Inflatie en energiecrisis

Pff ik word ook enorm gestressed van dat soort berichten. Wij hebben een huis gekocht, ik ben bang op het hoogtepunt van de markt (hoge prijs en hoge rente) en hebben tot maart dubbele lasten. Voelt wel als een luxe positie dat het eindelijk gelukt is om een huis te bemachtigen maar het worden wel even pittige maanden met deze hoge energieprijzen en dat dan twee keeršŸ˜•

1 like

Dat is ook wel zo, bedankt voor de relativering haha! Ja ik had verwacht heel blij te zijn en veel meer ervan te genieten maar er komen vooralsnog vooral veel zorgen bij kijkenšŸ˜…

1 like

Ja same here, nieuwbouwhuis en we betalen zoā€™n anderhalf jaar lang dubbele lasten. Oke, niet gelijk de volledige hypotheek, maar krijg hier ook gigantische stress van. Wat me een beetje geruststelt is dat we in ons nieuwe huis een warmtepomp en zonnepanelen hebben. En de energierekening nu valt nog reuze mee. Maar denk inderdaad niet dat deze ellende over een paar maanden voorbij is. Hoop echt dat er maatregelen komen zodat minder huishoudens met een lager inkomen in grote problemen komen, wij redden het wel

2 likes

Moet je dan ook al betalen voor g/w/l? Eigenlijk wel logisch, maar nooit echt over nagedacht bij nieuwbouw. Dan is 1.5 jaar wel pittig! Maar wel een heel goed vooruitzicht: warmtepomp, zonnepanelen, goed geĆÆsoleerd huisā€¦ Dan zit je straks wel echt goedšŸ˜Š

1 like

Je hoeft voor je nieuwbouwhuis pas voor g/w/l (waarschijnlijk geen gas) te betalen op moment van overdracht, dus als je de sleutel krijgt. Belangrijk is om voor die tijd je zonnepanelen geregistreerd te hebben, zodat je meteen al baat hebt bij teruglevering.

En mocht je nu een vast contract hebben, dan kun je dat overzetten naar je nieuwe woning, even goed overleggen. Dubbele lasten heb je dus ā€œalleenā€ in de maand(en) dat je huis is opgeleverd en nog in je oude huis woont.

2 likes

Er lijkt nu een plan/fonds te komen als extra tegemoetkoming in de energiecrisis voor mensen die hun energierekeningen niet meer kunnen betalen en/of dreigen te worden afgesloten.

Heel leuk en aardig, maar dat is toch geen geschikte oplossing? Je kan toch veel beter preventief handelen ipv mensen pas te helpen als het al mis is gegaan. Zo zouden ze de belasting verder kunnen verlagen (of bijv tot aan een bepaald ā€œnoodzakelijkā€ verbruik zoals in sommige landen nu wordt doorgevoerd) of op een andere manier verder tegemoetkomen, maar hier heb ik wel flinke vraagtekens bij.

Plus genoeg mensen die de hele winter in de kou zullen gaan zitten om zo de energierekening zoveel mogelijk te drukken om het te kunnen blijven betalen, maar die schieten er dus niets mee op, pas wanneer ze meer gaan verbruiken dan dat ze kunnen betalen. Terwijl als je bepaalde kosten preventief verlaagd of er een generieke tegemoetkoming tegenover zet beide groepen hier baat bij zullen hebben.

Benieuwd naar wat het concrete plan uiteindelijk zal zijnā€¦

5 likes

Plus dat het pas ingezet wordt op het moment dat er al niet meer wordt betaald. Dat betekent dat waarschijnlijk al veel andere rekeningen ook niet kunnen worden betaald. En wat is de definitie van niet meer kunnen betalen? Hoe ver moet je dan al bezuinigen? Ik ben heel benieuwd naar de concrete afspraken.

1 like

Precies. Als dit uiteindelijk is hoe het wordt doorgevoerd slaan ze wat mij betreft echt de plank flink mis. Mensen willen sowieso het liefst een dergelijke situatie voorkomen en als ze pas hulp krijgen (met mogelijk ook nog extra voorwaarden/tegenprestaties voor de hulp) als ze al zo diep in de penarie zitten is dat maar beperkt helpend. Los van de grote zorgen/angsten die het met zich meebrengt en dat het verlammend kan werken op mensen die er zo diep in zitten waardoor even ā€œietsā€ aanvragen ook niet zo simpel is. Eerder legde Rutte ook al de verantwoordelijkheid bij de burger dat ze contact op moeten nemen met hun energieleverancier als ze het niet meer kunnen betalen etc. Ja leuk en aardig dat je dan wellicht een betalingsregeling krijgt, maar daar veranderen de kosten niet mee. Dat ie even zelf verantwoordelijkheid neemt en ervoor zorgt dat primaire behoeftes betaalbaar blijven/worden.

Mja, dat is wel tekenend voor Rutte/dit kabinet he. Dat er nu al in zo veel situaties (ook op andere vlakken) pas gehandeld wordt als het echt helemaal mis loopt :roll_eyes: (en ook dan maar beperkt).

7 likes

Nee dat gelukkig niet!

2 likes

Ik vind het zo irritant dat wij bij Eneco geen tussenstanden kunnen zien omdat we stadsverwarming hebben. Zo heb je totaal geen overzicht.

1 like

Wij hebben dat wel met stqdsverwarming bij Eneco!

1 like

Serieus? In de app of via de website?

1 like

In de app inderdaad! Ziet er zo uit:

3 likes

Dan moet ik er eens even achteraan! Dankjewel!

Ohh dit wist ik ook niet. Heb gelijk de app gedownload, thanks

Je hebt wel een slimme meter nodig, anders klopt het verbruik niet. Bij mij staat er dus wel elke dag iets qua verbruik maar dat is geschat en slaat nergens op omdat wij dus geen slimme meter hebben met eneco stadswarmte.

1 like

Dan is het dat! Wij hebben ook geen slimme meter. Bedankt!

1 like

Nou het lijkt voor mij misschien nog mee te vallen. Ik betaal nu 100 euro en krijg volgens de website al maanden ergens tussen 100 a 150 euro terug straks in november en ik zag volgens mij mijn nieuwe tarieven al en ik kom uit op 138 euro per maand dan.

Ik ga echt duimen dat dit klopt. :smiling_face_with_tear: Vooral dat laatste, Vattenfal roept al maanden dat het termijnbedrag naar 38 euro ofzo kan maar vertrouw het niet want ik heb de verwarming gewoon aan in de winter (wel laag maar toch).

1 like

Ik heb ook bericht van vattenfall over de nieuwe tarieven.
Ik betaal nu 47 euro per maand (neem alleen stroom af), en ze stellen voor te verhogen naar 100 euro per maand, en dan zou ik rond de 150 euro terug krijgen bij de jaarafrekening.
Nou zij zijn niet mijn bank, ik laat mijn geld liever op mijn eigen rekening staan, dus ik heb het verlaagd naar 60 euro per maand, en dan zou ik rond de 40 euro terugkrijgen nog.

Ik ben benieuwd. Gelukkig kun je wel maandelijks zien hoe het ervoor staat.

4 likes

Hoe kun je bij een maandbedrag van ā‚¬100, ā‚¬150 terug krijgen en bij een maandbedrag van ā‚¬60, ā‚¬40? Hoef je nog maar een paar maanden?

2 likes