Ik denk dat ze dat verplicht zijn. Anders gezamelijk een melding maken.
Ik heb de compensatie voor november net gekregen!
Welke leverancier?
Aaah goeie, dat vergeet ik natuurlijk weer te vermelden. Budget Energie.
Wij zitten ook bij Vattenfall en betalen 150€ per maand. Volgens die grafieken zitten wij hier elke maand onder, met uitzondering van januari en februari. Ook als ik bij energierapport kijk kom ik gewoon op die bedragen, maar dat linkje waar jij het over hebt onder de staafdiagram zie ik niet.
Toch zegt hij dat wij meer dan 500€ moeten gaan bij betalen als we het maandbedrag niet verhogen, maar ik snap niet waarom want we zitten er elke maand blijkbaar onder? Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb hetzelfde.
Ben al naar €200 gegaan (eerder €125 en dan kreeg ik veel terug) maar nu staat er als advies €399,-.
Ik heb aan gas en energie pas €180 verbruikt vanaf juni.
En het heeft niet te maken met de hogere prijzen? Dat hadden wij namelijk, was nog gebaseerd op oude prijzen.
Nu even niets doen. Ze hebben zelf ook aan dat hij advies nog niet op het aanstaande prijsplafond is gebaseerd en dat ze nog terugkomen met een voorstel.
En als je dat spannend vind, kun je dan het extra geld ergens neerzetten voor als het toch hoger wordt?
Vattenfall waarschuwt hier ook dat we 1000 euro moeten bijbetalen als we ons maandbedrag niet verhogen. Dit is überhaupt de eerste maand dat we onze maandelijkse inleg verbruiken. Al sinds mei staan we in de min qua bedrag door de zonnepanelen. Vraag me echt af welke formule er achter die waarschuwing zit. Heb even na zitten rekenen en in het ergste geval (als het prijsplafond ineens niet doorgaat ofzo) spelen we quitte. Met je 1000 euro.
Niet om je angst aan te jagen, maar het is eigenlijk heel logisch dat je tot nu toe nog niet je voorschot daadwerkelijk hebt verbruikt per maand. Want gasverbruik is heel erg ongelijk verdeeld over het jaar, zie dit plaatje:
Als je uitgaat van de periode vanaf mei zou je nu ‘pas’ op ongeveer 20 procent van je jaarverbruik aan gas zitten volgens dit plaatje, dus 80 procent moet nog komen. Als je uitgaat van een gemiddeld verbruik van 1200m3 gas per jaar zou je nog 960 kuub gas verbruiken tot mei volgend jaar. Met de prijzen van het prijsplafond is dat al bijna €1400, oftewel bijna €200 per maand alleen aan gas tussen nu en mei. En als je nu qua tarieven boven het prijsplafond zit dus nog meer. Dus het kan best dat je moet bijbetalen ondanks dat je verbruik tussen mei en nu negatief of onder je maandelijks voorschot was.
Er staat op de website ook iets over saldering en dat nog niet alles is verwerkt voor het advies, dus neem even contact op met de klantenservice, misschien kunnen die een beter advies geven?
Ik wacht even af waar ze in januari mee komen. Mijn afrekening is in april en ze gaan nu toch geen heldere uitleg kunnen geven zolang ze het prijsplafond niet meerekenen.
@Tostibrood dat is logisch wat betreft gas. Alleen heb ik het idee dat wat wij terugleveren aan energie helemaal niet in de berekening wordt meegenomen. Maar goed, ik zie het wel. Ik heb geluk dat ik in de positie zit dat ik kan afwachten wat er gebeurt. We hebben geld opzij staan voor als het tegenvalt.
Voor iedereen waarbij het maandbedrag omhoog is gegaan de afgelopen 2 weken. Vanaf 1 januari 2023 is de BTW weer 21% ipv 9% procent, dit is (in ieder geval bij Greenchoice) tegelijk met de tegemoetkoming van 190 euro verwerkt.
Hoe bedoel je? Bij ons is in november 190 euro van het maandbedrag af gegaan en de btw was nog 9%. Greenchoice ook.
Ik bedoel dat vanaf 1 januari de BTW wijzigt en dat al in het maandbedrag is verwerkt. Geschatte verbruik is namelijk niet veranderd.
Neee niet de belastingdienst alsjeblieft zeg
Over stadsverwarming/blokverwarming: ik heb gisteren de nieuwe tarieven gekregen. Mijn voorschot gaat per januari met 150 euro omhoog, dan kom ik uit op 210 euro per maand.
Mijn verbruik is altijd al laag en daarom had ik al moeite met een voorschot van 90 euro, maar nu wordt het dus 210 euro per maand.
De stadsverwarming in ons blok heeft geen slimme meter waarmee mijn persoonlijke verbruik wordt berekend, kun je zoiets afdwingen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Edit: Misschien voor mijn beeldvorming wel belangrijk, wat telt precies mee met de stadsverwarming? Warm water? Verwarming?
Als ik zeg dat ik weinig verbruik, heb ik het met name over mijn gebruik van de verwarming. Die is dit najaar bijvoorbeeld nog helemaal niet aan geweest. Ik weet dat het verbruik in december, januari en februari dan omhoog schiet, maar ik vind het toch lastig te verkroppen dat ik dan op jaarbasis moet bijbetalen op een voorschot van al 90 euro per maand.
Mijn voorschot was in totaal 1080 euro en afgelopen jaar moest ik daarbij 140 of 180 euro bijbetalen. Ik schrok daar echt van!
Ik zie door de bomen het bos niet meer, heb de zoekfunctie al gebruikt en heb daar 1 tip gevonden, maar misschien hebben meer mensen tips/ervaringen. Ik ben op zoek naar een (relatief zuinig) elektrisch kacheltje. De ruimte is ongeveer 20 m2, volgens mij hoe lager de wattage hoe minder het verbruikt? Zijn hier mensen met aanraders (of afraders hoor ik ook graag)
Ik heb vorig jaar deze gekocht:
ROWENTA SO2320 kopen? | MediaMarkt
Ben er blij mee! Compact, lekker stil, verwarmt de ruimte heel snel. Ik gebruik 'm over het algemeen voor de badkamer. Hoe zuinig ie is durf ik niet te zeggen.
Ik krijg net een mail van ABN die aankodigt dat er vanaf volgende maand een nieuwe rente komt van 0,25% voor de spaarrekeningen vanaf €0 t/m €1.000.000…