Ja daar heb je gelijk in! Daar had ik nog niet over nagedacht. Dat drukt de boel dan gelukkig nog.
Ik weet niet of de vaste leveringskosten mogelijk per energieleverancier verschillen? Wij zitten tav gas boven energieplafond dus we gaan wel kijken naar verschillende aanbieders. Hebben van ons eigen aanbieder nu - unitedconsumers
- wel de tarieven van 1 januari al ontvangen:
Maar wat wil je vergelijken? Volgens mij hebben ze met stadsverwarming een monopolie en heb je geen keuze in bij wie je dat afneemtā¦
Ik ben aan het overwegen om over te stappen naar een dynamisch energiecontract. Maak ik een denkfout als ik ervan uitga dat dat alleen maar goedkoper uit kan vallen dan een variabel contract gezien het prijsplafond en het feit dat de dynamische tarieven de afgelopen tijd veel lager waren dan het prijsplafond? Ik betaal nooit meer dan het prijsplafond, maar de kans dat ik minder betaal is toch zeer reƫel?
Het lijkt zo aantrekkelijk dat ik denk dat ik iets over het hoofd zie
Zojuist Eneco app gecheckt en schrik mij kapot. 24 euro aan gasverbruik op 1 dag terwijl thermostaat op 16 graden stond. Iemand ook toevallig?
Nee hier niet, wel hoge prijzen maar niet nog erger dan normaal. Wat zou je verbruik dan zijn in m3? En hoeveel is dat normaal ongeveer?
Ja, ik ook. Vrijdag 25 euro, terwijl ik mān thermostaat niet hoger dan 15 graden doe. Ik ben minstens 15 euro per dag kwijt aan mān woonkamer op 15 graden houden, en meestal zelfs meer. Ik ga echt janken van mān rekening van december, en ik vond november al om te huilen.
Nou hier tikt het met die koude dagen zo aan, niet normaal! Maar aangezien het nu opeens ook niet meer zeker is of dat prijsplafond per januari in gaat krijg ik echt stressā¦
En @FISSA zou het dan toch niet goedkoper zijn om steeds de verwarming wat hoger te zetten en dan weer uit? Bijv. 18 graden? In plaats van dat ie steeds aanslaat op 15 graden?
Maar ik zet 'm dus niet hoger aan. Dat zou overigens ook tot maximaal 18,5 zijn. Maar hij staat alleen maar op 15, de hele dag en nacht. Als ik 'm warmer zet, kost me dat zeker weten nog meer.
Ja maar dan slaat hij nu dus steeds aan, omdat het dan 14,5 wordt. Dan warmt ie minimaal bij tot 15, dan koelt het weer snel af naar 14,5 dan slaat ie weer aan etc. Terwijl als je m bijv. dus op 18 zet duurt het langer voordat ie weer helemaal naar 14,5 is afgezakt. Maar ik heb er verder geen verstand van hoor, misschien is deze manier inderdaad nog duurder.
Ik heb dat dus precies hetzelfde. Dilemma: zet ik het helemaal uit en zet ik het pas aan als het nodig is. Het gaat wel dan flink dalen naar 11 graden in de woonkamer. Dan vraag ik mij af of het wel slim is om thermostaat op 15 te houden.
Maar als ik 'm op 18 zet, dan moet hij dus steeds stoken om het 18 te houden en slaat hij aan bij 17.5. Dus dan verplaats ik alleen de temperatuur waarop hij aanslaat naar nog hoger.
@Coffeedoctor ik had 'm eerst op 14 graden staan, maar begreep dat 15 graden minimaal wel gewenst is om schimmelvorming te voorkomen.
Zonder temperatuur wordt het inderdaad in mijn woonkamer dus ook heel koud, ik durfde zelf niet onder de 12 graden te gaan. 1 dag gedaan om te testen en sindsdien 15 graden inderdaad i.v.m. schimmel en vocht.
Ja dat dacht ik al. Dat wordt maar eens kijken waarom onze woonkamer constant 11 graden is. Tocht/luchtstroom is lastig te vinden. We hebben ons huisje afgelopen maart gekocht. Tochtstrips plaatsen zijn al gedaan evenals radioatorfolie. Lijkt hopeloos zo š„¹
Ja maar ik bedoel dus dat als het dan 18 is, je de thermostaat naar 15 zet. En als ie dan weer aanslaat dat je m dan weer naar 18 zet en dan weer terug naar 15. Maar nogmaals, ik heb geen idee of dat slim is verder dus ik probeer je er verder niet van te overtuigen. Vroeg het me gewoon af!
Stook je meerdere kamers of alleen de woonkamer? Wij zijn ook heel veel kwijt maar stoken alleen de woonkamer. Misschien nog een idee om radioator ventilatoren aan te schaffen? Die verspreiden de warmte sneller door de ruimte en dan slaat je cv weer minder snel aan
Ik schrok ook toen ik in de Eneco-app keek, 56 euro aan gas en stroom in de eerste drie dagen van december. En dan staat de thermostaat nooit hoger dan 17.5ā¦
Wij hebben Shell Energy maar kunnen dit dus nergens zien. De verbruik pagina op hun website geeft al maanden een error. Vind dat zo slecht, zeker in deze tijden.
We krijgen 1x per maand een e-mail met ons verbruik en thatās it.