Inflatie en energiecrisis

Dit is echt een grap :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik denk omdat het leven ook veel duurder weer wordt, zorgpremies gaan weer omhoog, wellicht de boodschappen. Dus we gaan er niet echt op vooruit

5 likes

91 euro per maand heb je echt geen ene reet aan :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: overigens wel fijn en terecht dat het minimumloon eindelijk beetje meer stijgt maar voor de rest… Ben beetje moe van het ā€˜ja maar alles is mooi meegenomen’ dus die houding kan ik steeds lastiger aannemen.

16 likes

Mwha ik denk altijd maar zo; liever 91euro netto per maand erbij dan -91netto per maand minder.
Ik vind het in ieder geval top

8 likes

Als je elke maand een thuisbezorgdtegoedbon zou krijgen voor 91 euro zou je echt mega blij zijn

9 likes

Niet als je in de periferie woont :crazy_face:.

7 likes

Ja tuurlijk is dat zo maar uiteindelijk ga ik er alsnog op achteruit want inflatie (en met mij de meeste mensen gok ik). Moest wat als het -91 zou zijn.

4 likes

Ja snap ik, maar nu wel minder erg dus. Snap gewoon niet dat je niet blij bent nu dat er tenminste wat bijkomt

1 like

Maar dekt blij de lading als je weet dat alles nog duurder gaat worden? Ik durf straks echt niet meer met het OV te reizen

1 like

Ik schrijf eerder al dat ik persoonlijk wel een beetje klaar ben met het ā€˜oh ja het is niet minder dan ik nu heb dus ik moet maar blij zijn’. Nee, ik mag hier best ontevreden over zijn vind ik. Het is wat @anon26794567 schrijft: het is echt niet genoeg om alle andere stijgende kosten te dekken. Ik ben een realist en de realiteit is dat ik dit een lachertje vind.

7 likes

Maar is het met een modaal inkomen niet mogelijk om gewoon goed te leven? Ik als minima kan dat niet zo goed inschatten. Overal voor gecompenseerd worden is wellicht niet realistisch. Meeste van mijn opdrachtgevers zijn niet bereid om een hoger honorarium te betalen helaas. Leve de cultuursector yay. Ben benieuwd hoe lang ik het nog uithoud in deze sector met 0 bescherming.

3 likes

Goed leven ligt echt aan je situatie. Partner en ik verdienen beide modaal en door dingen in het juiste perspectief te plaatsen proberen te zien zie ik wel dat we echt niet mogen klagen ten opzichte van mensen die echt in (stille) armoede leven. Ik vind het lastig hier iets over te zeggen omdat ik weet hoe gevoelig dit soort dingen liggen bij mensen en ook hier op het forum. In mijn persoonlijke situatie krijg ik namelijk wel stress doordat ik weinig tot geen ruimte merk om te sparen

4 likes

Lastig te beantwoorden, want buiten dat het aan je salaris ligt, ligt het ook aan je vaste lasten.

Partner en ik hebben in de ā€˜goede’ tijd ons huis gekocht. Hierdoor hebben we nu vrij lage maandlasten. Beide verdienen wij iets onder modaal, maar hebben we geen problemen om rond te komen (en iets te sparen).

Maar ik kan me voorstellen als je in een dure huurwoning zit of onlangs een huis met hoge hypotheek heb gekocht, het water aan je lippen zit met hetzelfde inkomen.

Buiten dit is er uiteraard veel heftigere armoede, maar ik reageer specifiek op je vraag mbt een modaal inkomen.

Ik wilde inderdaad ook een verhaal neertypen maar ook verwijderd om gedoe te voorkomen. Maar partner en ik verdienen iets bovenmodaal, hebben (nog) geen crisis maar begin ook wel stress te krijgen. Partner iets minder.

1 like

Snap ik en heb precies hetzelfde. Dat we minder luxe dingen kunnen doen die we eerst meer deden boeit mij niet zo heel veel want ben er niet minder gelukkig door geworden. Wel krijg ik meer stress doordat er minder ruimte is voor sparen, sparen vind ik toch als ik voor mezelf spreek een geluksfactor en de basis voor mij. Had bijvoorbeeld graag gespaard voor extra maatregelen rond duurzaamheid. Zeker met bijbehorende gasrekening etc wat ook veel onzekerheid geeft.

3 likes

Mijn man en ik verdienen straks samen 1,5 x modaal (hij start 1 januari met een nieuwe baan, ik ga van 16 naar 28 uur werken per week). En ik vind eigenlijk dat wij er best goed van rond kunnen komen.
Nou hebben wij ook de voordelen dat we 760€ huur betalen, de energieprijzen rond het prijsplafond zitten, we toch veelal tweedehands kochten etc.
Wij hebben bijvoorbeeld de luxe dat we iedere week een schoonmaakster hebben (ruim 200€ per maand) en dat we dat kunnen blijven betalen. Daarentegen aten we vaak buiten de deur of even een koffietje oid en dat doen we een stuk minder nu.
Maar ik heb niet het gevoel dat we echt actief moeten gaan besparen. Alleen we kunnen ook niet echt sparen (ja die schoonmaakster eruit maar dat willen we niet). Dus doorgroeien naar een koophuis is wel lastiger.

1 like

Ik denk dat dit ook precies het juiste punt is dat je weinig tot geen perspectief hebt om door te groeien. Maar nogmaals ik weet hoe gevoelig dit kan liggen en je al zo blij mag zijn überhaupt rond te komen. We slaan zelf vaker de spaarrekening aan ondanks dat we geen gekke overbodige uitgaven doen, dat houdt ook een keer op

2 likes

Ik vind het echt irritant dat ik nog geen idee heb wat ik nou volgend jaar ga betalen aan energie. Ik heb net een nieuw contract afgesloten en er staat dat ik het pas na zes maanden in kan zien. Maar dat zijn juist de dure maanden (vanaf half november). Dus dan zal het wel vrij hoog zijn. Maar in de tussentijd?? Ik heb nu mijn termijnbedrag maar zo laag mogelijk gezet.

4 likes

Of als je dat geld noooooit aan TB zou uitgeven.

1 like

Ik kan heel goed leven van m’n ongeveer modale inkomen, maar ik woon wel met huisgenoten en heb geen kinderen of andere mensen waar ik financieel voor moet zorgen behalve mezelf. Kan me voorstellen dat het dan andere koek is.