Inflatie en energiecrisis

Als je bij verbruik in de app op jaar klikt en dan het euro teken aanklikt zie je wat je tot nu toe verbruikt heb en wat het kost en wat ze denken dat het totaal zal zijn tot de eindafrekening.

Als je dan naar het tabje financieel gaat, dan op termijnbedrag klikt en dan onderaan op dit betaal je in 1 jaar aan Essent zie je hoeveel je tot nu toe al heb betaald.

Dit kun je vergelijken met die de kosten bij verbruik.
(Verwacht totaal - dit heb je al betaald )

Misschien helpt dit om het wat meer inzichtelijker te krijgen?

4 likes

Mijn nieuwe termijnbedrag is bekend, 117 euro ipv 255. Alsnog veel maar wel heel tevreden mee vergeleken de 255.

3 likes

Oh thanks! Ik kan dat verwachte verbruik op mijn telefoon niet zien. Volgens mij op mijn computer wel, dus ik kijk morgen even.

3 likes

Dit is misschien een domme vraag hoor maar sinds dat ik op mezelf woon heb ik altijd een dynamisch contract gehad bij Greenchoice. Toen ik verhuisde moest ik dat doorgeven en begin/eind datum per appartement doorgeven. In februari gaan we overstappen naar ANWB energie, dat heb ik al aangevraagd en de datum is 8 feb. Ik kan me herinneren dat ergens in het proces ik bij ANWB las dat ik mijn eigen contract nog op moest zeggen, maar op hun site en op die van GC lees ik dat de nieuwe leverancier het opzegt. Ik stap over vanwege geld haha, dus wil niet onnodig dubbel betalen. Moet ik mijn huidige contract nu zelf opzeggen of niet?

1 like

Iemand hier een idee hoe lang je energie geleverd krijgt van je netbeheerder zonder dat je een contract hebt?

Door communicatiefouten tussen mijzelf, oude en nieuwe leverancier zit ik 4 weken zonder. Ik kan een spoedaanmelding doen, maar dat kost dan een waarborg van 500 euro die je pas na een jaar terugkrijgt.

Ik zit met smart te wachten op mijn jaarafrekening, ben echt heel benieuwd :sweat_smile:

1 like

Hoe het zit met de kosten weet ik niet, maar je wordt echt niet zomaar afgesloten. Verwarming is een basisrecht, dat wordt echt niet zomaar afgekoppeld omdat je een maand zonder leverancier zit! Daar zou ik niet bang voor zijn. Misschien kan iemand met meer kennis concretere info geven, maar zou me niet te veel zorgen maken eigenlijk.
Ik heb in BelgiĆ« wel eens in een vergelijkbare situatie gezeten, en toen kon ik bij de nieuwe leverancier gewoon de meterstanden doorgeven in het verleden. Dat was geen enkel probleem. Ik zat toen meer dan drie maanden zonder…

1 like

Dat boodschappen duurder worden is denk ik niemand ontgaan maar Albert Heijn lijkt ten opzichte van vorige week (2022) nu wel heel duidelijk de prijzen te hebben verhoogd.

Kant en klare pasta pesto van 3,99 nu 4,39
San Francisco brood van 2,99 naar 3,09
Naturel ribbel chips van 0,99 naar 1,39

Ja met al die kleine beetjes telt het wel flink op zeg, pff!

3 likes

Wtf die chips?!?!

1 like

Ja die huismerk ribbelchips is overal van 0,99/1,09 naar 1,39 gegaan echt bizar.

2 likes

Ik ben ook nog steeds in shock over AH basic havermout. Was vorig jaar zomer nog 50 cent, nu 79. Is gewoon meer dan 50% duurder???

8 likes

Kan me nog herinneren dat al die cheapo havermouten 39 cent waren 2 jaar geleden ofzo :frowning:

13 likes

ja dat dacht ik me dus ook al te herinneren!

2 likes

Ik weet wel dat als je je huis verkoopt en je zegt de energieleverancier te vroeg op (bijv omdat de koper pas later erin trekt) je een boete kan krijgen van de netbeheerder omdat ieder huis een Energiecontract moet hebben

2 likes

Ok. Nu ik dit lees voel ik mij vrij mijn grootste supermarkt prijs stijg ergernis te delen;

Huttenkase! Gewoon die normale ban het huismerk. Toen de liefde voor huttenkase ontstond betaald ik 45 cent.
Tegenwoordig is het 79 cent!
Dat is dus gewoon 75% prijsstijging. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige producenten voor de lol de prijs extra verhogen.

1 like

Ik heb huttenkase verleden maand pas ontdekt en vond 0,82 voor jumbo huismerk al kei goedkoop ten opzichte van het A-merk :smiling_face_with_tear:
Bij de coop overigens 0,57 voor het huismerk, mocht die in je buurt zitten

2 likes

Een klant van mij was een leverancier van eieren, die naar een producent gingen die de DAIM taarten voor de grote geel blauwe maakt, ik begreep dat de prijs van zo’n taart echt met 70% was gestegen, terwijl de eierenleverancier maar 10% extra kreeg. Echt elke winkel verhoogt nu volgens mij ook onder het mom van ā€˜ah, het leven is duurder dus extra omzet voor ons’

8 likes

Ik vraag me echt af of dit ooit weer naar beneden gaat… misschien moeten we weer een supermarkt oorlog hebben! Zoals een aantal jaar geleden…

(Ik zeg maar wat hoor, kan me voorstellen dat bij zo’n supermarkt oorlog juist de leveranciers en werknemers ontzettend worden afgeknepen. Gotta love kapitalism)

3 likes

Er zijn ook steeds minder verschillende supermarkten ondertussen en veel grotere posities voor de paar grote formules. Ik woon in het zuiden van het land en hier gaat de Jan Linders verdwijnen voor Albert Heijn. Vind dat zo suf. Maar goed.

Heb soms echt het idee dat de coronacrisis, energiecrisis en de oorlog als een soort excuus gebruikt worden om alles maar duurder te maken. Voor een deel zijn de kosten natuurlijk ook gestegen, maar een groot deel zal volgens mij zijn om aandeelhouders tevreden te houden.

2 likes

FF heeft vaker dingen voor elkaar gekregen :muscle::muscle:

5 likes