Inflatie en energiecrisis

Wat is “het”? Je zou toch het bedrag na kunnen rekenen indien je tarief en verbruik hebt? En eventueel vooruit op basis van geschat verbruik. Het lijkt me dat je beide tot je beschikking hebt dus ik begrijp niet zo goed wat het is dat je pas na 6 maanden weet.

2 likes

Ik vind dat wel lastig en daarnaast hebben we een jaar geleden echt suuuuperveel verbruikt buiten onze schuld om, dus op die getallen kan ik niet terugvallen voor jan/feb/maart. En je hebt niet alleen de energieprijs maar ook bijvoorbeeld leveringskosten. Daarnaast betalen we nu dus wel gewoon de normale prijs en snap ik niet helemaal waarom en hoe dat nou berekend wordt of gaat worden.

Daarnaast gaat het prijsplafond per maand toch, en niet over een heel jaar. Dus dan is het lastig berekenen of je eroverheen zit.

Maar als je weet dat je begin dit jaar meer hebt verbruikt dan normaal, kun je daar toch rekening mee houden? Dat je er 10 of 20% afhaalt ofzo. En je hebt inderdaad leveringskosten per dag, net als netbeheerderskosten overigens, maar juist omdat het kosten per dag zijn en niet afhankelijk van je verbruik zijn die makkelijker uit te rekenen.

Over het prijsplafond weet ik niet zoveel want nog niet van mij op toepassing maar wat je noemt over maand/jaar heb ik inderdaad voorbij zien komen. Als je er bewust naar zoekt kun je daar volgens mij wel meer toelichting over vinden want daar hadden veel mensen vragen over. Terecht ook mijns inziens.

Ik begrijp helemaal dat het niet super makkelijk is maar de informatie is er voor het grootste deel wel toch? Ik kan me ook voorstellen dat het meer rust geeft als je in ieder geval IETS van een indicatie hebt. Kan je leverancier je dat niet geven trouwens? Of heb je geen slimme meter?

Deze begrijp ik ook niet zo. Wat is volgens jou de “normale prijs”?

2 likes

Voor januari zie ik nog de prijs staan die we voor het prijsplafond (dus december) ook al hadden. Het lijkt er dus op dat we sowieso nog een tijdje heel veel betalen, ook als we het termijnbedrag op z’n laagst zetten. Dat krijg je uiteindelijk bij de jaarrekening wel terug, maar ik mis gewoon even het overzicht in mijn financiën.

En ja ik kan wel met moeilijke berekeningen een indicatie maken, maar dat is nog best lastig als je niet eens precies weet hoe het prijsplafond werkt. Want ik weet dat we er waarschijnlijk boven zitten, als je er volledig onder zit is het misschien alweer makkelijker. En dat het per maand weer anders is maakt het ook niet eenvoudiger.

1 like

Ik wil ook gaan overstappen! Zit nu bij united consumers - komen ook boven energieplafond voor gas - en ik ga morgen alles op een rij zetten. Ga oa kijken naar Frank energie & next energie omdat dit voor mijn gevoel toch andere maatschappijen zijn dan de reguliere, kijken of dat scheelt.

3 likes

Hahah andere prioriteiten, succes! Ik zal ze hier delen.

1 like

Was je hiervan op de hoogte? Snap het niet helemaal, maar misschien handig om te lezen hoe het nu precies zit met een dynamisch contract icm prijsplafond!

Ik zeg letterlijk in mijn post dat ik weet dat het niet super makkelijk is.
Maar ik denk inderdaad wel dat “geen idee hebben” niet perse hoeft omdat een groot deel vd data wel bekend is. Ik bedoel het alleen maar als tip omdat ik me kan voorstellen dat het iets van rust geeft als je in ieder geval weet dat het meer in de buurt zit van 200 dan van 500 (ik zeg maar wat)

1 like

Klinkt goed! Is dat via Frank Energy? Ik twijfel over Frank ivm veel negatieve reviews… Iemand hier ervaring mee?

Mijn zoektocht tot noch toe:
United Consumers (zitten we nu bij)
Tarieven:
Stroom 0.35/0.30 (huidig) > 0.89 / 0.7 (per 1-1-'23 tot 1 juli)
Gas 1.61(huidig) > 2.96 (per 1-1-'23 tot 1 juli)
Leveringskosten; 6.05 & netwerkkosten 16.95 per januari beide.

Ik overweeg nu over te stappen naar Budget Energie waar op dit moment 0.63/0.53 stroom is & 1.91 gas. De vaste leveringskosten 5.99 voor beide, netwerkkosten kan ik niet vinden… Beide per maand opzegbaar.

He sorry! Ik ga even kijken of dat ook voordeliger is voor ons. Thanks!

Ik heb Frank en ben heel tevreden. Ik heb ook naar de negatieve reviews gekeken maar die zijn vooral van mensen die zich niet goed hebben ingelezen. Bij Frank betaal je namelijk vooruit, dus ze maken een schatting van je verbruik en dat brengen ze in rekening. Als dat niet overeenkomst met je daadwerkelijke verbruik wordt dat daarna weer gecompenseerd. Maar dat geeft bij sommige mensen blijkbaar het gevoel dat ze worden opgelicht, terwijl dat niet het geval is. Ik vind het heel transparant en ik ben blij dat ik een dynamisch contract heb.

Edit: de prijzen zijn trouwens precies hetzelfde als bij next energy, omdat ze de inkoopprijs gebruiken. Dus daar gaat het verschil niet in zitten.

4 likes

Dankjewel voor je reactie! Next Energy & Frank lijken wat hetzelfde te werken als ik het zo zie, t.a.v. de inkoop- en dynamische prijzen.

4 likes

Anwb Energie werkt ook met inkoopprijzen, daar hebben wij een contract per 2 januari. En ANWB is natuurlijk een grote partij, dus dat gaf me wel vertrouwen haha.

3 likes

Hetzelfde als Frank & Next dus he? Ik ga vandaag knoop doorhakken, maar wil wel voor een inkoopprijs en dynamische prijzen partij gaan

Ik denk wel hetzelfde ja, al heb ik me in die 2 niet verdiept.

1 like

De energiemaatschappij van anwb is EnergyZero, daar zitten wij sinds eind november bij. Wij vonden het fijn dat er een paar grote namen aan verbonden zijn (zoals anwb), dat gaf voor ons de doorslag.

Kunnen elke dag om 15:00 de stroom prijzen voor de volgende dag zien. De gas prijs wordt nachts vaak bekend gemaakt. Die loopt van 6:00 tot 5:59 de volgende dag.

Samenvatting

4 likes

Ik zie wel dat de vaste leverings en netwerkkosten via ANWB voor zowel stroom als gas duurder zijn dan bij Frank & Next, mogelijk nog goed om mee te nemen in overweging!

Bedoel je met netwerk kosten de netbeheerder kosten?
Die zijn toch afhankelijk van waar je woont? Afhankelijk van je woonplaats heb je een netbeheerder en die kan je niet zelf kiezen.
Volgens mij kunnen dan die kosten ook niet hoger of lager zijn bij een andere energie leverancier.

1 like

Oh dat kan kloppen. Zover heb ik het niet uitgezocht.

Ik heb ook meer op gevoel uitgezocht en welke hoog scoort op duurzaamheid.

1 like

Ik bedoel bijv dat het vaste leveringstatief bij Next bijv 5e per maand is voor stroom & hier 6.31. Ik weet niet of die tarieven verschillend zijn per woonplek… Heb wel voor beide mijn eigen postcode gebruikt.

1 like