Inflatie en energiecrisis

Hier hebben wij ook 2 van, al een aantal jaar. Ze bevallen ons erg goed! Krijgen (middelgrote) ruimtes snel warm.

3 likes

@Twijfelaar helaas is de prijs van stadsverwarming gekoppeld aan andere prijzen (gas of elektriciteit) dus dat rijst de pan uit.

Ja ik ging rond 2007-2008 elk jaar uit eten van de rente op mijn spaargeld. Het was niet zo’n enorm bedrag maar met 2,5-3% was het toch een leuk extraatje. En uit eten gaan was toen nog veel goedkoper natuurlijk :wink:
Ik krijg bij mijn huidige bank 0,5% (niet in Nederland) en dat voelt nu al heel luxe, na 0% rente!

2 likes

Dit hebben ze in mijn gemeente ook voor minimum inkomens, ze zijn deze week bij mij geweest. Ik vond het echt top. Heb niet veel tips gekregen omdat ik al best zuinig doe, maar wel led lampen en folie etc gekregen. Vind het echt een goed initiatief!

3 likes

Zit je bij vattenfall met je stadsverwarming? Kachel en warm water vallen er onder.

Ik heb deze week zo’n zelfde brief gekregen van de gemeente maar dan voor 250 euro besparende artikelen uitzoeken in een webwinkel (en er kan iemand langskomen maar dat hoeft van mij niet). Wel netjes. Er stond ook in dat als er energiebesparende maatregelen genomen kunnen worden, ze in gesprek gaan met je huurbaas indien gewenst.

2 likes

In Rotterdam is Eneco de standaardaanbieder geloof ik, de enige die stadsverwarming levert bedoel ik daarmee. Maar het gaat allemaal via mijn verhuurder. Aan hen betaal ik mijn voorschot, niet aan Eneco.

2 likes

Vraagje,

Dit is mijn verbruiksoverzicht. Hij lijkt de hele tijd af te slaan waardoor hij steeds weer moet verwarmen. Weet iemand of het dan goedkoper om hem wat warmer te zetten en dan terug te draaien zodra de verwarming die temperatuur bereikt heeft?
Hij staat nu op 16,5 en daar werkt ie elke keer naartoe, en als het dan warm genoeg is, dan slaat ie weer af.

Het is bij ons in de slaapkamer 12 graden nu. Ik vind dat te koud, m’n dochter van een half jaar slaapt er ook en ik voed snachts dus lig dan deels ontbloot.
Ook haar eigen slaapkamer is best koud (14 graden). Maar hoe krijg ik die ruimtes warm? Als ik de verwarming in de woonkamer aanzet valt die al uit voor haar kamer anderhalve graad warmer is. En de verwarming snachts aanzetten in de woonkamer om de slaapkamer warm te stoken lijkt me wel heel zinloos.
Het systeem van tado met radiatorknoppen kan helaas niet met onze CV ketel samen.
Ik heb wel een infraroodpaneel staan, maar die verwarmt slechts plaatselijk dus geen hele ruimte.
Zie ik iets over het hoofd? Of zijn elektrische kachels hier de enige oplossing?

Waar staat je thermostaat? Die staat bij ons in de woonkamer. Als we daar de verwarming uit laten maar wel net iets warmer zetten dan dat het daar wordt 's nachts, slaat er niks af en kunnen we andere ruimtes verwarmen.

2 likes

Wij doen het ook zo met thermostaat in woonkamer. We draaien de verwarming in de woonkamer heel ver dicht, en op de kinderslaapkamers open. Dan krijgen de slaapkamers ook de tijd en mogelijkheid om op te warmen, zonder dat het in de woonkamer heel warm wordt. Werkt hier wel goed!

1 like

Dit is knap.

We zitten bij een andere energy maatschappij en daar betalen we ook voor.
Zegt de oude dat er niet is opgezegd.

Nou als ik inlog staat er toch echt. Wat jammer dat je gaat.

Vanaf januari gaan wij ook over op een variabele uurprijs tarief voor zowel gas als elektra, voor elektra zijn het de APX tarieven. Meer mensen hier die dat ook hebben en tips over hoe je bepaalt wanneer je gaat wassen enzo? Want ik kan wel APX prijzen vinden maar dat is dan voor de dag zelf. Of houden jullie vaste momenten aan, bijv 's avonds laat of 's nachts omdat dat vrijwel altijd lagere tarieven zijn? Er is natuurlijk wel een prijsplafond maar voor elektra komen wij daar moeilijk mee uit omdat we voor alle warm water boilers hebben, gas daarentegen gaat wel goedkomen.

2 likes

Oh!! Wij zien het wel voor de dag vooruit al!

En inderdaad per uur de prijs. Zitten bij easy energy.

2 likes

En @zonderslaap dank je! Fijn dat het de dag vantevoren al te zien is, vooral als de tarieven ineens heel hoog zijn. Maar ja kan er niet altijd rekening mee houden natuurlijk.

@Wonderland welke leverancier heb jij? Wij gaan naar engie en hoop dat het in hun app ook te zien is.

1 like

Oh dit is toch echt heel goedkoop? Zijn die schommelingen dan zo enorm of zitten de hoge vaste tarieven dan enorm boven huidige markt prijs? :sweat_smile:

3 likes

Mijn ervaring is dat het inderdaad heel erg wisselt. Meestal is er 's middags een moment dat de stroom iets goedkoper is en vaak is dat 's nachts ook het geval, maar zeker niet altijd.
Ik kan een dag vooruit kijken en zodra er een goedkoop moment tussen zit probeer ik het zo te plannen dat de wasmachine en vaatwasser aan kunnen. Meestal hou ik daarvoor aan dat de prijs rond de €0,10/€0,15 zit. Maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Het is wel zo dat prijzen standaard het hoogst zijn in de ochtend rond 8 uur en 's avonds rond 6 uur.
En ik kijk wel eens op https://www.energieweerbericht.nu/, ik zie in mijn app namelijk ook echt terug dat als er veel wind is de stroom opeens veel goedkoper is. En dat is soms wel prettig om vast rekening mee te kunnen houden.

3 likes

Gemiddeld gezien zijn de uur tarieven afgelopen maanden goedkoper geweest dan welk vast contract ook, maar het kan natuurlijk ook hoger worden in theorie. Dus je gaat wel een risico aan, maar vaste prijzen zijn zo hoog dat ik het wel aandurf met het prijsplafond ook nog in beschouwing genomen.

1 like

Ok, naar aanleiding van dit berichtje moet ik hier mezelf in verdiepen / elders een contract aangaan. Want de vaste prijzen die ik betaal vs een nieuw contract scheelt ook een hoop. Mooi klusje voor mn vrije dag morgen me hierin verdiepen. Betaal me scheel deze maanden aan gas, dus als dat goedkoper kan dan is dat wel ff de moeite :sweat_smile:

https://www.telegraaf.nl/financieel/1220512876/energierekening-wordt-2500-euro-duurder-zodra-prijsplafond-eindigt

Ik maak me zo’n zorgen over de toekomst, nu redden we het nog financieel maar dit is toch onhoudbaar?

4 likes