Inflatie en energiecrisis

Weet iemand hoe het zit met het prijsplafond als je wil overstappen? Mijn jaarrekening komt in april, maar ik heb ook al sinds april 2022 een variabel (en dus opzegbaar) contract. Voor zover ik heb begrepen, heb ik nu voor het prijsplafond de helft van het verbruik tot mijn jaarrekening in april en de helft vanaf april. Hoe zit dit als ik bijvoorbeeld per 1 februari zou willen overstappen? Geldt januari dan als de helft van mijn prijsplafond?

3 likes

Het verbruik onder het prijsplafond is verdeeld over het jaar. Het is per dag uitgerekend wat er die dag onder valt maar je mag het tot je jaarrekening bij elkaar op tellen. Dus stel je jaarrekening komt 1 april, dan mag je het toegewezen verbruik voor alle dagen voor 1 april bij elkaar optellen.
Dit zelfde geldt voor als je overstapt van leverancier. Dus als je in het jaar 2023 overstapt van leverancier en je jaarrekening krijgt, zal het verbruik onder het prijsplafond in 3 stukken opgedeeld worden.
Echter, als je eerder overstapt dan dat je je jaarrekening zou krijgen, dan is je jaarrekening niet meer van toepassing natuurlijk omdat je dan bij je nieuwe leverancier geen jaar meer in 2023 zal zitten.

2 likes

Ik vind dit ook lastig… voor ons geldt ongeveer zelfde situatie: per eind januari gaan we ook overstappen - nu al aangevraagd maar duurde een maand - en ons contract zou ook in april aflopen, dus weet ook niet wat ā€˜gunstiger’ is qua verbruik

1 like

Op mijn Vattenfall app staan nog de oude prijzen, meer mensen waar dit ook zo is?

2 likes

Bij OXXIO ook…

4 likes

Ja ik denk dat t vanzelf wel wordt aangepast. Zal wel een flinke systeemwijziging zijn denk ik. Mijn verbruik wordt ook nog gebaseerd op de oude tarieven. Ben benieuwd naar de jaarcheck…

2 likes

Ja, bij mij ook… Volgens mij zijn het de oude prijzen met de nieuwe BTW tarieven, ze lijken namelijk hoger dan voor 1 januari

Ik word zo moe van Oxxio. In november heb ik een mail gekregen met mijn nieuwe tarieven en nu zie ik in de app dat ze nog veel hogere tarieven berekenen (en dan heb ik de belasting etc al meegenomen). Nu blijf ik wel onder het prijsplafond maar vind dit zó sneaky.

Heeft iemand anders hetzelfde?

3 likes

Ik hoor net dat iemand met Vattenfall had gechat en die hebben gezegd dat het dus niet verrekend wordt in je maandbedrag? Dus dan moet je t zelf ongeveer gaan berekenen ofzo en je maandbedrag daar op zetten. Als dat echt zo is wordt t complete chaos denk ik bij veel mensen.

4 likes

Bij Energiedirect maken ze wel een nieuwe berekening, maar die is pas vanaf de 10e beschikbaar. Echt irritant dat ik nog niet weet hoeveel ik nou moet gaan betalen.

1 like

Bij Greenchoice is het volgens de website al verwerkt in het maandbedrag van januari, maar die is bij mij helemaal niet gewijzigd. En per januari is mijn tarief voor energie verdriedubbeld dus m’n dagelijkse kosten rijzen de pan uit, denk dat we nooit uitkomen zo met het maandbedrag?

Ik word er echt een beetje zenuwachtig van, want ik heb geen idee of we nu te veel betalen (heb al sinds mei een hƩƩl hoog voorschot, toen was het maandbedrag al verdriedubbeld terwijl we volgens de app maar 1/3e ervan verbruikten…)

Ik heb dit ook! Zou vanaf 25 december nieuwe tarieven krijgen maar zie dat er nog steeds met de oude tarieven wordt gerekend. Maar ik heb begin december ook een mail gehad dat ik bij de klanten hoor met een ā€˜losvast contract’ bij wie ze de tarieven niet hadden mogen verhogen dit jaar en dat ik in januari meer hoor over hoe ze dit gaan oplossen. Dus ik wacht dat nog maar even af voordat ik aan de bel trek.

2 likes

ik heb bij vattenfall vandaag in de app gekregen dat mn maandbedrag door de helft kan, en dat daarin rekening wordt gehouden met prijsplafond
@Saray

toevoeging: niet in het verbruiksoverzicht idd, mijn 4m3 gas van deze maand kost al 15 euro. dat lijkt me wel 2023 tarief + 21% belasting

2 likes

Ik had al een bericht gehad dat m’n maandbedrag naar 39€ kon, daarom schrok ik zo van de prijzen in de app. Jammer dat het niet duidelijker is. Ik krijg de jaarrekening begin februari dus ben benieuwd hoe het dan gaat allemaal.

Ik denk dat ze het technisch gewoon (nog) niet kunnen om met meerdere bedragen te werken. Dan zouden ze iets moeten inbouwen dat je elke datum een grens heb voor onder/boven prijsplafond, en elke datum heeft ook een andere grens. Opzich zijn die grenzen bekend dus maybe zijn ze er wel mee bezig…
Je kan zelf natuurlijk wel zien of je onder of boven het plafond van die dag/maand zit qua verbruik.

Met een maandrekening van 39€ lijkt me sterk dat je je druk hoeft te maken! Ik word nu geadviseerd naar €58 en kom no way in de buurt van plafond.

2 likes

ja, schrok me net dood toen ik ging kijken, maar nu ik goed naar de verbruikte hoeveelheden kijk zie ik dat de prijzen daarvoor niet stroken met wat is vastgesteld met het prijsplafond.

Edit: @Saray @Whoopdidoo de robot in de chat zegt idd: Vanaf 1 januari 2023 betaal je een verlaagd tarief (€ 0,40 per kWh, € 1,45 per m3 gas en € 47,38 per GJ) over het basisverbruik (2900 kWh, 1200 m3 en 37 GJ per jaar). Verbruik je meer, dan betaal je daarover het markttarief.
LET OP: deze tarieven staan NIET in Mijn Vattenfall of de app, je ziet ze pas op je jaarafrekening Ā·

Ok duidelijk.

Maar mijn jaarrekening komt begin februari… dus dan kan ik het gehele jaar dat niet inzien. Wat stom.

1 like

Ja ik vind het ook kut allemaal. Ik keek de afgelopen tijd regelmatig in de app naar mijn verbruik dus dat gaf wel een gevoel van controle en het voelt nu alsof dat ineens weg is.
Zal de komende dagen voor mezelf wel even berekenen hoeveel ik nou daadwerkelijk kwijt ben, zodat ik weet dat ik niet hoef te stressen vanwege de bedragen in de app.

2 likes

Urgh, wij gaan door die belasting nu ruim dubbel zoveel betalen in vergelijking met dec als wij evenveel kwh gebruiken. Van €40 naar €90 voor energie voor een klein appartement waar we echt proberen zuinig te doen. Gelukkig betalen we nu wel meer dan €40 en spelen we voor deze eindafrekening wss quit maar vind dit toch wel even zuur en had t ook niet zien aankomen zo’n verschil. Die belasting scheelde gewoon echt heel veel, besef ik me nu.

Voor blokverwarming is nog steeds niks bekend toch? Maak me daar ook echt zorgen om want weet alleen dat ons contract in dec af zou lopen en we nu dus veeel meer betalen, maar hoeveel dan precies weet niemand. Zo eng.

1 like

Ja dit heb ik ook… ik ben zelf ook zuinig en betaalde het afgelopen half jaar rond de 45 euro voor stroom en gas per maand (1,90 per m3 en 0,55 per Kwh). Nu wordt dat rond de 75 euro… (volgens de app, die zou moeten kloppen volgens de klantenservice medewerker).

De grote boosdoener is denk ik de verlaging van de vermindering van de energiebelasting. Voorheen kreeg iedereen een korting van 862 op de jaarlijkse energierekening en dat is nu 597 geworden. Dat is 265 euro minder… en bij mij is het verschil met de prijzen van het prijsplafond en mijn contractprijzen erg klein waardoor het nadelig uitpakt. Ook met de verhoging van de BTW erbij.
Het voelt toch een beetje gek alsof je gestraft wordt voor je zuinige gebruikt…

Overigens is het wel heel fijn voor de mensen met extreem hoge rekeningen… die kan nu geloof ik niet hoger worden dan 242 per maand ( hoewel dat ook fors is) als je binnen het max aantal kWh en m3 zit.

3 likes