Inflatie en energiecrisis

Ja dat is waar! We gaan er volgens mij iets overheen, maar zijn de afgelopen jaar al veel minder gaan verbruiken (nieuwe apparatuur met andere energielabels, maar ook nieuwe ketel enzo en wonen hier net 2 jaar) dus hopelijk kunnen we blijven besparen in energie en gas.

Ik merk vooral dat ik gewoon chagrijnig word van de emails dat het weer omhoog gaat.

6 likes

Dat laatste herken ik haha. Alleen krijg ik die emails niet om een of andere reden

1 like

Heel chill, maar heb je een nieuwe werkgever?
Want als het dezelfde is als afgelopen jaren heb je natuurlijk elk afgelopen jaar al de indexatie + je loonsverhoging obv prestaties gekregen.
Niet dat ze die 14% nu gebruiken als warmhoudertje! Indexatie staat los van verhoging obv prestaties/ervaringsjaren/periodieken etc.

1 like

Ja, ik wist wel dat ik indexering had op mijn salaris en dat dit inbegrepen was bij mijn salarisverhoging van de afgelopen jaren. Maar in die jaren kwam de inflatiecorrectie niet in de buurt van mijn salarisverhoging en nu is het dus meer dan mijn salarisstijging laatste jaren.

1 like

Maar als je het nu goed doet krijg je 14% + wat je nog er bij kan onderhandelen. Zou m niet alleen op die 14% CPI laten afhangen.

1 like

Of het prijsplafond er echt komt is nog niet 100% zeker.

3 likes

fair maar we hebben de compensatie wel al gekregen dus ik verwacht het plafond ook wel

1 like

De compensatie die je hebt i door het land zelf geregeld terwijl het plafond europees gereld word, en dat is momentele belachelijk hoog ingesteld als in in de huidige vorm zou het nog nooit in gang hebben kunnen treden omdat het gewoon belachelijk hoog ligt. Er is wel een groep landen die het nog blokkeert met een andere iets om toch een betere regeling af te dwingen.

4 likes

Ohh, oke! Ik ben duidelijk niet goed genoeg op de hoogte

2 likes

Nou, nee. Het Europese prijsplafond gaat over de maximum inkoopprijs voor landen. Het Nederlandse prijsplafond gaat over een maximering van een gas- en energieprijs voor een standaard hoeveelheid gericht op particulieren. Daarna betaalt de klant het volledige commerciële bedrag aan een leverancier. Dit speelt op een heel ander niveau.

En idd het nl prijsplafond is nog niet 100% zeker, maar het gaat hoe dan ook door, ze kunnen dit niet meer terugdraaien. Alleen worden momenteel de details nog uitgewerkt.

13 likes

Vattenfall verdubbeld de prijzen voor stadsverwamring :exploding_head:

2 likes

Ik heb ook de nieuwe tarieven per 1-1-23 doorgekregen van Vattenfall en het is gewoon verdubbeling van wat we nu betalen…
Is er ergens een website waar de tarieven voor nieuwe klanten bij energiemaatschappijen staan vermeld? Ik kan dit niet echt vinden, wel website van gaslicht.com etc waar je vergelijkingen kan maken maar daar staat niet alles op.

Wij zitten bij Ennatuurlijk met de stadsver(w)arming en ik houd mijn hart vast. Zij hebben het vorig jaar al verhoogd van 22 naar 42 euro per gigajoule. Wij stoken bijna niet (lees: alleen woonkamer en werkkamer op zolder (als we daar zijn) als de temperatuur onder de 18 graden is) en betalen al 200 euro per maand.

2 likes

ah nee, ik huur sinds oktober een appartement dat warmte ontvangt van Ennatuurlijk. Ik vond het al behoorlijk duur voor wat het appartement is (we betalen nu 106eu per maand), echt geen budget voor als het nog verder omhoog gaat. De vorige bewoner was overigens ook echt nooit thuis (gezien dat hij voor minder dan 20eu per maand aan electriciteit gebruikte in 2021), dus als dit al de ondergrens is… Bijna spijt van mn gasloze appartement :’)

Wij hebben ook een verdubbeling inderdaad & ons contract loopt in jan af dus we gaan voor variabele tarieven ipv vast. Wat ik kon zien en vinden, is dit bij elke energiemaatschappij nu zo… Het is gewoon - helaas - ontzettend duur geworden.

Ja ik snap dat alles wat je nu afsluit variabel is, vroeg mij alleen af of er ergens een overzicht is van alle variabele tarieven en alle leveranciers.

2 likes

Per januari komt er een prijsplafond voor stroom en gas, of geldt dit niet voor stadsverwarming?

Maar ook daarvoor geldt een prijsplafond he? Ik kreeg van de week mail dat het prijsplafond voor stadsverwarming €47,39 per gigajoule wordt. Afgelopen jaar was mijn tarief al € 43,76 per GJ, dus dan valt de stijging relatief gezien nog mee. Over de prijzen van het jaar daarvoor moeten we het maar niet hebben :smiling_face_with_tear:

1 like

Ja maar neemt niet weg dat als je eroverheen gaat je echt veel kwijt bent. En dat een gasloos huis dan dus weinig voordeel heeft.

1 like

Jawel voor alles wat je meer gebruikt zoals @JustinBieber aangeeft is het zeker interessant om te vergelijken.

Wij zitten net boven het plafond met stroom, vandaar dat ik graag wil vergelijken.

1 like