Mijn ervaring is dat het inderdaad heel erg wisselt. Meestal is er 's middags een moment dat de stroom iets goedkoper is en vaak is dat 's nachts ook het geval, maar zeker niet altijd.
Ik kan een dag vooruit kijken en zodra er een goedkoop moment tussen zit probeer ik het zo te plannen dat de wasmachine en vaatwasser aan kunnen. Meestal hou ik daarvoor aan dat de prijs rond de €0,10/€0,15 zit. Maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Het is wel zo dat prijzen standaard het hoogst zijn in de ochtend rond 8 uur en 's avonds rond 6 uur.
En ik kijk wel eens op https://www.energieweerbericht.nu/, ik zie in mijn app namelijk ook echt terug dat als er veel wind is de stroom opeens veel goedkoper is. En dat is soms wel prettig om vast rekening mee te kunnen houden.
Gemiddeld gezien zijn de uur tarieven afgelopen maanden goedkoper geweest dan welk vast contract ook, maar het kan natuurlijk ook hoger worden in theorie. Dus je gaat wel een risico aan, maar vaste prijzen zijn zo hoog dat ik het wel aandurf met het prijsplafond ook nog in beschouwing genomen.
Ok, naar aanleiding van dit berichtje moet ik hier mezelf in verdiepen / elders een contract aangaan. Want de vaste prijzen die ik betaal vs een nieuw contract scheelt ook een hoop. Mooi klusje voor mn vrije dag morgen me hierin verdiepen. Betaal me scheel deze maanden aan gas, dus als dat goedkoper kan dan is dat wel ff de moeite
Ik maak me zo’n zorgen over de toekomst, nu redden we het nog financieel maar dit is toch onhoudbaar?
Dit is toch allemaal koffiedik kijken? Niemand weet hoe de situatie in 2024 is en wat de prijzen dan zijn. Als we geluk hebben is de oorlog dan voorbij en zijn de energieprijzen weer redelijk normaal.
Ik zou me echt niet te druk maken over wat er over een dik jaar misschien gebeurd.
Wij hebben inmiddels de nieuwe prijs vanaf januari en die is gelukkig bijna een euro gezakt voor gas (van 3,44 ofzo naar 2,55).
We willen eigenlijk overstappen naar bv een next energy, zeker met het prijsplafond straks de moeite waard want dan kunnen we relatief veilig kijken hoe vaak de prijzen daar hoger zijn.
Maar, we hebben zonnepanelen en komen daardoor op jaarbasis voor elektra negatief uit. Alleen in de wintermaanden wekken die natuurlijk minder op. Als we dan daar na een paar maanden weer weg gaan, dan hebben we nog niks opgebouwd en komen we qua elektra wellicht toch duurder uit, omdat we nu op jaarbasis “niks” betalen voor de kWh die we verbruiken en zelfs op terug krijgen (minimaal want de teruglever vergoeding is laag en compenseert dan dus ook nier wat je eerst betaalt bij en anders).
Zijn er mensen die bij 2 leveranciers zitten, 1 voor elektra en 1 voor gas? Is dat een beetje te doen? Want eigenlijk zou het voor ons het interessantste zijn om voor elektra daar te zitten waar de terugleververgoeding het hoogste is en voor gas waar de gasprijs het laagste is (of dus een met dagprijzen zeker zolang we niet over de grens van het prijsplafond zitten).
Ja bij 2 leveranciers om precies de reden die jij ook schetst en dit levert echt 0,0.problemen op. Waar ben je bang voor?
Ja geen idee eigenlijk. Denk dat ik het in mijn hoofd iets te ingewikkeld maak gewoon, want in principe gaat alles met automatische afschrijving en worden alle kortingen etc ook automatisch toegepast en of er nou 1 of 2 afschrijven maakt ook weinig uit.
Precies! Lekker naar 2 leveranciers gaan dus dat is met zonnepanelen en teruglevertarieven sowieso slim omdat je dan dus inderdaad de beste tarieven kan kiezen voor gas en electriciteit.
Ik heb mezelf ook afgeleerd om nu al in paniek te raken door dit soort berichten. Het is nog geen 2024 en tegen die tijd zie ik het wel weer. Is het zo dan kan ik er toch weinig aan veranderen, schiet ik dan wel in de stress maar tot die tijd mezelf al gek maken heb ik alleen mezelf mee.
Wij kregen begin november bericht dat we 900 euro terug krijgen van Greenchoice. Maar heb nog niks ontvangen. Iemand die ook geld terug kreeg en weet hoe lang dit duurde? Ik ben opeens bang dat we het geld niet krijgen haha.
Bij mij stond er een datum bij wanneer we het terugkregen, het ging over de eind afrekening van ons oude appartement. Dat was ong 1.5 maand later
Bij mij stond er destijds (afgelopen mei) ook een datum op de eindafrekening! Ik weet wel dat ik het even vond duren haha
Er staat geen datum op. Even afwachten dus nog maar haha
Bij ons was het rond de tijd dat ze het nieuwe termijnbedrag weer afschreven.
Oh jammer! Ik heb even gekeken en bij mij zat er ongeveer een maand tussen de factuur en de datum waarop ze daadwerkelijk hebben uitbetaald.
Wij ook en we krijgen het rond 10 december terug. Heb daar wel lang naar moeten zoeken en geen idee waar het nou stond. Dit was wel de jaarrekening en niet de eindrekening.
Ik krijg net mijn nieuwe variabele tarieven binnen (vanaf januari) voor energie van greenchoice. Stroom (normaaltarief) gaat gewoon 55 cent per kwh omhoog. Baal er wel van bij iedere email dat het omhoog gaat.
Nou een positief iets van de inflatie is dat mn werkgever mij erop wees dat in mijn contract staat dat mn salaris mee indexeert met de consumentenprijsindex. Ik wist dit dus niet omdat ik de afgelopen jaren steeg in salaris adhv onderhandelen en nu voor het eerst indexeren met ruim 14%. Wat meer is dan de stijgingen die ik de laatste jaren had door onderhandelen
Maar er is toch een prijsplafond? Of ga je daar overheen?