Inflatie en energiecrisis

Ja idd want het is ook voornamelijk het verwarmen van de kamer met bad enz. Dus wel goeie tip ja! Thanks :slight_smile:

Verder lekker dekentjes en kruikjes.

1 like

Het is weer de 10e van de maand en dan kan ik bij Essent kijken naar hun advies over het termijn bedrag nou dat was €214 nu €372 . Ik ben benieuwd naar 10 oktober 


2 likes

Jeetje wat absurd he :worried:
En goed idee om naar dat soort oplossingen te kijken.
En desnoods leggen de kinderen/kleinkinderen allen wat bij ofzo als het nog hoger gaat stijgen

1 like

Ik woon pas een jaar in mijn huidige huis en al een aantal maanden kreeg ik steeds bericht dat het adviesbedrag 300 is ipv 150 (wat we per maand betalen), maar dat klopt helemaal niet met de afrekening. We hebben helemaal niet veel meer verbruikt dan we betaald hebben, dus ik snap die schatting sowieso niet


2 likes

Wij willen de thermostaat lager instellen dan vorig jaar om te kijken wat wij hiermee besparen. Maar nu hadden we de volgende vraag. We willen hem s nachts op16 graden zetten en dan als we overdag thuis zijn (s ochtends met opstaan en ontbijten en vanaf ongeveer 5 uur s middags) op 18 graden. Is het dan slim hem tussendoor weer terug naar 16 graden te laten zakken of hem juist heel de dag op 18 graden te laten omdat weer terug opwarmen aan het eind van de middag ook weer meer energie kost?

2 likes

Laag zetten als je niet thuis bent. 8+ uur een leeg huis verwarmen kost veel meer

2 likes

Opwarmen kost niet meer energie dan hele dag zelfde temperatuur houden. Afhankelijk van je huis/ketel kan het wel lang duren. Als je radiatoren hebt kan je daar ventilatoren onder hangen zodat het sneller opwarmt.

4 likes

Misschien doe je dit al, maar mijn boekhouder zei dus dat ik een deel van mijn GWE kosten aftrekbaar kon maken. Ik verzorgde gehandicapten zorg in mijn eigen huis, ook als zzp’er, en hij berekende een percentage wat ik mocht aftrekken.

—-
@ufo ik herken je zorgen. Wij gaan ook amper omhoog terwijl je overal horror tarieven hoort (& ook hier leest). En dan ben ik weer als de dood dat m’n shit niet goed is bijgewerkt en er ineens een naheffing komt. Maar goed, na een uur spitten op greenchoice en ennatuurlijk lijkt het toch echt goed te gaan. Dus eh, ik probeer nu maar te vertrouwen dat we nog goed zitten :cold_face:?

2 likes

Het advies voor ons termijnbedrag gaat elke maand omhoog. En het bedrag wat we bij de eindafrekening moeten bijbetalen dus ook. Voor alsnog hebben we gekozen om dat eindbedrag bij elkaar te gaan sparen omdat we verwachten komende winter minder te verbruiken dan het afgelopen jaar. Maar ik merk dat ik er de hele dag wel mee bezig ben. Stekkers uit de stopcontacten, apparaten uit ipv stand-by, kort en kouder douchen.

En dan besef ik dat wij het luxe hebben, want we kunnen nog besparen, en we kunnen het bedrag bij elkaar sparen en anders hebben we een vangnet. Ik maak me echt zorgen om mensen die minder te besteden hebben of die helemaal geen idee hebben van wat er speelt. Zie in mijn werk dat steeds meer mensen in grote financiële problemen komen en er is zo weinig wat je kunt doen.

2 likes

Betreft inflatie: het bedrag wat partner en ik op de gezamenlijke rekening zetten is inmiddels niet meer genoeg voor boodschappen + af en toe afhaal of eten buiten de deur + kinderkleding. Inmiddels doen we er alleen boodschappen van en zelfs dan is het niet genoeg.

Ik maak me er echt zorgen over. We moeten dus echt gaan herzien waar we boodschappen doen en wat we kopen. En dan hebben wij de ruimte nog om dat te doen, hoe moet dat dan voor gezinnen die al zo zuinig mogelijk deden? Die staan echt aan de afgrond. Op AD zie ik een interview met een vrouw die haar gas een jaar heeft laten verzegelen. Dat moet toch niet kunnen in een tijd als deze? Terwijl topmannen een nieuwe boot uitzoeken oid? M’n sociaal democratisch hart huilt

7 likes

Voor iedereen die zich zorgen maakt om mensen met weinig geld: de Voedselbank kan echt heel veel steun gebruiken, geld, houdbare etenswaren (check de website van je lokale bank voor wat ze nodig hebben) en tijd. Als we het niet van onze regering kunnen hebben moeten we elkaar helpen. Check ook andere lokale initiatieven zoals buurtkeukens en kledingbanken. Je kunt vaak meer doen dan je denkt!

27 likes

Via fb ben ik in contact gekomen met een vrouw die je koppelt aan een gezin en daar kopen wij iedere maand al het ‘school eten’ voor. Dus pakjes, liga’s en brood enz. En met sinterklaas cadeautjes. Je komt zelf niet in contact met het gezin, je krijgt alleen info over de samenstelling en leeftijden van de kindjes. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel zo’n fb groep?

44 likes

Yes dit wilde ik nog komen posten. Je kunt ook via je buurt/wijk/sociaal team aangeven dat je iemand tot steun wil zijn. Zij kennen alle initiatieven bij je in de buurt.

En naast de voedselbank is er bv ook de stichting jarige Job. Je kunt een oproepje op Facebook/buurtapp plaatsen. Ik geef vaak eten wat wij over hebben na het koken aan onze oudere buurvrouw, en kleding geven we door. Onze supermarkt heeft ook vaak initiatieven voor de voedselbank, dat je iets extra’s in je mandje kan stoppen voor daar.

En denk bijvoorbeeld vast na over je kerstpakket als je dat krijgt. Je kunt het doorgeven of met je werkgever overleggen over de invulling van zo’n pakket.

10 likes

Na de dagenlange storing bij Essent eindelijk kunnen kijken wat het nieuwe geadviseerde maandbedrag is. 650 euro! In een maand een stijging van ruim 300 euro. En daarvoor zijn we al een keer ruim 100 euro gestegen. Echt bizar. Ik hoop dat we dit jaar iets minder verbruiken door op de werkkamer geen verwarming aan te zetten en wat beter op te letten met douchen enzo. Schrok wel echt even van die ruim 600 euro.

4 likes

Hier ook 500 euro per maand. Ik woon alleen in een klein appartement :sob: Ik werk normaal veel thuis, maar ga toch maar iets vaker naar kantoor denk ik

1 like

En misschien is wollen rompers nog een idee.
Ik zit er zelf ook over te denken om wollen ondergoed te gaan aanschaffen, volgens mij scheelt dat echt veel.

(of gewoon m’n thermo ski ondergoed van zolder halen, niet om mee naar Oostenrijk te gaan maar om lekker comfortabel op m’n eigen bank te kunnen zitten :roll_eyes:)

3 likes

Ik vraag me bij die termijnbedragen wel telkens zo af hoe zich dat verhoudt tot de echte prijzen en het daadwerkelijke verbruik? Als je zelf de rekensom maakt van verwacht gebruik (bijv van vorige jaarrekeningen) icm met de geldende tarieven kan ik me echt niet voorstellen dat het daadwerkelijk zó hoog uitpakt? Wij zaten variabel bij een leverancier waar ook zulke spookverhalen over rondgaan met die enorme bedragen maar met variabel tarief komen we uit op een maandbedrag van ca 250 euro. Nu met het nieuwe jaarcontract met innova zitten we ook op zoiets. Misschien moeten we iets bijleggen maar dat valt volgens mijn inschatting ook wel mee. We verbruiken niet enorm veel maar wel gewoon een oud rijtjeshuis met 2 volwassenen en 2 kinderen, met gas. Ik snap dan echt niet hoe je met een klein huisje op zo’n bedrag uitkomt, vanaf de kant van de leverancier.

2 likes

Ons voorschot is nu 340 euro. We hebben deze week vanuit onze leverancier (variabel contract) nieuw voorstel gekregen. De prijzen stijgen nu naar 0,53 euro per kwh en 2,484 per m3. Ons voorschot zou daarom op basis van verbruik vorig jaar naar 569,28 euro moeten. Wij zijn zelf aan het rekenen geslagen en als we begin dit jaar geen zonnepanelen hadden gelegd, hadden we zéker die 569 euro p/m vanaf nu nodig gehad.

De afgelopen maanden hebben we uiteraard maar weinig gas verbruikt, maar met deze tarieven hebben we ook veel te weinig ‘gespaard’ in voorschot om de wintermaanden door te komen. Je betaalt niet per maand precies wat je die maand gebruikt, je betaalt om eerlijk verdeeld over alle maanden van het jaar jouw totale verbruik per jaar te betalen. Dus je spaart eigenlijk in de zomer zodat je maandbedrag in de winter niet 4 keer zo hoog ligt. Alleen als de tarieven in de zomer, op basis waarvan de hoogte van je voorschot wordt bepaald, dan ineens de helft lager liggen dan de tarieven in de winter, dan moet je in de winter dus wel ineens veel meer voorschot betalen dan in de zomer, anders kom je alsnog tekort.

Tldr: reken met de verwachte tarieven in de winter je volledige verbruik in een heel jaar door en deel dat door 12, kijk dan nog eens of je voorschot per maand klopt.

2 likes

Ja ik heb dat dus gedaan op basis van verbruik op eerdere jaarafrekeningen, waarbij we vermoedelijk minder gaan gebruiken dit jaar, want minder thuiswerken (geen verwarming op zolder), temperatuur lager, etc. Maar misschien ben ik naïef, kan


@anon80856196 Bij Porterenee ben ik het deels met haar eens, maar deels is het voor haar ook een verdienmodel om zo veel mogelijk paniek te ‘creĂ«ren’. Ik merk ook wel dat de boodschappen duurder zijn, maar we hebben geen auto en met het beperken van energieverbruik steun ik graag nog wel de horeca etc, ook goed voor de economie toch :sweat_smile::grimacing:

10 likes

Ik merk dat ik met zulke berichten echt m’n kop in t zand wil stoppen omdat ik er stress van krijg en wil denken: ach het valt wel mee joh, komt echt wel goed, zal zo’n vaart niet lopen. Maar dat dacht ik de eerste weken (?) met het nieuws rondom corona ook :smiling_face_with_tear:

5 likes