Inflatie en energiecrisis

Bij ons valt het voor nu mee, wij zijn van 160 naar 180 gegaan. Wij verbruiken heel weinig gas omdat wij de verwarming nooit aan hebben staan. Het is een vrij ruime en oude woning die lang doet over verwarmen. Maar omdat het super koud wordt bij ons hebben wij wel geïnvesteerd in een pelletkachel. Niet de meest milieuvriendelijke optie, maar anders was het niet te betalen voor ons. Eerste jaar moesten we meer dan 800€ bij betalen 🥹.

Ik maak mij oprecht ernstig zorgen over de inflatie, maar ik heb er echt geen verstand van allemaal dus hoop in dit topic nog wat bij te kunnen leren. Wij wonen in een vrije sector, woning die al duur zat is, met een peuter. Voor nu redden we het, maar zodra het allemaal duurder wordt weet ik niet hoe we dat gaan doen.

2 likes

Je maandbedrag bestaat uit de maandelijkse leveringskosten en een bedrag per m3/kwh

6 likes

En voorschot energiebelasting. Dat is geloof ik een gemiddelde en niet op basis van je vebruik. Aan het eind van het jaar maken ze daar een afrekening over geloof ik :thinking:

4 likes

@Konijntje geeft het al aan maar met iets meer details;
Je betaalt een tarief per m3/kWh en vervolgens voor zowel stroom als gas nog vaste leveringskosten per dag en vaste netbeheerderskosten per dag. Die zijn dus beide onafhankelijk van je verbruik en zouden elke maand (om en nabij ivm hoeveelheid dagen in de maand) hetzelfde moeten zijn

Binnen het gebruiksafhankelijke tarief van zowel stroom als gas zit ook energiebelasting, wat relatief hoog is in Nederland met name voor gas. Hierop kreeg ieder huishouden altijd al vermindering voor stroom en 1 van de maatregelen die vorig jaar al genomen zijn, is dat dit bedrag is verhoogd voor ieder huishouden
Vorig jaar was het nog ongeveer 340 oid en nu zon 720 geloof ik. Dit lijkt naar beneden gegaan te zijn in vergelijking met een paar maanden geleden maar ook dit valt onder de btw verlaging die vooralsnog loopt van 1 juli tm 31 december (van 21 naar 9%)
Je krijgt elke dag dus zon 2 euro korting op je stroomverbruik, ongeacht of je meer of minder verbruikt dan dat. Dit is ook de reden waarom, met name in de zomer, meer mensen negatief uitkomen voor hun stroomverbruik terwijl je niet teruglevert/geen zonnepanelen hebt.

Een eindafrekening vindt vervolgens plaats op dat eerste tarief, wat voor je m3/kWh geldt omdat uiteindelijk verbruik het enige is wat geschat is. De rest is gebruiksonafhankelijk en wordt toch wel in rekening gebracht, je betaalt ook voor je aansluiting

4 likes

Dank voor je uitgebreide antwoord! Klinkt logisch. Ik heb me echt nooit verdiept in energierekeningen totdat het nu ineens “menes” wordt.

Ik heb dat toevallig vorige week voor mijn vader ook geprobeert uit te rekenen enzo en ik had ook zo iets van huh dit kan niet kloppen.
Dus heb zijn tarievenlijst van her contract erbij gepakt en ben er achter gekomen dat mijn vader nu 18 euro per maand betaald aan netbeheerkosten en vaste leveringskosten. Dus zijn maandbedrag van gas was 33 euro en dan 33-18=15 wat het echte gasverbruik was. En dit klopt met het aantal m3 x tarief

Was er verhelderend want je betaald dus sowieso elke maand geld voor gas ookal gebruik je het niet (of weinig)

2 likes

Ik ook zoiets, ook Vattenfall. Betaal nu ook 100 euro en denk dat ik straks naar 150 ofzo ga.
Vind dat ook meevallen, maar ga wel echt enorm op mijn verbruik letten en zet de verwarming echt niet vaak aan… Ik krijg nu ook iets van 175-200 terug eind van het jaar. Maar laat mijn bedrag ook lekker staan, hoewel ze adviseren het nu te verlagen.
Ze nemen de maanden van de zomer, waarin je dus nauwelijks iets verbruikt, mee in dat advies. Maar toch…

2 likes

Oh precies zelfde situatie ongeveer haha! Ik vind het alsnog wel spannend wat ze gaan adviseren qua termijnbedrag. Hoop dat mijn eigen berekening klopt. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik ook… Zo geen zin in hogere rekening :roll_eyes:

1 like

“We erkennen dat de gasprijzen absurd hoog zijn, dus doen we er 2% bij”.

22 likes

Haha wow wat bizar? Dat is toch echt het toppunt van water naar de zee dragen

1 like

Ik vind het ook vrij bizar dat er voor de studenten die gestudeerd hebben onder het leenstelsel maar 1800 euro compensatie is want ‘meer geld is er niet beschikbaar’. Maar dat nu door de inflatie de basisbeurs met 50%(!!!) opgehoogd wordt.

3 likes

Net de kleine boodschappen gedaan. Janken! Jezus wat een prijzen.

3 likes

Ik kan me hier zo kwaad om maken, €1800,- aan compensatie is echt gek aanstekerij. Als ik een basisbeurs had gehad had dit me ongeveer €7.000,- aan studieschuld gescheeld.

2 likes

En 7000 is dan nog redelijk weinig… als ik elke maand 300 minder had kunnen lenen (basisbeurs uitwonend was geloof ik 300) had dat me bijna 15k gescheeld

1 like

Ja mij 22.000 euro :smiling_face_with_tear:

Ik heb gelukkig nog een paar jaar wel basisbeurs gehad want ik ben begonnen in 2014 en daar ben ik echt heel dankbaar voor. Dus mijn situatie is niet helemaal realistisch natuurlijk

Ja ik ben helaas in 2015 begonnen en een studie van 6 jaar gedaan (en nu 2e master maargoed dat is m’n eigen keuze). Echt zo balen allemaal

Ja klopt het is te overzien… alleen heb ik de keuze gemaakt om bijna mijn gehele studie thuis te blijven wonen omdat ik een nog hogere schuld niet zag zitten.

3 likes

Onze energieleverancier stelt voor om per volgende maand het voorschot met nog €100,- per maand op te hogen. Dat is dan dus een stijging van €400,- tov wat we voorheen betaalden (en over dat jaar hebben we nog €240,- terug gekregen). Wij hebben sinds halverwege augustus een variabel contract, met ons verbruik van afgelopen jaar en het huidige tarief zou dat uit moeten komen (en we gaan natuurlijk ons best doen minder te verbruiken). Het huidige tarief staat tot 1-10 vast, dus ik voel de inhoud van de volgende mail al aan :sob: ga als de tarieven per 1-10 bekend zijn maar weer een rondje zoeken wat het bij andere leveranciers kost, dat is dan het enige voordeel van zo’n variabel contract.

Echt buikpijn kan ik hiervan krijgen hoor. En dan zitten wij in de luxe dat we het nog alleen voelde (voelen? Even alles weer op een rijtje zetten) in vrij besteedbare ruimte/sparen en nog niet moeten kiezen welke vaste lasten we wel of niet betalen. Maar pfff voor mn gevoel komen we daar wel steeds dichterbij, of zullen we straks in ieder geval spaargeld aan moeten gaan spreken.

Dit gaat toch gewoon niet voor heel veel mensen. Ik weet realistisch dat de prijzen nog verder gaan stijgen, maar steeds die stress als je al moeilijk rond komt en dan denkt oke geregeld en dan stijgt het weer.

Vond de boodschappen die mijn man gisteren heeft gehaald ook schrikbarend duur. En dan heeft hij echt niks geks gehaald (meestal koopt hij allerlei dingen nog erbij dat ik denk uhm tsjah… maar nu was het echt keurig het lijstje wat ik had gemaakt).

4 likes