Inflatie en energiecrisis

@ferris Ik las in de krant afgelopen week Voedselbank, Kansfonds of Armoedefonds. Ik zoek ook iets van een goed doel in die hoek (dus in Nederland, gericht op armoedebestrijding/preventie/ondersteuning). Maar nog niet helemaal over uit.

4 likes

Maar als de verhuurder toch niet jouw huurprijs heeft verhoogd/de huidige energieprijs direct doorberekend aan jou merk jij toch niets van de bizarre energieprijzen nu? Hoezo zou je dan recht hebben op die vergoeding?

Edit, wat @JustinBieber zegt dus, sorry dubbel

9 likes

Ik ga me is even inlezen op die 3. Heel erg bedankt!

1 like

Ik weet niet of je direct aan hun kan doneren maar een van de scholen waar ik heb gewerkt werkte wat betreft armoede samen met het jeugd educatie fonds. Las laatst dat zij het steeds drukker hebben ivm armoede. Zij helpen de ontwikkelingskansen van kinderen in armoede te vergroten.

4 likes

Nee tuurlijk draait een huisbaas niet op voor de hoge kosten, die berekent dat gewoon door hoor.

Of ja, die hoort het door te berekenen, net als wanneer je zuiniger bent dan je geschatte verbruik.

4 likes

Ik ga ook voor Kansfonds

4 likes

Mijn ouders hebben gedoneerd aan de lokale voedselbank, dus je kan evt ook naar lokale initiatieven kijken @JustinBieber!

2 likes

Nou, ik betaal een flink hoog bedrag voor de energie dus ik merk het dan wel toch? Ze vragen aan mij en mijn bovenburen echt een flink bedrag. Het is dit jaar wel verhoogd in de herfst. En ik weet natuurlijk nu nog niet of het bij dit bedrag blijft. Maar ik heb, zoals ik al zei, geen inzicht in de daadwerkelijke kosten dus dat maakt het wat lastig. Ik zie het niet als ‘extra zakcentje’, ik vind het vervelend dat je dat voor mij invult. Ik heb het financieel niet ruim en zou er niet van op vakantie gaan of iets dergelijks maar gewoon mijn vaste lasten mee betalen.

4 likes

Sorry voor dubbelpost maar het is gewoon ook klote dat ik met de bovenburen op één aansluiting zit want ik heb de verwarming nu niet aan in mijn woning maar de thermostaat, die op de gang zit, staat wel gewoon aan omdat het bij de buren boven kouder is dan bij mij. En zij laten ook continu de lampen aan op de gang etc. terwijl ik daar heel erg op let. Wij betalen met elkaar een x bedrag maar dat is niet gebaseerd op wie er evt. meer of minder verbruikt, gewoon een gemiddelde.

Je hebt gewoon recht op een afrekening van je servicekosten, en als je verhuurder die niet geeft hoef jij niet akkoord te gaan met hogere servicekosten. Je kunt tot 2 jaar terug zo’n afrekening eisen. Kan volgens mij via de huurbond, maar misschien heb je ook een rechtsbijstandsverzekering?

Daar zou ik dan zeker werk van maken, en dan kun je volgend jaar ook zien of de tegemoetkoming in de energiekosten wel juist verrekend is. Want het is gewoon zo dat het energiecontract op jouw naam moet staan wil je recht hebben op die compensatie…

2 likes

Dit @jasmijntheetje inderdaad! Ik zou daar zeker werk van maken. In mijn ervaring werkt een brief die je hebt opgesteld met behulp van een advocaat ook goed dus mocht je zo iemand in de familie of vriendenkring hebben… :nerd_face:

2 likes

Ik heb nu gemaild en gevraagd hoe/wanneer ik de jaarafrekening/inzicht in de kosten ga krijgen. En op onderstaande website van Independer staat dat mensen die inclusief huren ‘waarschijnlijk’ geen recht hebben op de compensatie.

"Wie krijgt de energiecompensatie (niet)?

Alle Nederlandse huishoudens (kleinverbruikers) die op 1 november en 1 december een eigen energieaansluiting hebben, krijgen twee keer 190 euro van de energieleverancier die de stroom levert.

We verwachten dat de volgende groepen geen 190 euro krijgen, of op een andere manier gecompenseerd worden:

• Huishoudens met alleen een gasaansluiting;
  • Huishoudens die inclusief huren
  • Mensen die met meerdere huishoudens op één aansluiting zitten.

Zodra hier meer over bekend is, zullen we deze informatie updaten."

3 likes

Denk (weet vrij zeker) dat ze bedoelen als je bijv. die 16 november moet bijbetalen op je jaarafrekening dat ze het daarmee dan verrekenen. Ik krijg 15 november ook mijn jaarafrekening van Vattenfal en ik weet dat ik geld terug krijg dus ik verwacht gewoon 190 euro op mijn rekening (en geld wat ik terugkrijg apart).

@PizzaFunghi waarom een boos poppetje?

2 likes

Ja dit! Ik heb in oktober slechts €30 uitgegeven voor stroom en gas de hele maand. In augustus stond alles veel hoger en daar dus ook €95 uitgegeven. Bizar verschil wel. Ook bewust deze maand de verwarming wel uitgehouden, en het was ook nog steeds niet nodig. Maar deze prijzen zijn wel even heel fijn nu!

2 likes

Dikke duim :frowning:

2 likes

de gasprijs is ook al een tijdje over zijn piek heen, ik veronderstel dat deze ondertussen wel grotendeels gestabiliseerd zal zijn omdat landen hun routes en voorzieningen ondertussen uitgestippeld hebben. In Augustus was er ook nog onzekerheid over gasvoorraden en het aanvullen van gasvelden die ondertussen wel propvol zouden zitten. Qua zuinigheid denk ik dat je vooral individueel moet bekijken, in België is het verbruik in oktober 22 bijvoorbeeld 9,6% lager geweest dan vorig jaar, wat ik eigenlijk weinig vind navenant de paniekreactie van veel mensen en het zeer warme weer.

2 likes

Maar dat is toch heel logisch? Jij hebt zelf namelijk geen energiecontract dus krijg jij het niet maar de persoon met het contract (=de verhuurder). Enige wat die moet doen is dat verrekenen op de jaarafrekening.

1 like

Ja en dat wil de verhuurder dus niet doen, dus dat is het probleem! Ik krijg geen jaarafrekening van ze. En dus ook geen verrekening.

1 like

Nee dat snap ik, alleen leek uit je post alsof het je verbaasde dat jij die vergoeding niet zelf kreeg

2 likes