het zelfde als de jaren voorheen. De bedragen bij bijv de energie rapporten berekenen ze voor nu met de nieuwe bedragen. Maar wat je in je overzicht op het formulier staat is het juiste bedrag. Heel verwarrend!

Het was heel verhaal en ik ben slecht in goed na te vertellen (wat wel duidelijk is nu :stuck_out_tongue_winking_eye:). Ik kreeg tenminste wel terug gekoppeld dat ik geld terug krijg met mijn jaarafrekening maar kans is dat het verrekent word met mijn nieuwe termijn bedrag. En het contract wat bij mij gister in gegaan is is voor 3 maanden.

1 like

Ik heb toch maar even een berichtje gestuurd en ik kreeg dit als reactie:

-aangepast door moderator: privé corrrespondentie verwijderd-

Edit: volgens de energieleverancier kan de app alleen met de huidige tarieven rekenen. Dit betekent dat de bedragen van de maanden met het vorig tarief ook worden berekend met het huidige tarief. In de jaarrekening wordt wel gerekend met de juiste tarieven.

5 likes

Wat @weetikveel stuurt bedoelde ik! Dus dan klopt dat gelukkig wel!

3 likes

Ja en dat bedoelde ik met de energierapporten :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ik ontvang net deze mail van Vattenfall maar ik snap hem niet helemaal:

In het eerste stukje staat dat ik in november en december die 190 euro krijg. In het 2e stukje staat dat het wordt verrekend met een openstaande jaarrekening. Toevallig wordt die van mij 16 november gemaakt. Wordt het daar dan mee verrekend? En die van december dan met de jaarrekening in november 2023?

Begrijpend lezen is niet altijd m’n sterkte kant. Dank je wel!

1 like

Nee, met openstaande bedoelen ze, als je je vorige jaarrekening niet hebt betaald, of nog schulden bij ze hebt. Niet het vaste bedrag dat je maandelijks betaalt. Je krijgt de volle 190 euro als je geen schulden of achterstallige bedragen bij Vattenfall hebt. (nagevraagd bij de klantenservice)

2 likes

Oh wat fijn dat jij het weet. Dank je!

2 likes

Iemand die advies kan geven ?
Wij zitten nu bij Eneco.
De hele maand proberen te besparen. Kachel uit en in de kou zitten.
Minder wassen en noem het maar op. Het ging erg goed. En een verhogen ze de prijzen weer en ja hoor weg besparing.

Ik twijfel of overstappen niet toch verstandiger is ?

Zoals nexy energy ?

Verhuurder geeft aan dat omdat het energiecontract op naam staat van de eigenaar, wij als huurders er geen recht op hebben. En dat ik de informatie maar op moet zoeken op Google. :sweat_smile: Volgens mij klopt het niet. Want wij zijn toch de betalende partij als huurders, omdat we inclusief huren. Waarom zou de verhuurder de compensatie dan ‘in eigen zak’ mogen steken, dat is toch oneerlijk?

3 likes

Is het een vast bedrag of wisselt het bedrag per maand. Of loopt hij risico als de prijs omhoog gaat? En daarnaast, ik begrijp je frustratie, maar hij heeft een punt dat het contract op zijn naam staat. Niet netjes van hem om het te houden, maar ik vrees dat je niet veel er tegen in te brengen hebt. Heb je al nagevraagd bij de Huurcommissie?

Maar hoe weet je dat het niet wordt doorberekend in de jaarrekening?

Ik zou daar gewoon naar vragen als het weer zover is.

@TanteBetje ik betaal een vast bedrag per maand.
@Nefertiti er komt geen jaarrekening, de verhuurder maakt niet inzichtelijk aan de huurders wat de daadwerkelijke kosten zijn.

Ja beetje apart verhaal zo. Ik weet niet of ik zin heb om er werk van te maken want er is ook geen eenduidig antwoord op de vraag te vinden online.

Ik heb dezelfde situatie en vind alleen het geen inzicht willen geven in de jaarafrekening gek. Voor de rest heeft hij gelijk; hij heeft een contract met de energiemaatschappij en via dat contract verloopt de compensatie. Die krijgt hij wel lijkt me, maar dan 1 x omdat jullie als 1 huishouden tellen. Ik kreeg eerder trouwens ook nooit automatisch inzicht in de jaarafrekening, maar hoefde dan ook nooit bij te betalen. Nu doet hij dat wel, om een eventuele verhoging of bijbetaling te verantwoorden. Maar dat is dus pas bij de jaarafrekening. Volgens mij zou je wel bezwaar kunnen aantekenen als het andere huishouden bijvoorbeeld veel meer verbruikt. (Misschien niet helemaal dezelfde situatie trouwens want ik heb al jaren geen huurverhoging gehad, dus vandaar dat ik ook niet zo super kritisch ben. Plus de energiemaatschappij waar ik onder val gaat sowieso verrekenen.)

1 like

Ja ik deel het huisnummer met de bovenburen maar ik huur wel een zelfstandig appartement. Ik ging er dan vanuit dat ik de helft van de €190,- p.m. gecompenseerd zou krijgen, oftewel het zou delen met de bovenburen.

Ik heb al meerdere jaren van deze verhuurder gehuurd en ze hebben nooit een jaarafrekening of overzicht v/d energiekosten laten zien. Heb er in het begin wel om gevraagd maar ik kreeg het nooit.

2 likes

Maar als je een vast bedrag betaald heb je er niet persé recht op toch. Het is niet jouw contract. De compensatie is omdat deze 2 maanden de prijsstijging enorm is. Als jij toch hetzelfde betaald is het toch logisch dat het naar je verhuurder gaat. Die zal dat verschil dan vast verrekenen. Vind dit zelf ook een gevalletje ik zie het als extra spaargeld. Het is om mensen te helpen, niet als extra zakcentje.

8 likes

Dit vraagt ik me wel vaak af met huisbazen. Verder eens hoor dat het compensatie moet zijn.

Voor de mensen die het niet nodig hebben en (deels) gaan doneren, weten jullie al waar? Of hebben mensen nog tips voor goede doelen (dacht sowieso aan voedselbank)

2 likes

Ja zal vast niet letterlijk verrekend worden. Maar die zal vast opdraaien voor die hoge kosten.

Ben ook benieuwd waar mensen hun compensatie op storten, ik wil het namelijk ook doneren.