Inflatie en energiecrisis

Wij zijn hier in mei komen wonen en toendertijd was het advies 220 euro per maand. Toen stegen ineens de prijzen en konden ze ons niet adviseren omdat we er nog geen 6 mnd woonde dus hebben we hem oo 350 geschat. Was zelfs bang dat dat te laag zou zijn. Gister hadden we de sleutel een half jaar en kregen we advies. Meer dan 1500 euro terug. Erg lekker maar begrijp er echt helemaal niks van.

Misschien gebruikten de vorige bewoners veel meer energie, of zijn de prijzen toch minder hard gestegen dan verwacht bij de initiele schatting?

2 likes

@JustinBieber Bij mij was inderdaad ook het geval dat ze een inschatting maakten op basis van de vorige bewoners! Dus wij kregen het eerste jaar ook heel veel terug. Inmiddels hebben wij dubbel glas laten plaatsen en een nieuwe cv ketel (die zo’n 20 jaar jonger is) dus ik verwacht dat we dit jaar ook wat zakken in verbruik.

Ja geen idee! Het was een jongen alleen die altijd op werk was. Wij zijn met zijn tweeen en ik ben erg veel thuis. Enige verschil is dat we zonnepanelen hebben laten leggen 4 weken geleden maar kan me niet voorstellen dat daar die volledige 1500 euro vandaan komt.

3 likes

Misschien ook door de gunstige belastingtarieven dit jaar.

2 likes

Misschien een domme vraag hoor. Maar gasbedrijven hebben t gas toch al ingekocht? Maar iedereen is mega aan het bezuinigen. Wij hebben nog een contract tot februari maar ipv vorig jaar de verwarming hele dag op 22 gaat ie nu sochtends een uurtje aan tot 20. Al blijkt de afgelopen dagen dat dat ook niet voldoende is, zo is t nu bv 18 graden dus zit onder mn elektrische dekentje. Maar als de meeste mensen besparen, houden ze dan geen gas over?

2 likes

Wij betalen met vier personen hier in totaal €600,- en dat is gas, elektriciteit en water. En ik heb inmiddels van mijn bovenbuurvrouw begrepen dat dit bedrag het afgelopen jaar al 2x is verhoogd. Zij betaalde dus eerst minder. In een mail aan haar is ook nog gezegd door de verhuurder dat ze begin 2023 een eindafrekening zou krijgen. Dus ik ben benieuwd.

1 like

Omg hele tijd paniek hier om niks.

Zag ineens een nieuw termijnbedrag staan (want over een week jaarafrekening). Het was trouwens 100 euro per maand maar krijg er nog geld van terug (270 euro schijnbaar).

Mijn geluk is dat ik altijd al zuinig deed ook voor de crisis. Probeer altijd een goede tussenweg te vinden. Ik heb het bedrag trouwens lager gezet omdat ik vorige winter nog met veel enkelglas zat.

vorige maand is er in totaal nog geen 10% energie bespaard dus dat zal reuze meevallen, uiteindelijk helpen die premie’s ook averechts omdat het mensen niet aanzet tot te besparen waardoor het als je het heel simpel bekijkt gewoon een extra bonus wordt voor de elektriciteitsbedrijven.
Ik denk ook dat we in het algemeen niet mogen vergeten dat we met die hoge termijnbedragen gewoon een renteloze (negatieve rente) lening uitschrijven aan de elektriciteitsbedrijven zolang dat ze moeten terugbetalen, en het lijkt erop dat ze tot op heden ook allemaal ‘plots’ veel moeten terugbetalen.

2 likes

Kosten is een beetje ingewikkeld, omdat ze de korting verrekenen die de overheid geeft op de energiebelasting. Dat is een bedrag van 785 euro per jaar die je op je jaarafrekening ziet staan. Maar als je halverwege het jaar een jaarrekening krijgt, krijg je dus een lager bedrag op de jaarrekening en telt die korting ook nog in de maanden erop. Bij Vattenfall krijg je dan de rare situatie dat je energie verbruikt, maar dat de kosten negatief zijn. (als je niet het volledige bedrag terug krijgt). Voor mij hield het in dat ik het afgelopen jaar voor energie niets heb betaald, zelfs iets meer korting kreeg en mijn volledige kosten waren voor het gebruik van gas. Met die grafieken per dag/maand etc van Vattenfall zijn de kosten dus een inschatting, niet een “waarheid”. Zeker als het prijsplafond in gaat, ben ik benieuwd of je dat terug gaat zien in dit soort statistieken.

Om te zien of je bespaart kun je beter naar Kwh verbruik kijken.

1 like

In de rubriek “Verbruik” op de website krijg je grafieken van je verbruik, in de categorien Stroom, Gas en Kosten. Onder kosten worden beide verbruik samengenomen en daar een bedrag aan gehangen. En als je langer dan een jaar klant bent staat er onder de grafiek bij Kosten ook een overzicht. Bij mij ziet dat er voor de maand oktober zo uit:

– weg –

Als je dan op het linkje “Bekijk hier je overige energiekosten” klikt, leggen ze uit waar het verschil in zit. Want ik heb meer energie verbruikt ten opzichte van vorig jaar, maar het verschil in 'm in de belastingverlaging:

– weg –

Dat berekenen vooruit is echt ingewikkeld, bij Vattenfall kun je instellen dat je iedere maand een seintje wil om te laten weten of je maandbedrag nog voldoende is. Maar zelf met die tarieven aan de slag is best ingewikkeld, want er komt nog vaste kosten bij, en dan weer kortingen ingesteld door de overheid op BTW en belastingen.

2 likes

Is die tegemoetkoming niet gewoon per aansluiting dus inderdaad 2 keer omdat je op allebei de adressen op 1 november een aansluiting hebt? Kan het zo snel met een rondje googlen niet vinden dus denk dat idd alleen de leverancier kan antwoorden.

4 likes

Maar dat seintje voor het maandbedrag vind ik ook heel onduidelijk. Drie maanden geleden adviseerden ze verhogen naar 196 euro dus dat heb ik gedaan. Twee maanden geleden was het adviesbedrag 296 euro geworden. Dat vond ik wel heel fors en we willen ook ons verbruik gaan verminderen dus ik heb ‘m toen op 250 ingesteld. Kreeg ik vorige maand ineens een adviesbedrag van 196 euro dus heb ik het maandbedrag maar weer verlaagd. Is mijn adviesbedrag voor deze maand weer 296 euro of anders 500-750 euro bijbetalen. Echt schiet mij maar lek hoor.

Er staat bij het huidige advies wel dat hierin nog geen rekening is gehouden met het prijsplafond dus ik denk dat ik het bedrag toch nog maar even laat staan zo totdat daar meer duidelijkheid over is.

3 likes

Wat vervelend! Ik weet wel dat ze nu adviseren om niet een aanpassing te maken, omdat ze niet weten hoe het plafond gaat uitpakken.

1 like

Vattenfall wil me terugzetten naar 28€ per maand 🥹

2 likes

Peildatum was 1 november (je betaald ook voor 2 huizen energie toch?) dus lijkt mij wel te kloppen hoor.

2 likes

Volgens mij is er ook een oplossing voor wie geen eigen energiecontract heeft:

Ook voor blokverwarming.

2 likes

Echt een hele opluchting! Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het precies gedaan zal worden. Ook fijn dat we ongeveer het zelfde bedrag max kwijt zullen zijn aan verwarming als de rest van de mensen die onder het plafond vallen. Ik was al bang dat mijn kosten ook x 100 zouden gaan.

3 likes

Heel benieuwd waar ze precies mee gaan komen! :four_leaf_clover:

1 like

Ben ik nou zo achterdochtig? Als ik dit lees ben ik echt bang dat de woningbouw het gewoon in eigen zak stopt of in ieder geval niet het volledige bedrag teruggeeft. Heb niet al te beste ervaringen met ze en ik vind het eng. Ook zijn de nieuwe tarieven qua voorschotten nog steeds niet bekend (najaar 22, maar het is al bijna half november?) Dus echt geen idee nog.

Weet iemand hoe en of de woningbouw gecontroleerd wordt in zulke dingen?

1 like